خطر در کمین دانشجویان خانهنشین/ غیرحضوری شدن آموزش زمینه افسردگی را در دانشجویان افزایش میدهد
به گزارش خبرنگار فرهنگی هنری دانشگاه خبرگزاری آنا، طی یک سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا کلاسهای درسی و آموزش دانشگاهها به سمت آموزش مجازی سوق پیدا کرده و این مسئله باعث خانهنشینی بسیاری از دانشجویان و دوری آنها از فعالیتهای فرهنگی و گروههای دوستی شده است.
خانهنشینی در دوران جوانی و افزایش اخبار منفی به دلیل بروز کرونا و برخی چالشهای اجتماعی و اقتصادی دیگر طی یک سال گذشته می تواند زمینه بروز افسردگی و اضطراب را در دانشجویان افزایش دهد.
ضمن اینکه در روزهای گذشته تشدید آلودگی هوا بر اساس یافتههای پزشکی میتواند مزید بر علت بروز این افسردگی و بیحالی در جوانان و به ویژه قشر دانشجو باشد.
در این زمینه خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به سراغ برخی متخصصان امر رفته و نظر آنان را در این رابطه جویا شده است.
در این زمینه پادرا پولادسنج، روانشناس و متخصص مسائل نوجوانان و جوانان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: بزرگترین انگیزه دانشجویان بعد از دریافت مدرک و سطح علمی، ارتباطات اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی است که متأسفانه با مجازی شدن دانشگاهها به دلیل شیوع کرونا این فضا از بین رفته است.
وی ادامه داد: دورهمیهای دوستانه، کارهای گروهی کلاسی و فعالیتهایی نظیر این، انگیزه دانشجویان را افزایش میداد و موجب تقویت روحیه رقابتپذیری و برتریجویی در افراد میشد در حالی که چنین فضایی در حال حاضر وجود ندارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه فضای یکطرفه بین استاد و دانشجو بدون ارتباط با دانشجویان دیگر فضای خوبی نیست، گفت: این فضا موجب به تأخیر افتادن رشد اجتماعی افراد میشود.
این متخصص مسائل نوجوانان و جوانان ادامه داد: عدم حضور در کلاس درس و برگزاری آنلاین کلاسها موجب میشود که دانشجویان بعدها که در کلاس درس حاضر میشوند آمادگی و توقع بروز حوادث غیرمترقبه را نداشته باشند و نارضایتی در بین آنها افزایش پیدا کند. به طور مثال قبلاً دانشجویان حتی این انتظار را داشتند که حین تدریس برق قطع میشد و استاد به تدریس خود ادامه میداد اما در حال حاضر این مسائل برای دانشجویان قابل پذیرش نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به کیفیت پایین آموزش مجازی ممکن است در سالهای آینده شاهد سطح پایین دانش و سرخوردگی بین دانشجویان و اساتید باشیم، افزود: پیشبینی میکنم به دلیل افت کیفیت آموزش دانشجویان ورودی ۹۹ در مقطع لیسانس با تأخیر بتوانند مقطع تحصیلی خود را به پایان برسانند.
پولادسنج ادامه داد: در سالهای گذشته نوجوانان و جوانان اسیر روحیات تنهایی شدهاند و تشکیل گروهها و کانونهای دانشآموزی بین آنها دیده نمیشود و این مسئله تا دانشگاه نیز ادامه پیدا میکند. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش این موضوع را تشدید کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اساتید باید دانشجویان را تشویق به ارتباط با یکدیگر و تشکیل گروههای مختلف برای تعامل کنند و از طرق مختلف ارتباطات جمعی و فعالیتهای گروهی را بین دانشجویان تقویت کنند.
این روانشناس افزود: مجازی شدن دانشگاهها در دو حوزه آسیب ایجاد میکند که یکی از این حوزهها رشد عملکرد اجتماعی افراد است که به دلیل عدم حضور در دانشگاه شخصیت اجتماعی افراد بهدرستی شکل نمیگیرد و جامعه را با رشد تأخیریافته در حوزه شخصیت روبهرو میکند. در نهایت ما با جوانهای ۲۰ و چندسالهای روبهرو هستیم که کارکرد اجتماعی آنها در حد نوجوان ۱۶ ساله است.
وی ادامه داد: همچنین ادامهدار شدن این روند احتمال افزایش اضطراب اجتماعی با عدم حضور در محیطهای مختلف نظیر دانشگاه را تشدید میکند و موجب ترس از حضور در محیط جامعه و عدم شناخت محیط میشود.
همچنین مرتضی تهامی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی در این رابطه با اشاره به اینکه تحت تاثیر شیوع کرونا و غیر حضوری شدن دانشگاه مشارکت دانشجویان در برنامههای فرهنگی دانشگاه کاهش یافته است، گفت: شرایط روحی و روانی دانشجویان نیز قطعا تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه خوارزمی برنامههای فرهنگی را مانند گذشته و این بار به صورت مجازی دنبال میکند ادامه داد: انتخابات کانونها و انجمنهای علمی و همچنین انتشار نشریات دانشجویی در این مدت به صورت مجازی انجام شده است.
تهامی گفت: کانونهای دانشجویی درخواستها و برنامههای خود را به دانشگاه اعلام میکنند و پس از بررسی محتوایی و مالی این برنامهها تصویب و به صورت مجازی برگزار میشود.
وی بیان کرد: مراسم مناسبتی، تئاتر، مسابقه و کارگاههای آموزشی و همچنین برنامههای علمی با حضور سخنرانان خارجی و مسابقات مختلف در روزهای پنج شنبه و جمعه به صورت مجازی دنبال میشود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: در برنامه های مناسبتی مختلف نظیر هفته دفاع مقدس، بسیج و… برنامهها با دعوت از سخنرانان برگزار میشود و از طریق لینکهایی که در سایت در دسترس قرار میگیرد، دانشجویان از برگزاری برنامهها مطلع شوند.
وی اظهار کرد: از ویژگیهای مثبت استفاده از فضای مجازی وجود آیکونی است که افراد میتوانند روز بعد از برگزاری برنامهها آنها را مشاهده و ارزیابی کنند.
تهامی با بیان اینکه حضور مداوم در منزل به دلیل شرایط کرونا و مجازی شدن آموزش موجب مسائل و مخاطرات روانی برای دانشجویان می شود، گفت: شرایط روحی دانشجویان را رصد و با همکاری دانشکده روانشناسی برنامههای مفیدی را در این راستا اجرا خواهیم کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در حد توان و وسع و ظرفیت برنامههای LMS و SKY و تا جایی که وقت دانشجویان اجازه دهد برنامههای فرهنگی دانشگاه را پابرجا نگاه میداریم.
وی با تاکید بر اینکه مراسمی در ساعات خارج از ساعت کلاسی دانشجویان برگزار میشود که امکان حضور برای همه فراهم باشد،گفت: نباید اجازه داد تعطیلی فیزیکی دانشگاهها اثر منفی بر روحیه دانشجویان داشته باشد.
در پایان گفتنی است، توجه به مسائل روانی و روحی دانشجویان به دلیل شرایط سنی و چالشهای تحصیلی همواره امری مهم و قابل توجه است اما به نظر میرسد در دوران بروز بحرانهای اجتماعی و تغییرات سبک زندگی، لزوم این توجه دو چندان میشود. این امر همت و سرعت عمل مسئولان و متولیان آموزش عالی در کشور را میطلبد که با ارائه خدمات روانشناختی متناسب با این شرایط بتوانند به حفظ سلامت روان دانشجویان همچون حفظ کیفیت آموزش کمک کنند.
انتهای پیام/۴۱۵۹/پ
انتهای پیام/