دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 08:00

پارچه‌ای با نقشه DNA افراد برای لباسشان

توالی‌های DNA انسان که برای هرکس منحصر به فرد هستند، دست‌مایه طراحی‌های مد قرار گرفته و یک تجمل بسیار عجیب برای لباس‌های سفارشی فراهم کرده است.
کد خبر : 56444

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت Dot One، یکی از کلیشه‌های قدیمی این است که می‌گویند «لباس شخص بازتاب درون اوست»، فارغ از اینکه این برداشت درست است یا غلط، اکنون چنین جمله‌ای به واقعیت تبدیل شده است. شرکت Dot One که در زمینه تولید پارچه و لباس فعال است یک سفارش تازه به فهرست خود افزوده و آن داشتن روسری (یا دستمال گردن) با طرحی برگرفته از DNA سفارش دهنده است.


روش کار به این شکل است وقتی سفارش این روسری را می‌فرستید، یک نمونه از مخاط دهان نیز به آدرس شرکت ارسال می‌کنید که با استفاده از آن DNA شما استخراج می‌شود.


DNA یک توالی منحصر به فرد از اسیدهای نوکلئیک است، شرکت این اسیدهای نوکلئیک را به رنگ‌ ترجمه می‌کنید و حاصل آن یک توالی از رنگ‌هاست که فقط با DNA شما همخوانی دارد و شانس این‌که شما کسی را با روسری هم‌شکل خود ببینید در کل جهان صفر خواهد بود؛ مگر اینکه یک دوقولوی همسان باشید.


این خلاقیت تازه با استفاده از تکنولوژی و وسواس «یکه بودن» به همان‌اندازه که عجیب و جالب و جذاب است، گران نیز تمام می‌شود. براساس قیمت‌های اعلام شده یک روسری یا دستمال گردن که با این روش بافته شود، برای سفارش دهنده آن 310 یورو یا 464 دلار (چیزی در حدود یک میلیون و ششصد و هفتاد هزار تومان به قیمت امروز دلار) آب می‌خورد.


شرکت حتی در صورت درخواست، یک نمونه از پرینت DNA شما را برایتان ارسال می‌کند که آن هم 139 یورو یا 208 دلار قیمت دارد. پارچه‌ای با این قیمت قطعا یک تجربه بسیار خاص است و برای هدیه دادن به یک بیولوژیست تازه‌کار، هدیه‌ای اغوا کننده، محسوب می‌شود.


ماده وراثتی و نقش آن در حیات روی کره زمین، نخستین بار توسط «مندل»، کشیش محقق روی خواص گیاهی، کشف شد اما رمزگشایی از آن تا اواخر قرن بیست و یکم ممکن نشده بود. اکنون ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر دانش مدرن از پزشکی گرفته تا مد و بافندگی محسوب می‌شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: DNA ژنتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته