دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حریرچی:

امید به زندگی ایرانیان در ۴ دهه اخیر ۲۵ سال اضافه شده است

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: امید به زندگی ایرانیان در ۴ دهه اخیر ۲۵ سال اضافه شده است.
کد خبر : 563925
1.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، «ایرج حریرچی» در استودیوی نگاه یک شبکه اول سیما در مقایسه نظام درمان کشورمان با ۴۰ سال قبل افزود: در ۴ دهه اخیر، حدود ربع قرن به امید زندگی ایرانیان افزوده شده و در حال حاضر امید به زندگی به طور میانگین برای خانم‌ها و آقایان بالای ۷۶ سال است.


او ادامه داد: شرایط امید به زندگی در ایران در شرایطی بالای ۷۶ سال قرار دارد که ۴ دهه قبل این رقم حدود ۵۰ الی ۵۵ قرار داشت در حال حاضر امید به زندگی برخی خانم‌ها به ۷۸ هم می‌رسد از سوی دیگر حدوداً ۲۰ سال هم به زندگی سالم افراد اضافه شده و این اتفاق بالاترین دستاوردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.


حریرچی تصریح کرد: در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ از هر ۵ نوزادی که متولد می‌شد یکی رنگ زندگی را نمی‌دید، در سال ۵۷ از هر هزار تولد زنده حدود ۱۷۶ در ۵ سالگی فوت می‌کردند بی شک این آمار در دهه‌های ۴۰ و ۳۰ بالاتر هم بوده است. وی افزود: در حال حاضر به ازای هر هزار تولد کم‌تر از ۱۵ نوزاد فوت می‌کنند و ۹۸۵ نوزاد زنده می‌مانند البته این اتفاق هم دستاورد ماست و هم دستاورد حوزه پزشکی در کل دنیا، زیرا در همه دنیا امید به زندگی رشد کرده کشور ما هم از این قافله جا نمانده، اما مهم اینجاست که بدانیم با چه سرمایه گذاری این رشد را به دست آورده ایم.


حریرچی ادامه داد: نباید وضع سلامت کشور‌های ۲ الی ۵ میلیونی اطراف ایران را که درآمد نفتی چند برابر ما دارند را با ایران مقایسه کرد، زیرا آن‌ها درآمد خوبی دارند و خوب هزینه می‌کنند.


او در خصوص اعزام بیماران به خارج گفت: قبل از انقلاب و حتی سال شصت حتی در برخی مراکز استان‌ها از پزشکان بنگلادشی و فیلیپینی بهره می‌بردیم، اما الآن وضعیت طوری است که برای مثال، جراحی قلب باز در بسیاری مراکز استان‌ها و حتی شهر‌های دوم و سوم هر استان هم انجام می‌شود، اما تا دهه ۶۰ بیماران را برای جراحی باز قلب به خارج از کشور اعزام می‌کردیم.


معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ایران به منطقه توریسم درمانی تبدیل شده در حال حاضر بسیای از بیماران کشور‌های منطقه از قبیل عراق و جمهوری آذربایجان و حتی بسیاری از هموطنان ما از اروپا برای درمان به ایران می‌آیند. وی در ادامه افزود: پیش از انقلاب تعداد دانشکده‌های پزشکی در کشور ۷ بود، اما حالا ۶۵ دانشکده پزشکی وجود دارد در مورد پزشکان هم قبل از انقلاب حدود ۱۳ الی ۱۴ هزار پزشک در کشور وجود داشت، اما حالا که تا پایان دهه ۵۰ حدود ۴۰ درصد از این تعداد با سفر و رفتن از کشور کاسته شد و در حال حاضر در رشته‌های پزشکی به طور میانگین سالانه ۹ هزار فارغ التحصیل داریم.


ایرج حریرچی با بیان اینکه در ۷ سال اخیر حدود ۳۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور ساخته شده افزود: این در حالی است که نیمی از تخت‌های درمانی موجود در کشور بازسازی شده اند و اگر این میزان تخت وجود نداشت بدون شک آثار تخریبی و مرگ و میر کرونا، شدیدتر می‌بود.


حریرچی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، عمر مراکز بهداشتی کشور به طور متوسط ۱۷ الی ۱۸ سال بود و اکثرشان هم کلنگی و تخریبی بودند، اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مراکز بهداشتی یا بازسازی شده یا از نو بنا شده اند. ساختمان‌های مراکز بهداشتی کشور از استحکام بالای ۲۵ سال برخوردارند. وی در خصوص وضع حال حاضر ویروس کرونا و آسیب‌های وارده از این ویروس بر بخش‌های گوناگون کشور گفت: در ۱۵۰ سال اخیر هیچ اتفاق سیاسی، اقتصادی و حتی جنگ‌های جهانی به اندازه کرونا بر اقتصاد، سلامت و زندگی، فرهنگ و سیاست بشر تأثیر نگذاشته است.


او ادامه داد: سال گذشته میلادی به غیر از چین که دستخوش رشد اقتصادی قرار گرفت اکثر کشور‌های دنیا با رشد اقتصادی منفی روبرو شدند حتی اکثر کشور‌های بزرگ دنیا با رشد بیکاری مواجه بودند حتی کرونا بر انتخابات آمریکا هم موثر بود، زیرا ترامپ هر قدر که خبیث، احمق بود، اما در هر ایالت با اختلاف آراء ۱ الی ۵ درصد کمتر رأی می‌آورد به گونه‌ای تدبیر بد ترامپ در مقابل کرونا سبب شد تا در انتخابات شکست بخورد، در حال حاضر امریکا حدوداً با ۴ درصد جمعیت دنیا، بیش از ۲۵ درصد آسیب دیدگان و تلفات کرونایی را به خود اختصاص داده است.


او ادامه داد: ایران از دو جبهه با کرونا جنگید؛ یکی کرونا و دیگری شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و حقوق بشری البته برخی مشکلات اقتصادی ما مربوط به داخل کشور می‌شود و بخش دیگر هم به تحریم‌های بی رحمانه و شدید را شامل می‌شود.


حریرچی در خصوص مشکلات موجود بر سر راه ورود واکسن کرونا به کشور گفت: تقریباً ۴ ماه درگیر مشکلات نقل و انتقال پول واکسن کرونا بودیم، زیرا باید از مبادی رسمی دولتی منتقل می‌شد ما هم این پول را از محل دارایی‌های ایران در کره جنوبی پرداخت می‌کردیم که کره جنوبی هم می‌گفتند که نمی‌توانند مصادره نشده منابع مالی توسط امریکا را تضمین کنند. وی افزود: ما الآن صادر کننده ماسک هستیم، اما در اوایل شروع کرونا وقتی وارد کننده ماسک بودیم به دلیل تحریم‌های ظالمانه، ماسک‌هایی که پولشان را پرداخت کرده بودیم را در فرودگاه‌ها ضبط و جلوی ورود آن را به ایران می‌گرفتند.


حریرچی از کاهش ۵۰ الی ۶۰ درصدی مرگ و میر متأثر از کرونا با اجرای دو طرح شهید سلیمانی و همین طور طرح کنترل هوشمند محدودیت‌ها و رنگ بندی شهر‌ها خبر داد و افزود: اجرای این دو بال محدودیت‌ها سبب شد تا با غربالگیری‌ها و تست بیماران و رهگیری افراد مبتلا و شناسایی و قرنطینه افرادی با تماس نزدیک با مبتلایان تا از مرگ و میر نزدیک به ۵۰۰ نفری به کانال مرگ و میر حدوداً ۵۰ الی ۷۰ نفر برسیم و همین طور در خصوص بستری‌ها هم با بیش از ۸۰ درصد کاهش روبرو شده ایم.


او ادامه داد: طبق گفته آقای نمکی وزیر بهداشت، پنجشنبه و جمعه گذشته، سخت‌ترین آخر هفته در تاریخ کرونای کشور محسوب می‌شود، زیرا تا امروز ۳ پیک متوسط و شدید را تجربه کرده‌ایم و در حال حاضر مردم و البته ارائه کنندگان خدمات دولتی و غیر دولتی هم خسته شده اند. حریرچی گفت: در حال حاضر ما کم‌تر کسی را داریم که مانند رهبر معظم انقلاب رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را بدون ذره‌ای اغماض انجام می‌دهند.


او تصریح کرد: ویروس کرونا نشان داده که قابلیت جهش‌های فراوان و جهش‌های بد دارد، ویروس‌های جهش یافته‌ای که امروز در ژاپن، انگلیس و امریکای جنوبی و آلمان می‌بینیم. هم از کشندگی بالا و هم از بیماری زایی بالایی برخوردار است و هم اینکه جوانان را هم بیش‌تر درگیر می‌کند در حال حاضر این ویروس می‌تواند در کشور ما با تغییرات زیادی روبرو شود و هم ممکن است ویروس‌های جهش یافته اخیر وارد کشورمان شود، زیرا خانمی که در خیابان وحدت اسلامی به کرونا جهش یافته مبتلا شدند و یا جوانی که در آبیک قزوین دچار کرونا شدند که با خارج رفته‌ای مجاورت نداشتند و یا خود به خارج نرفته بودند.


حریرچی از گردش و تغییرپذیری ویروس کرونا در کشورمان خبر داد و افزود: جهش ویروس‌ها می‌تواند به دو سمت برود یا مانند اجداد برخی ویروس‌ها به سمت نابودی رفته و از بین بروند و یا به سمت بدتر شدن بروند و نابودی بیش‌تری به همراه بیاورند. تغییراتی که از ویروس کرونا در چند ماه گذشته دیده شده میل و حرکت به سمت بدتر شدن بوده است.


او ادامه داد: در حال حاضر روند این بیماری در کشورمان به سمت بیش‌تر شدن است، زیرا موارد سرپایی رو به افزایش گذاشته که به همراه آن موارد بستری و مرگ و میر هم افزایش خواهد داشت. ماه پیش رو به لحاظ زمانی از حساسیت بالایی برخوردار است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته