دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1399 - 12:14
شکوهی در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

جزئیات طرح «نهضت ساخت ایران» در دانشگاه آزاد اسلامی/ ارائه طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه برای قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز

مدیر پژوهش و پایش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای «نهضت ساخت ایران» حمایت می‌کند.‏
کد خبر : 553494
101.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن سهم 40 درصدی از آموزش عالی کشور به دنبال رسیدن به دانشگاه فناور، کارآفرین و سرآمد بوده و در این راستا اقدامات مؤثری انجام داده است. یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند دانشجویان خوش‌فکر، نخبه و اهل علم و دانش را در دل خود جای بدهد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است.


درواقع نخبگان و اندیشمندان بسیاری توسط باشگاه پژوهشگران جوان در مسیر کاربردی شدن تحقیقات دانشجویی هدایت شده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد ایران اسلامی را به چنان اقتدار علمی برساند که در حوزه علم و فناوری در دنیا در رتبه‌های برتر قرار بگیرد.


باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به تازگی فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه فطرت دانشجویی را آغاز کرده است و می‌تواند به رشد پرشتاب علمی کشور کمک کند. در همین راستا خبرگزاری آنا با لیلا شکوهی، مدیر پژوهش و پایش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


آنا: درباره مقوله پژوهش توضیح بفرمایید.


شکوهی: پژوهش از پايه‌های اساسی توسعه و زيربنای تصميم‌گيری‌های كلان و بنيادی محسوب می‌شود. با توجه به اينكه ‏پژوهش منجر به توليد علم می‌شود، اساسی‌ترين هدف مراكز علمی و آموزشی، پرورش استعدادها و پيشبرد دانش از طريق پژوهش‌های علمی و ترويج و توسعه علوم است. لذا ضروری است روحيه ‏پژوهش و اعتلای كيفی آن مورد توجه قرار بگيرد، امری كه شايد در كشور ما كمتر مورد توجه واقع شده ‏است.



حمایت باشگاه پژوهشگران جوان از 2400 طرح پژوهشی


آنا: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی چه نقشی می‌تواند در حوزه پژوهش ایفا کند؟


شکوهی: یکی از نهادهایی که در دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه حمایت از پژوهشگران را برعهده دارد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است و یکی از تسهيلات باشگاه، انجام طرح‌های پژوهشی توسط دانشجویان و اعضای باشگاه است. این مرکز به‌عنوان یکی از اولین و معدود مراکزی است که از ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی دانشجویی حمایت می‌کند. تاکنون در باشگاه بیش از 2 هزار و 400 طرح پژوهشی حمایت و هزينه‌های اجرای آن پرداخت شده است.


البته باشگاه ترجيح می‌دهد تا تعريف پروژه‌ها در راستای تأمين نيازهای علمی دستگاه‌های اجرایی و ‏صنعتی كشور باشد و بر اساس طرح «پایش» دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شود. بنابراین باشگاه پژوهشگران با ايجاد ارتباط و تعامل با دستگاه ذی‌ربط، در جهت حمايت ‏مادی و تأمين  هزينه‌های اجرای اين پروژه‌ها و در نهایت به‌كارگيری نتايج حاصله تلاش می‌کند.



ایجاد اشتغال برای جوانان با اجرای «نهضت ساخت ایران»


آنا: درباره «نهضت ساخت ایران» در باشگاه پژوهشگران جوان توضیح دهید.


شکوهی: در سال جدید «نهضت ساخت ایران» در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب در سال «جهش تولید» آغاز شده است و محور کار همه دستگاه‌های مرتبط با بخش تولید کشور بوده و به تبع آن همه اقدامات و تصمیم‌های سایر ارگان‌‌ها و نهادهای علمی و اقتصادی کشور باید متناسب با این مهم برنامه‌ریزی شود.


این نهضت یک کار ارزشی و به تعبیری امری مقدس در حوزه تولید کشور است که بدون شک آثار و برکات فراوانی برای آینده کشور به همراه خواهد داشت. همچنین تحقق اهداف آن، ارزش افزوده برای تولید کشور ایجاد کرده و البته یکی از مزیت‌های مهم آن ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم به‌خصوص افراد متخصص، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.



همانطور که گفته شد، با توجه به نامگذاری سال اخیر به نام «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، توجه بیشتر به تولیدهای اثرگذار و تاب‌آوری اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا ‏استفاده از دانش، خلاقیت و توان نیروی پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان جوان و خلاق در اجرای این مهم ضروری به نظر ‏می‌رسد. به همین خاطر  باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای چشم‌انداز و مأموریت خود فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی «فطرت» زمستان ‏ 1399 را با عنوان ‏ «نهضت ساخت ایران» ‏ آغاز کرد.


قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از نتایج طرح «نهضت ساخت ایران» است


آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای باشگاه پژوهشگران با نیاز و مشکلات صنعت و ارتباط میان پژوهشگران، مراکز علمی و صنایع از اهداف اولیه این نهضت است که در صورت تحقق، گامی شاید کوچک اما مؤثر در ایجاد خودکفایی، قطع وابستگی، جلوگیری از خروج ارز و بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی و توسعه‌ای کشور برداشته خواهد شد.


مخاطب اصلی این فراخوان تمامی دانشجویان دانشگاه اسلامی و همچنین اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان هستند. با توجه به اینکه اجرای این فراخوان با محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بحران کرونا مصادف شده است، بدون شک شیوه‌های انجام پژوهش نیز باید با توجه به این امر برنامه‌ریزی شود. در همین راستا یکی از اهداف اصلی این فراخوان، پژوهش با رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده است.


از دیگر اهداف این فراخوان می‌توان به تمرین پژوهش بر روی یک مسئله واقعی، ترویج تفکر شناسایی مسئله و تلاش برای پیشنهاد و آزمون راه حل آن و در نهایت پژوهش هدفمند، هدایت شده، کاربردی و کوتاه‌مدت به‌صورت موردی اشاره کرد.


5 محور «نهضت ساخت ایران»


آنا: محورهای پیشنهادی فراخوان «نهضت ساخت ایران» را بفرمایید.


شکوهی: پژوهش‌ها در زمینه‌های زیر مورد استقبال است. اگرچه پژوهش‌های مورد قبول فقط به این محورها محدود نمی‌شود.


1)کسب‌وکار‌های آنلاین و شبکه‌ای نوآورانه


2) داخلی‌سازی محصولات و خدمات


3) اشتغال پایدار با ارزش افزوده


4) افزایش کارایی خدمات و محصولات


5) کسب‌وکار دانشجویی



4 روش انجام پژوهش در طرح «فطرت»


آنا: روش انجام پژوهش در طرح «فطرت» چگونه است؟


شکوهی: روش انجام پژوهش در «نهضت ساخت ایران» به چهار روش زیر است.


1) تولید نرم‌افزار، اپلیکیشن موبایل، شبیه‌سازی رایانه‌ای


2) تولید نمونه سخت‌افزاری (طراحی و ساخت ابزار و محصولات، تولید پروتوتایپ)


3) پژوهش و ارزیابی بر اساس آمایش و استنتاج آماری به‌صورت مطالعه موردی


4) اثر پژوهشی با زمینه‌های ادبی، هنری یا اندیشه‌ورزی با کاربرد موردی



4 شیوه برای حمایت از طرح‌های پژوهشی


آنا: درباره شیوه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی فراخوان «نهضت ساخت ایران» توضیح بفرمایید.


شکوهی: حمایت از طرح‌ها به چهار شیوه انجام می‌شود.


1) حمایت مالی جهت اجرای طرح پژوهشی


2) امکان ارائه دستاورد در نمایشگاه‌های پژوهشی استانی و ملی


3) امکان معرفی نتایج طرح به صنابع و بهره‌برداران مرتبط


4) معرفی و ارائه طرح‌های برگزیده در سایت باشگاه پژوهشگران جوان


فراخوان «نهضت ساخت ایران» از اول دی‌ماه 99 آغاز شده و مهلت تحویل پیشنهاد اولیه طرح به دفتر باشگاه پژوهشگران جوان واحد دانشگاهی اول اسفند 99 تعیین شده است. همچنین نتایج داوری توسط واحدها 25 اسفند 99 اعلام می‌شود.


خلاقیت و نوآوری، مسئله‌محور بودن بر اساس مطالعه موردی، اثرگذاری، مبتنی بر نیازهای کشور و بومی بودن، ارزش علمی، فنی و تخصصی، مستندسازی علمی، کاربردی بودن و قابلیت اجرایی و عملیاتی از جمله معیارهای ارزیابی و پذیرش طرح‌های پژوهشی است.



همچنین از جمله شرایط شرکت در فراخوان، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بودن، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بودن و تکمیل فرم شرکت در فراخوان و تحویل به دفتر باشگاه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.


از تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دعوت می‌­شود جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه اسلامی به آدرس www.bpj.iau.ir مراجعه کنند و یا با دفاتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور تماس بگیرند.




انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته