دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقراریان:

دانشگاه باید به سمتی برود که نظام مسائل را احصا کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: دانشگاه باید به مأموریت و رسالت خود که همان دانشگاه اجتماعی و مسئله‌محور است، توجه و اهتمام داشته باشد.
کد خبر : 569044
photo_2021-03-05_20-14-53.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مهدی اقراریان، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در حاشیه برگزاری چهارمین وبینار حکمرانی شهری با تأسی به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ تحولات است، گفت: اگر ما بخواهیم در کشور تحولی ایجاد کنیم دانشگاه باید به مأموریت و رسالت خود که همان دانشگاه اجتماعی و مسئله‌محور است، توجه و اهتمام داشته باشد.


 وی افزود: جمع زیادی از مدیران کشور تربیت‌یافتگان دانشگاه هستند و امروز انقلاب اسلامی در یک مرحله خاصی قرار گرفته است که با این امر از نظام‌سازی اسلامی و حرکت از آن به سوی دولت اسلامی در حرکت است.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی درباره نقش دانشگاه در شکل گیری دولت اسلامی بیان کرد:رهبر معظم انقلاب فرآیند پنجگانه‌ای برای کشور طراحی و تبیین کردند. گام اول انقلاب اسلامی با محوریت مردم و هدایت امام خمینی (ره) در سال 1357 اتفاق افتاد و این اتفاق در یک جغرافیایی به نام «ایران» شکل گرفت که بیش از انقلاب اسلامی بر اساس روابط و نظام طاغوت بود، در گام دوم ما از انقلاب اسلامی باید حرکت کنیم به سمت نظام اسلامی و در این نقطه، حکمرانی معنا و تجلی پیدا می‌کند.


اقراریان ادامه داد: ما برای اداره کشور نیازمند به حکمرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه‌هایی که زندگی مردم با آن درگیر است هستیم و این حکمرانی نیازمند به یک نقشه راه است. این نقشه راه قرار است با مشارکت دانشگاه‌ها  تولید شود یعنی دانشگاهی که مسائل اجتماع برای آن در اولویت اول قرار دارد و قرار است دانشگاه حل این مسائل را با کمک متولیان امر، اندیشمندان و اساتید خود در هر یک از حوزه‌های گوناگون حل و فصل کند.


تمدن نوین اسلامی به نیازهای مادی و معنوی بشر توأمان پاسخ می‌دهد


وی افزود: در گام سوم به سمت دولت اسلامی و در گام چهارم از دولت اسلامی به جامعه اسلامی و در نهایت به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت  و تمدن نوین اسلامی به نیازهای مادی و معنوی بشر توأمان پاسخ می‌دهد. البته در هریک از مراحل توفیقاتی داشته‌ایم اما تا به امروز مسائل مختلفی در کشور است که آنطور که باید بایسته و شایسته است نتوانستیم برای آن پاسخی ارائه کنیم. برای مثال نقشه راه ما در حوزه اقتصادی و حکمرانی اقتصادی چیست؟ ما سال‌های سال درگیر تورم و کاهش ارزش پول ملی هستیم، پاسخ به هریک از این مسائل را چه کسی باید بدهد؟ همچنین در حوزه شهری با چالش‌هایی مانند ترافیک، آلودگی هوا، محیط زیست در سطح کشور مواجه هستیم و همچنین مسائل حاشیه‌نشینی،کودکان کار، اعتیاد، طلاق و زندانیان جزو مسائل اجتماعی هستند که هر یک از این موارد را دانشگاه می‌تواند  به‌عنوان یک مسئله به آن بپردازد.


وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشیرد اهداف انقلاب اسلامی امر بسیار راهبردی است 


معاون فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، گفت: ما در فضای 40 ساله دوم انقلاب قرار گرفتیم و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راهی است که با نگاهی آسیب‌شناسی نسبت به گذشته و حال تلاش می‌کند افق پیش روی کشور را طراحی و تبیین کند.


اقراریان با اشاره به چشم‌انداز ایران 1404 گفت: آیا  ما در رسیدن به اهداف ایران 1404 موفق بودیم؟ به نظر می‌آید اگر قرار است نقشه راه و چشم‌اندازی برای کشور در افق پیش رو طراحی شود این نقشه راه باید با مشارکت حداکثری نخبگان جامعه باشد. این نخبگان جامعه افرادی هستند که در حوزه‌های علمیه و در دانشگاه‌ها در کنار هم قرار دارند، از همین منظر است که وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی  یک امر بسیار راهبردی است  و البته پاسخ به نیازها و مسائل کشور را بر اساس اسلام ناب محمدی که حضرت امام خمینی (ره)  از آن نام می‌برند دنبال می‌کنیم.


دانشگاه باید به سمتی برود که نظام مسائل را احصا کند


وی افزود: امروز در دنیا نقش اندیشکده‌ها در سیاست سازی ، طراحی  الگوه‌ها و مدل‌ها بسیار برجسته است. در کشور ما در سالیان گذشته اندیشکده‌های بیرون از محیط دانشگاه شکل گرفته است و البته اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هایی نیز در دل دانشگاه‌ها داریم.  به نظر می‌آید همکاری بین مجموعه‌های اندیشکده‌ها با دانشگا‌ها در کشور کمک می‌کند دانشگاه از آن رویکرد سنتی خود خارج شود و به سمت رویکرد جدیدی که مبنی بر پاسخ به نیازهای محیط پیرامون وجود دارد بپردازد.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایتان تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه با این نگاه منعقد شد که دانشگاه می‌‌تواند در حوزه مدیریت شهری وارد شود، در همین راستا ما در پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی واحد تهران مرکزی و همکاری اندیشکده حکمرانی تهران  یکی از موضوع‌هایی که مردم در اجتماع با آن درگیر هستند را به‌عنوان یک سر فصل جدی در نظر گرفتیم و تحت عنوان «سلسله وبینارهای حکمرانی شهری» به آن می‌پردازیم. سلسله وبینارهایی که می‌تواند نظام مسائل را احصا کند و همچنین  فضای بیشتری را برای ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر بین نخبگان درون و بیرون دانشگاه در جهت پاسخ به مسائل شهری ایجاد کند.


اقراریان با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه  ایجاد فضای تضارب است، گفت: اگر بخواهیم در فضای ایده‌پردازی، خلاقیت و  نوآوری وارد شویم  باید تضارب آرا ایجاد کنیم. همچنین از طریق تضارب آرا الگوهایی را برای اداره مسائل کشور  ترسیم کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران باید برای بهبود و ارتقای سطح زندگی شهروندان تهرانی تلاش کند و پیشنهادهایی را به کسانی که در حوزه جغرافیای شهری تهران مسئولیت دارند بدهد و البته این رسالت متعلق به همه دانشگاه‌ها در سطح کشور است.


وی ادامه داد: امروز دانشگاه‌هایی که در تهران قرار دارند به‌عنوان یک سرمایه بسیار ارزشمند می‌توانند در خدمت فعالیت‌های حکمرانی کلان شهر تهران قرار بگیرند و برای چالش‌های پیش رو راه‌حل‌های علمی اراده دهند. این اتفاق می‌تواند برای سایر واحدها به‌عنوان الگو در جهت بهره در نظام مسائلی که آن استان و آن شهر با آن مواجه است، بهره‌برداری شود.


معاون فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزی با اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دبیرخانه برگزاری این رویداد در سطح کل کشور است و  تلاش می‌کنیم که  فضای گفتمانی توأم با عقلانیت و گفتگو را با سلایق مختلف در فضای دانشگاه جاری و ساری کنیم تا دانشگاه بتواند در دهه دوم انقلاب اسلامی به آن جایگاه اصلی خود که همان تمدن نوین اسلامی است، دست یابد. همه این اقدامات در کنار یکدیگر منجر به این می‌شود که دانشگاه و نخبگان دانشگاهی در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و... الگویی برای برای جامعه باشند و همچنین دانشگاه را تبدیل به دانشگاه حل مسئله تبدیل کنند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته