دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1399 - 17:12
جمعی از اساتید دانشگاه در بیانیه‌ای:

بازگشت به مسیر تجربه‌شده مذاکره با ناقضین کرامت توجیهی ندارد

جمعی از استادان و مدرسان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در بیانیه‌ای مطرح کردند: بازگشت به مسیر تجربه‌شده مذاکره با ناقضین کرامت توجیهی ندارد.
کد خبر : 543499
31397.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تعدادی از استادان و مدرسان دانشگاه‌های کشور در پاسخ به زمینه‌سازی برخی نیروهای سیاسی برای مذاکره مجدد با آمریکا بیانیه‌ای صادر کردند.


متن بیانیه به شرح زیر است:


«بسم الله الرحمن الرحیم


وَلَا تَرْکنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمُ النَّارُ وَمَا لَکم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (هود / ۱۱۳)


و بر ظالمان "تکیه ننمایید"، که موجب می‌شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمی‌شوید!


توقّع منطقی و تجربی این بود که پس از شکست تجربه مذاکره و برجام، نیروها و جریان‌های سیاسیِ معتقد به گفتگوی سازش‌جویانه با غرب نیز، به خطای بزرگ و پُرهزینه خویش اذعان کنند و از این تجربه پرهزینه و گران‌قیمت، در برابر توده‌های مردمی که گمان بردند این مسیر، گشایش‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت، اظهار شرمندگی و سرافکندگی کنند، امّا گویا همچنان چرخه خطاکاری آن‌ها، متوقف نشده است.


تغییر رئیس‌جمهور کشور پرتلاطم آمریکا و جابه‌جایی قدرت از یک حزب به حزبی دیگر، سبب گشته که نیروهای سیاسی ناتوان در تدبیر معیشت مردم، دوباره بر اشتباه گران‌قیمت و تلخ گذشته اصرار بورزند و با عنوان جعلی استفاده از فرصت، در راهی قدم بگذارند که در نهایت، هزینه‌ها و خسارت‌های بیشتری را بر مردم بزرگ ایران و اقتصاد ملّی تحمیل خواهد کرد.


ازاین‌رو، نباید با سکوت خویش، اجازه داد که بدهکاران ملّی و کارگزاران تجربه زیان‌بار، باز هم پرچم مذاکره را به دست گیرند و طلبکارانه، تخیلات موهوم و پندارهای باطل خویش را به‌نام فرصت تازه بفروشند؟ فرزندان دانشگاهی ملت ایران معتقدند:


اوّل: بازگشت به مسیر تجربه‌شده مذاکره با ناقضین کرامت، هویت و اقتصاد ایران که خسارت فراوان بر اقتصاد ملّی ما وارد آورد، هیچ‌گونه توجیهی ندارد و حتی با حداقل‌های معرفت تجربی و عقلانیت نیز، سازگار نیست. به‌راستی چند بار باید یک تجربه را تکرار کرد تا خطا بودن آن آشکار شود و آیا آیندگان درباره کسانی که با فاصله‌های زمانی اندک، یک تجربه سراپا غلط را آن‌هم با قیمت‌های گزاف، به چندباره تکرار کرده‌اند، چگونه قضاوت خواهند کرد؟!


دوم: کیست که نداند کوبیدن بر طبل تهی مذاکره، اقتصاد ملی ما را هرچه بیشتر، شرطی و وابسته می‌کند؛ موجب می‌شود همانند گذشته، اقتصاد در تلهٔ تعلیق و انتظار بیفتد و روزانه، چشم‌ها و نگاه‌ها، معطوف به شروع شدن، پیش‌رفتن و به‌سرانجام نرسیدن و شکست مذاکره شود، دوباره قدرت ملی ایران و دستان نیروهای مولد میهن به روند شتاب جوی اقتصاد، ماه‌ها و سال‌ها به گروگان دشمنان تاریخی ایرانیان در آمده و متوقف گردد. این، اتفاق ناگواری بود که در طول بیش از هفت سال گذشته رخ داد و موجب وارد شدن لطمه‌ها و گزندهای اقتصادی جدی به ما شد. واقعیت این است که اقتصاد در حال ‌انتظار و معطل نگاه ‌داشته ‌شده، رشد و رونق نخواهد یافت، بلکه فرسوده‌تر و ناکارآمدتر شده و به دلسرد کردن کارفرمایان، کارگران و تمامی مولدان کار و سرمایه ایرانی منجر خواهد شد.


سوم: واضح است که گشایش اقتصادی وابسته به اراده آمریکا، ثبات و دوامی ندارد و با هرگونه تنش و تلاطم سیاسی، به‌آسانی فرومی‌ریزد و باز داستان، از سطر نخست آغاز می‌شود. تجربه و عقل سلیم گواه است که آمریکا تا آن هنگام که دریابد می‌تواند با رفتار سیاسی ضد ایرانی خویش، تکانه‌ها و بی‌ثباتی‌هایی را بر اقتصاد ملّی ما تحمیل کند، از این اهرم فشار استفاده خواهد کرد گو این‌که بهره‌گیری آمریکا از این اهرم، تا زمانی که اقتصاد ما، مذاکره محور و متأثّر از سیاست خارجی قدرت‌های انحصارطلب باشد، همچنان ادامه خواهد یافت.


ازاین‌رو بر اساس تجربه باید گفت؛ تصمیم مدبرانه و عقلانی، همانا گرفتن این اهرم و ابزار فشار از آمریکاست، نه تکیه چندباره و تمرکز داوطلبانه بر آن، زیرا بنا به نص صریح قرآن شریف در صدر این گفتار، اگر به‌رغم تجربه، ارکان قدرت یک جامعهٔ روبه رشد را دوباره به پشتیبانی واصله از دشمن گره زنند علاوه بر غضب ملت، قطعاً از یاری خدای قادر متعال نیز دور خواهیم شد.


چهارم: این‌همه اصرار و تأکید بر متوقف بودن گشایش اقتصادی بر مذاکره و رفع تحریم، به این معنی است که ایران از نظر ظرفیت‌های وطنی و قابلیت‌های درونی، تهی‌دست و بی‌مایه بوده و ازاین‌جهت است که همه راه‌ها به مذاکره منتهی شده و چاره دیگری، پیش روی ما نیست! این پیش‌فرض آلوده به تحریف و وارونه نمایی از ایران بزرگ، نه‌فقط اثبات نشده، بلکه مشاهده عینی نظام ظرفیت‌ها و مزیت‌های مادی و معنوی ایران اسلامی در سطوح محلی، استانی، ملی و بین‌المللی، به‌وضوح نشان می‌دهد که می‌توان اقتصاد ملی را از مرداب مذاکره و تحریم، خام فروشی نفت و واگذاری مزیت‌ها خارج کرد و بر اساس تکیه بر استعدادها و توانمندی‌های ملی، خویش بنیاد و مقاوم نمود.


این در حالی است که مذاکرات رایج و الگوی برجام، نه‌فقط فرصتی را نیافرید، بلکه موجب چشم فروبستن بر فرصت‌های درونی شد. بدون شک اگر در طول بیش از هفت سال گذشته، همه نیروها بر روی سیاست خارجی و سیاست خارجی بر روی مذاکره و مذاکره با ابتنای بر روش برجام، متمرکز نمی‌گردید و راه‌حل گشایش اقتصادی، در جایی بیرون از اقتصاد، طلب نمی‌شد، امروز در وضع بسیار بهتری به‌سر می‌بردیم.


پنجم: اقتضای صداقت سیاسی، آن است که به‌جای عوام‌فریبی، فرار به جلو، و استخدام لحن طلبکارانه، فرضیه‌بافی‌های خیال‌اندود و تکیه کردن بر آخرین ابزار برای خودآرایی در سپهر هوشمند ملی، این حقیقت گفته شود که وضع معیشتی کنونی، دستاورد مستقیم کم‌کاری، بی‌عملی و بی‌تدبیری است و چنانچه در طول این سال‌های ازدست‌رفته، کارگزاران جوان و توانمند و باکفایت به‌کار گرفته می‌شدند، امروز تحریم به این اندازه، اقتصاد ملّی ما را درگیر انقباض خویش نمی‌کرد. به‌رغم ادعای سال‌های نخست در این روند ۸ ساله، اکنون تحریم، به دستاویز و بهانه‌ای برای توجیه، فرافکنی و عذرتراشی تبدیل شده است، حال آن‌که این تصویرسازی وارونه و غرض‌ورزانه، زمینه‌سازی برای شروع دوباره دیپلماسی امتیازبخش یک‌طرفه، اعتماد ساده‌اندیشانه، لبخندهای بی‌حاصل و ندانم کاری در توافق‌نامه‌نویسی است. تجربه سال‌های ناگوار اخیر نشان داد که زبان پُرلکنت و ابهام‌آلود دیپلماسی، هیچ‌گاه جایگزین عمل و اقدام فعالانه اقتصادی نشده و سفره‌های مردم را وسعت نمی‌بخشد.


ششم: اکنون زمان پاسخگوی، محاسبه و ارزیابی است، نه آغازی دوباره! حال که حتی اندک صداقتی برای اعتراف به تحمیل خطای پُرهزینه بر ملت کریم ایران در گفتارتان به میان نیامده، این اندازه اصرار بر خطا و تکرار خطا و سودای حیات سیاسی به قیمت به خطا افکندن مردم، را قابل‌تحمل ندانسته و بر آن شدیم تا در حضور ملت شریف ایران به نقد ادعاهای شما پرداخته و بگوییم؛ به‌جای وعده فروشی‌های سیاسی و انتخاباتی، گفتاردرمانی، مخالف هراسی و مظلوم‌نمایی، باید پاسخگوی وعده‌های نابه‌جای تحقق‌نیافته و عملکردهای ناصواب بود و از نتایج و ثمرات اقتصاد برجامی سخن گفت! وانگهی اگر منطق مذاکره، منطق دادن و گرفتن است و در آن، خوش‌بینی یا بدبینی راه ندارد، صادقانه باید مشخص کنید که در برابر آنچه یک‌روزه و به یک‌باره دادید و پس از آن جشن‌ها گرفتید و تندیس‌ها ساخته، نشان‌ها و مدال‌ها بر سینه آویختید، اینک پس از گذشت سال‌ها، چه گرفتید و از امتیازات مذاکره کدامین صنایع را افراشتید و از آن همه گرفتن‌ها، بر سر سفره مردم چه گذاشتید؟! شما گرامیان به‌عنوان عقبه حزبی و علمی این نوع شگفت‌آور از به‌اصطلاح دادوستد برجامی به ملت گزارش کنید که روند فرسایشی مذاکره و وعده‌های کاغذی آمریکا و شرکای مجرم اروپایی‌اش، کدام‌یک از گره‌های اقتصاد ملی ما را گشوده‌اید؟!


حقیقت این است که باید به قوای الهی و لایزال ملت و سفارش‌های معنوی و تجربی رهبری حکیم در این باره تکیه کرد؛ فرزندان دانشگاهی ملت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی نیز ضمن بیعت مجدد با معظم له و قدرت الهی ملت، و از موضع علم و تجربه هشدار می‌دهند اطلاق انتخابات کشوری دیگر به فرصت جدید، فرصتی برای خود آمریکا و البته آمریکای در حال افول است تا هرچه بیشتر، میهن عزیزمان از مزیت‌ها ی ملی خویش غافل و دور شود و در برابر دست کشیدن کشور از توانمندی‌های واقعی‌اش، وعده‌هایی دروغین صادره از آمریکا را دریافت کند؛ ازاین‌رو خیرخواهانه می‌گوییم به نظر می‌رسد نظریه‌پردازان سیاسی و حزبی‌ که اقتصاد کشورشان را به تغییر سیاستمداران کشوری دیگر وابسته نشان داده و عناصر قدرت ملی خویش را سخاوتمندانه و ساده‌اندیشانه، یک‌به‌یک با قیمتی ناچیز در معرض فروش می‌گذارند فاقد ادراک مؤلفه‌های قدرت ملّی و انقلابی هستند؛ زیرا عناصر و مؤلفه‌های قدرت ملی در هیچ کشوری فروشی نیست! پس، استخدام لحن طلبکارانه را فراموش کنید چون نوبت محاسبه و گزارش‌های ملی فرا رسیده است؛ گو این‌که فرصت واقعی‌ که پیش روی مردم قرار دارد، همانا عبور قاطع از اندیشه و مدیریت بی‌تحرک، غیرفعال، و فاقد اعتمادبه‌نفس ملی است.


روح‌الامینی          عبدالحسین           دانشگاه تهران


شاطر زاده یزدی    محسن     سفیر سابق ایران در برزیل


ایزدی     فواد          دانشگاه تهران


شریعتی   سید صدرالدین         علامه طباطبایی


کلانتری  ابراهیم      دانشگاه تهران


جلال زاده            وحید      دانشگاه تهران


فلاحی     احمد حسین           پیام نور


خسرو پناه            عبدالحسین           دانشگاه آزاد اسلامی


ثقفی       علی         آزاد اسلامی


کریمی فیروز جایی علی       پیام نور


جمشیدی ها          غلامرضا               دانشگاه تهران


حسینی    سید محمد   دانشگاه تهران


رحماندوست          مجتبی      دانشگاه تهران


زاهدی    محمد مهدی            کرمان


خواجه سروی        غلامرضا   علامه طباطبایی


متکان     علی اکبر   شهید بهشتی


شاکری    اقبال         امیر کبیر


متفکرآزاد روح اله     تبریز


دانایی فرد            حسن        تربیت مدرس


اصلانی   فیروز       دانشگاه تهران


کوشکی   محمد صادق           دانشگاه تهران


وحیدی    احمد         دفاع ملی


داودی     پرویز       شهید بهشتی


جهانسوز  محمد       رییس بسیج کشاورزی


سلیمانی   محمد        علم و صنعت


خوش چهره          محمد رضا             آزاد اسلامی


شريعتي   الهام       الزهرا


منتظری  غلامرضا   گرگان


زلفی گل  محمد علی            بوعلی سینا


جعفری   قاسم       پیام نور


صادقی    محمد حسن             دانشگاه تهران


رهایی     علیرضا   امیرکبیر


مردانی    محمدرضا              دانشگاه تهران


کردناییج  اسد الله    تربیت مدرس


قیصری   نورالله       دانشگاه تهران


سیف      عبدالرضا   دانشگاه تهران


پیشوا      امان الله     آزاد اسلامی


محبی مجد            رضا        پیام نور


عباسی    سلیمان      علمی کاربردی


مسلمی نایینی        حسن        تربیت مدرس


غلامی    رضا      شاهد


صاحب مقدم  لطفی عباس       تربیت مدرس


عظیم زاده اردبیلی  فائزه         امام صادق


مرندی    سید محمدرضا         شهید بهشتی


کریم زاده رامین       تربیت مدرس


آرزو      بهروز       امیر کبیر


پیشوایی   میرسامان               علم و صنعت


زیویار    فرهاد      پژوهشگاه علوم انسانی


مهدوی زادگان       داود       پژوهشگاه علوم انسانی


خانی زاد رحیم      علم و صنعت


صادقی    میر محمد   دانشگاه تهران


متولیان    ابراهیم    دانشگاه بقیه الله


زارعی    محمد مهدی            مازندران


تاجبخش  غلامرضا   آیت الله بروجردی


ترک زاده جعفر        شیراز


امانت بهبهانی       مهدی       علوم و فنون دریایی خرمشهر


قربانی    عباس       دانشگاه تهران


میرساجدی           سید مهدی              شهید بهشتی


زمانیان   حسن        لرستان


قویدل رحیمی        یوسف       تربیت مدرس


نجاتی     حمیدرضا   تربیت مدرس


نجفی      غلامحسن   تربیت مدرس


یادگاری   محمد حسین            تربیت مدرس


داداش پور            هاشم        تربیت مدرس


محمدی   رضا      تبریز


جوادی    محمد حسن           ارومیه


ابراهیمی مرتضی اردبیل


رحیمی پور          محمدرضا            پژوهشگاه مواد و انرژی


باقری     محمد      اصفهان


ملکی      محمد      ایلام


چمکوری محمد      بوشهر


احمری نژاد          امیر       یادگار امام ره


بسیج      احمدرضا شهرکرد


دیانی      محمد مهدی          بیرجند


بذرافشان  مجتبی    فردوسی مشهد


شیخ زاده محمد      بجنورد


مرعشی   علی       شهید چمران اهواز


بازرگان   جلال      زنجان


سعدالدین  سیف اله  سمنان


رهدار     محبعلی   یاسوج


جاجرمی زاده        محسن     شیراز


نجاتی آتانی          مهدی     قزوين


باقرزاده اول          محمدرضا            قم


حاتمی     مهدی     كردستان


اکبری فرد            حسین      كرمان


یوسف وند            نامدار     كرمانشاه


موسایی   امین       یاسوج


خواجه شاکویی      علیرضا   گلستان


میرضایی کیوان     گيلان


نظری     علی       لرستان


عباس تبار            رحمت    مازندران


ذوالفقاری محسن     مركزي


رحیمی روشن       حسن      همدان


ابویی مهریزی       حسین     يـزد


هاشمی    سید محمود             آزاد اسلامی


پارسا      علیرضا     پیام نور


روحیان   همایون      علمی کاربردی


رضایی   بابک        آزاد اسلامی


باغستاني سعيد      مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)


جان نثاری           حسن        آزاد اسلامی


مهدوی نیا            سید سعید مهدوی کنی          جامعه الامام


ابدالی     جواد         آزاد اسلامی


معزی فر هادی      صنعتی بيرجند


شفیعی    محمد حسین          صنعتی شیراز


رضوی   سید ابوالفضل          تربیت مدرس


زارعی    مجتبی      تربیت مدرس


ساعی ور ایرانی زاد            اسماعیل    تربیت مدرس


شجاعیان  عبدالعلی    تربیت مدرس


شریعتی   شهروز      تربیت مدرس


شمس الدینی          علی         تربیت مدرس


صفوی    سید علی    تربیت مدرس


ضیایی    سعیده       تربیت مدرس


عالم باقری           محمد        تربیت مدرس


عبدالهی   محمود      تربیت مدرس


علوی     سیدعلی     تربیت مدرس


علیزاده    عبدالعلی    تربیت مدرس


دارا        جلیل        تربیت مدرس


علی ویسی           بتول       مرکز آموزش علمی کاربردی استان ایلام


فلاح محمدی         ضیاء      مازندران


ساعي     يدالله         آزاد اسلامی


فرقانی اوزرودی    محمدباقر صنعتی نوشیروانی بابل


سعيديان   مسعود      آزاد اسلامی


موسی زاده موسوی سید سیف اله           کاشان


شریفی    رسول     فرهنگیان


عسکری ویسرودی شفیع        آزاد اسلامی


حسینی    سیدمحسن   آزاد اسلامی


فلاح چای میر مظفر   آزاد اسلامی


مرادي    حسين     علوم كشاورزي ساري


خطیری   ابراهیم    پیام نور بهشهر


میرزایی  حبیب الله علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


مزیدی    علیرضا     آزاد اسلامی


فرشاد     محمد        گنبد كاووس


مولایی    فرشاد       آزاد اسلامی


صديق ضيابري     سيده حديثه           رودبار


عبادزاده  كمال        آزاد اسلامی


عاليان سماك خواه   شهره      فناوريهاي نوين آمل


نصیری   کبری     فنی الزهرا


رمضانپور            یاسر         آزاد اسلامی


قربانى    عباس     دانشگاه تهران


داراب زاده           سارا         آزاد اسلامی


طیاری سیاهکلی    رویا       بنت الهدی صدر رشت


تقی نژاد  ابراهیم    محقق اردبیلی


رضایی   ولی        علمی کاربردی


قورچائي  بهروز       فرهنگيان


عسكري فاتح         اميرمنصور            غير دولتي و غير انتفاعي شمال


تقوی      رضا        آزاد اسلامی


كريمي مريداني      كميل        آزاد اسلامی


نصرتی   مهران       آزاد اسلامی


پوراحمدي            مجتبي      گيلان


مسیبی    سید رضا   آزاد اسلامی


محسنی آستانی       رحمان      آزاد اسلامی


اكبري     حسن      علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري


كردجزي معظمه    علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان


حق پرست           سارا       علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري


تازيكه     ايمان        آزاد اسلامی


اللهیاری  محمدصادق            آزاد اسلامی


شریعتی   علی       امام حسین علیه السلام


بصیری   علی         آزاد اسلامی


خوشبخت راحم      تخصصي فناوريهاي نوين آمل


حسین زاده           سیدعلی اکبر         پیام نور


شهرياري قربان      پيام نور


ميركمالي سيدسعيد  پيام نور


صفری    علیرضا     آزاد اسلامی


خاوردوست           رضا        آزاد اسلامی


جمشیدی نژاد        سپیده        آزاد اسلامی


فرهمند    احمد       گرمی


غیدی     حمید        آزاد اسلامی


مبلّغ       سيد مهدي            مالك استر


تیموری   محمد      شهیدرجایی


حسینی    سید سعید پیام نور مرکز ابهر


آجورلو    محمد جعفر           جامع امام حسین(ع)


بيات       عليرضا   بين المللي امام خميني (ره)


بهاروند   عبدالرحيم لرستان


صالح زاده            حسین     علم و صنعت ایران


فروزش   پيمان        آزاد اسلامی


آقاصفری عباس     امام حسین علیه السلام


مرصوصی           نفیسه      پیام نور


معینی     علیرضا   علم و صنعت ایران


دهقانی    ناصر       هنر


زندی      الهام       آزاد اسلامی


درخشان  بهرام        آزاد اسلامی


روستا     عليرضا   شهر قدس


ممتازامیری          محمد      علمی وکاربردی پیشتازان آیین زندگی


برمر      محمد      پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران


فتحی مرشت         شمس علی              آزاد اسلامی


آقاجانی    حسین     تبریز


میرزایی  محمد      صنعتی شریف


مشعل     محمود    دانشگاه تهران


زارع      محمدجواد   ایلام


میرسعیدقاضی       حسین     دانشگاه تهران


میرعمادی            سیدنظام     آزاد اسلامی


یعقوبی    جواد         آزاد اسلامی


باقری     امیر عباس           دانشگاه تهران


بهمنیار    عصمت     آزاد اسلامی


ارجمندفر حمید      زنجان


عسگری  محمدرضا            مدرس مدعو   پیام نور زنجان


بیات       بهنام         آزاد اسلامی


کوچنانی  قاسم علی دانشگاه تهران


محفوظی  مسعود    علم و صنعت ایران


جواندل    نرجس      قم


پورجوان  خسرو     دانشکده فنی انقلاب اسلامی


باقری قمی           ذبیح الله   هنر


احمدی    روح اله   علم و صنعت


شيباني    حسين     پيام نور


مهرگان   منصوره    آزاد اسلامی


محمدی بدر          نرگس     پیام نور


نجفی      امیر         آزاد اسلامی


سلمانی تیله نویی    حسن      فنی و حرفه ای مازندران


برزگر آذر            زینب السادات        امیرکبیر


سوری    حسین     پیام نور


کلمکار زحمتکش    هاشم        آزاد اسلامی


نوروزبیگی          رضا      علم و صنعت ایران


نجاری    رضا      پیام نور


فلاح جلودار          مهدي       آزاد اسلامی


پورمهدیان            سعید      صنعتی امیرکبیر


گرایلی    علی  رضا             آزاد اسلامی


عرفانی   عایرضا   سمنان


یوسفی    محمد حسن             سمنان


ناظم نژاد رضا        دامغان


صبوری  محمدصادق            آزاد اسلامی


شاه صاحبي          سيد مصطفي           آزاد اسلامی


تاره        اصغر       آزاد اسلامی


بابایی خمارکی       فرهاد        آزاد اسلامی


حاجی خانی          اردشیر    علمی کاربردی


رئيس زاده            مهديه       آزاد اسلامی


الحانی     فاطمه     تربیت مدرس


رضائی   سیدمحمد  قم


روحانی   امید        جامع علمی کاربردی


عسکری  محمد      نی ریز


يونسيان   امير         آزاد اسلامی


نيكزاد     محمدابراهيم          دانشگاه تهران


مصدقخواه            مسعود    جامع امام حسین (ع)


حسینی    سید محمد   آزاد اسلامی


بابایی     فرامرز    علوم و تحقیقات


معتمدی‌آذری         مهنوش    صنعتی خواجه‌نصیرالدین‌طوسی


عابدي     زهرا        آزاد اسلامی


گودرزي  معصومه   آزاد اسلامی


پورمحمد  يحيي        آزاد اسلامی


مردانی شهربابک   محمد      جامع امام حسین (ع)


امیرپور   حیدر      هئیت علمی پیام نور


کریمی    زهرا       آزاد اسلامی


میقانی     حسین       آزاد اسلامی


پارسا      علیرضا   پیام نور


ملاباقر    مریم         جامع علمی کاربردی


امیری     رضا        بوعلی سینا


نباتي      محمد      صنعت نفت


علی میرزائی        زینب        پیام نور دامغان


رامه       زهرا      پیام نور


صادقی    احمد       امام حسین علیه السلام


غفاری    ابوالحسن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


لطفی خزائی         طاهره       آزاد اسلامی


یاوری     محمد مهدی            صنعتی شاهرود


اسمعیل زاده          سردار       آزاد اسلامی


پارسایی   احمد       علم و صنعت ایران


صابر     سیدکاظم  امام حسین(ع)


سراجی   فرهاد      بوعلی سینا


سعیدی گوگرچین    حامد         علم و صنعت ایران


اروجی    فاطمه     آزاد اسلامی


پورحکاک            حسین     امام حسین(ع)


میار       یحیی      شهید مطهری


فلاح راد  محسن       آزاد اسلامی


درمان     مرضیه   علوم پزشکی


زعيم دار مژگان     علوم وفنون دريايي


صادق زاده           سیدسعید    علمی کاربردی


ملک ثابت            محمدرضا            میبد


جعفریان  حمیدرضا علم و صنعت ایران


اصغری نژاد         آدینه         آزاد اسلامی


سعدی     صادق     فرهنگیان


جباري    حسين       آزاد اسلامی


رسولی    علی         دانشگاه تهران


رستمی پسیان        جلال        آزاد اسلامی


فیروززارع           محمد علی            پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای


تیموری   سیدمجید    آزاد اسلامی


عزیزی   محمدرضا            فنی و حرفه ای


ميركريمي            سيدمحمدرضا        امام حسين (ع)


جمال الديني          سيد حميد   آزاد اسلامی


بیگدلی    علیرضا     آزاد اسلامی


غدیری    سیدشاهین جهاد ی


هاشمی    فرید         آزاد اسلامی


قربانی زاده           وجه الله     علامه طباطبایی


زرگري   حامد         آزاد اسلامی


نادری پور            زهره        آزاد اسلامی


آزوین     فرزانه    فنی و حرفه ای


عباسی    وحید        آزاد اسلامی


پورمحمد  داود       بین‌المللی امام خمینی (ره)


علی نژاد پرویز       آزاد اسلامی


معرفت خلیل‌آباد     وحید      صنعتی ارومیه


محزونی  مجید      پیام نور


کوچکی نژاد         علی       فنی و حرفه ای


یوسف پور           مردعلی   سمنان


سیدصالحی           سید علی  صنعتی امیرکبیر


جلالی     میثم       علم و صنعت ایران


بدرخانی  علی         فنی و حر فه ای استان زنجان


بیات       رحیم        پیام نور زنجان


کاظمی    زرین دخت             آزاد اسلامی


صالحی   بهروز     جامع علمی کاربردی استان زنجان


محمدی   مرتضی    آزاد اسلامی


حسنی     قدسیه     علوم پزشکی قم


نوراللهی  سید محمد   آزاد اسلامی


موسوی   سیدمحمدرضا          آزاد اسلامی


وقارفرد   حسن      هرمزگان


کشاورز   حسن      کاشانی آبیک


اسماعيلي مازگر     عليرضا   علامه طباطبايي


تسویه چی            فاطمه     شریعتی


صمیمی نمین        فرهاد        زنجان


طبائیان   سیدهادی  امیرکبیر


محمدي   سيامك       آزاد اسلامی


رفسنجانی علی       فرهنگیان


قاسمی     اعظم      مدیریت


موسوی   سیدپدرام  علنی کاربردی


اميري     مهرداد      لرستان


حيدري هراتمه      مصطفي  آزاد اسلامی


محمدی   مصطفی    آزاد اسلامی


عشوریان محسن     آزاد اسلامی


قدیری     مصطفی  آزاد اسلامی


سليماني   حسين       آزاد اسلامی


حاج علیخانی         محمود    پیام نور


بهشتي راد            مسعود      آزاد اسلامی


لورگی پور           جهانبخش   آزاد اسلامی


حیدری    سیدمحسن علمی-کاربردی


مقری     مهدی       آزاد اسلامی


رضایی   والی       اصفهان


تگریان اصفهانی    سارا         آزاد اسلامی


کورکي نجات        سميه        صنعتي سيرجان


محمودی میمند       محمد        آزاد اسلامی


بابايي پور            حسين     ولي عصر


افضلی ننیز          مرضیه   پیام نور


شجاعی   مصطفی    آزاد اسلامی


سوسنی غریبوند     حسن        آزاد اسلامی


جاویدان   محمدتقی    امام حسین(ع)


مسعود    غلامحسين             آزاد اسلامی


مهدوی نژاد          رضا      اصفهان


حسنی بافرانی       عاطفه     پیا م نور مرکز نایین


کافی موسوی         رسول     پیام نور


فرزاد      فرهاد        آزاد اسلامی


پرور      عباس       آزاد اسلامی


رودباری  نسیم       آزاد اسلامی


سالاری   علیرضا   جامع علمی- کاربردی


یاراحمدی بافقی      علی رضا یزد


حاج عباسی          حمیدرضا فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان


عرب مختاری       روح اله     آزاد اسلامی


رنجبر     ابوالفضل کاشان


ابراهیمی مهدی     پیام نور


بوشاسب گوشه       فیض اله    آزاد اسلامی


عسکرپور            سمیه        فنی و حرفه ای دختران کرمان حضرت فاطمه س


دوست محمدی       محمد      سراسری


ایثاری    علیجان    پیام نور کرمان


یوحنایی   منیژه        اصفهان


جعفری   علی اکبر   اصفهان


شایان نژاد            محمد      صنعتی اصفهان


دریایی    مجید      فرهنگیان


موسوی الکاظمی    سیدعبدالحسین       اصفهان


رضایی آدریانی     علی       پیام نور


زینلیان    مهران     اصفهان


پیرنجم الدین         حسین       اصفهان


واعظ برزانی        محمد        اصفهان


حقيقت    مجتبي    گلپايگان


سهیلی     مهرداد      آزاد اسلامی


دانشمند   سعید        آزاد اسلامی


حیدری    خدابخش  فرهنگیان


رفیعیان اصفهانی    محسن     علوم پزشکی اصفهان


سلمانی اردانی       محمدعلی آموزش عالی نجف آباد


سبزواری اصغر       آزاد اسلامی


ریاحی    حمید رضا            امام حسین(ع)


علی خلیلی           غلامرضا   آزاد اسلامی


عسگری  جواد       صنعتی اصفهان


کلانتری  مهدی       آزاد اسلامی


سلیمانی نجف آبادی احمد         آزاد اسلامی


گلی        عباسعلی    آزاد اسلامی


حسینی پور           عباس       فنی و حرفه ای کرمان


محمدآبادی            ابوالقاسم  فنی و حرفه ای


تویسرکانی           حجت       تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته


صفی پور محمد        فنی و حرفه ای


معصومي مجيد        آزاد اسلامی


بیدشکی   احمد       فنی و حرفه ای


علوی راد عباس       آزاد اسلامی


رحیمی نژاد          محمد کاظم           فرهنگیان


کاظمی    سید محمد علم و هنر یزد


فلاح       محمد        آزاد اسلامی


امیرجلالی اردستانی            سهیلا     پیام نور اردستان


صناعی   محمد رضا           امام حسین علیه السلام


اَسدی بروجنی       اسماعیل  شهرکرد


جباری فرد           فریبرز    لردگان


ربیعی     علی       ولی عصر (عج) رفسنجان


هادیان     حمید      فرهنگیان اصفهان


انصاری فر          معصومه   آزاد اسلامی


برزگری  مهدی     امام خمینی میبد


الحانی     فاطمه       تربیت مدرس


امین شکروی        فرخنده      تربیت مدرس


باکوئی    علی         تربیت مدرس


بیژن زاده حمیدرضا   تربیت مدرس


پورجم     ابراهیم      تربیت مدرس


جهانیان سادات محله            شهیده       تربیت مدرس


رسولی    مجید        تربیت مدرس


فتح الهی  یعقوب      تربیت مدرس


میرقادری سیدامیرحسین          آزاد اسلامی


حسینی    سیدرضا    آزاد اسلامی


خاکسار   فرهاد      مؤسسه آموزش عالی امین فولادشهر


معین الدینی          نعیمه      جامع علمی کاربردی


پیشه ور  احمد         آزاد اسلامی


کراری    صمد        آزاد اسلامی


حسن پور کهنمویی  معصومه   فرهنگیان


نجفی      محمد        فنی و حرفه ای


كيهان     جواد         آزاد اسلامی


فرهودی  آرش         آزاد اسلامی


دادگر      عادل      پارس آباد مغان


حسین یان ليلا        پیام نور


جسور     جلال        آزاد اسلامی


گلی کلانپا            اسماعیل  محقق اردبیلی


عبدالعلی زاده        یوسف     پیام نور


قادري     اسماعيل  پيام نور


حسن زاده یوسف       آزاد اسلامی


تقی زاده  رضا        آزاد اسلامی


رضوی   صدیقه      آزاد اسلامی


رحمانی تک اقاج    سارا       پیام نور


فتاحیه     سمیه        آزاد اسلامی


ابراهیمی قربان      پیام نور مهاباد


عزيزي   صمد        آزاد اسلامی


ميثاق      فرسام       آزاد اسلامی


مهرور    علی         شهید مدنی آذربایجان


برواری   فرید         آزاد اسلامی


حسين زاده قره قشلاق          حجت     صنعتى اروميه


مجرد      منیر         ارومیه


اعظم انهر            عادل        آزاد اسلامی


هاشمي اندبيلي       سيد اسماعيل           آزاد اسلامی


واحدی    رضا        آزاد اسلامی


طلوعی   پرویز     آزاد اسلامی


رحمت نیا ساسان       آزاد اسلامی


خان زاده حاجی خواجه لو      محمد        آزاد اسلامی


اوجی مغانلو          علی         آزاد اسلامی


عبدالله زاده           کریم         آزاد اسلامی


ذوالفقارپور           فرهاد      محقق اردبیل


میرنجفی  مژگان       آزاد اسلامی


شریفی    شهرام     آزاد اسلامی


عسگرپور            خیراله      آزاد اسلامی


سرتيبي   وحيد        آزاد اسلامی


نيكنام      محمد رضا             آزاد اسلامی


علیشاهی  علیرضا     آزاد اسلامی


قرآنی     رسول       فرهنگیان


امین فرد  محمد      تبریز


تیزفهم تکمه داش    حسن      جامع علمی کاربردی


مشکینی  سعید        ارومیه


حقدوست  نورعلی   ارومیه


پرواز     محمدحسین           ارومیه


ناصری   لطفعلی    ارومیه


شفائی     جواد         آزاد اسلامی


درخشان  حجت اله   آزاد اسلامی


وهاب زاده            نصرتعلی   آزاد اسلامی


عشقی     شهرام       آزاد اسلامی


ایمانزاده  مهدی       آزاد اسلامی


مهری     ایمان        آزاد اسلامی


پارسا      جابر       علوم پزشکی


رنجبر جوادی        مستوره     آزاد اسلامی


مرادی    سعید      ماکو


خماری    سعید      محقق اردبیلی


سیفی      عزیز        آزاد اسلامی


خدایی اسمعیل کندی            پیام          آزاد اسلامی


یوسفی    علی         آزاد اسلامی


خردمند   بهبود        آزاد اسلامی


رحمانی   زهرا      پیام نور میاندواب


کریمی    رقیه         آزاد اسلامی


محمدی   سیروس     ارومیه


آثری      صفر        آزاد اسلامی


حسن نژاد الهیه         آزاد اسلامی


افشاری راد           مجید      خوارزمی


فرجیان    مرتضی    آزاد اسلامی


فتحی      شهرام       آزاد اسلامی


لطفی چره جلو       فرزانه    پیام نور کرج


واردان    زهرا        آزاد اسلامی


سلطانیان  زهره      موسسه آموزش عالی عطار مشهد


هراتی     رابعه        فرهنگیان


طریقی    سعید      فردوسی مشهد


مغربی    مرتضی  فردوسی مشهد


دست پاک فاطمخ     جامع علمی و کاربردی


غلامعلی زاده        جواد       سیستان و بلوچستان


علی آبادی            مجید        آزاد اسلامی


حجتی     سیدمسعود            پیام نورمرکزقاین


زنگویی   ابراهیم    علم پزشکی


معصومی علیرضا   موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد  ی - مرکز بیرجند


ايوبي      علي اصغر             آزاد اسلامی


جعفری مقدم         امیر       علمی کاربردی قوچان


مسرورنیا محبوبه      آزاد اسلامی


رضایی کرمانی     محمدعلی فردوسی مشهد


سید موسوی          سید حسین            فردوسی مشهد


خلیل زاده محمد علی            بین المللی امام رضا علیه السلام


عسکرزاده            محمد حسن           علمی کاربردی


کاخکی    سیدمحمدامیر           علمی کاربردی


وحدتي پور           محبوبه    علمي كاربردي


رهنما     مهدی       آزاد اسلامی


امینی مشهدی        محمدرضا            دانشکده خبر


قلندرزهی ریگی     کرامت      آزاد اسلامی


براهوئی پیرنیا       بهاره        فنی و حرفه ای


حسيني واشان        سید جواد بيرجند


شیروانی  مهدی     فنی و حرفه ای


یزدانی    علی       فرهنگیان


حسینی    سیدعلی اصغر       فنی و حرفه ای


غلامی    علی       فرهنگیان


شاهي اردبيلي        حكمت    پيام نور مركز تربت حيدريه


هاشمی جواهری     سید علی اکبر        فردوسی مشهد


رأفتی     محمد        آزاد اسلامی


آقائی      مهدی     خراسان


شیرزایی بنجار      شیما       س و ب


حسن زاده توكلي    فريبا         آزاد اسلامی


عادل      سید محمد رضا      حکیم سبزواری


مروج خراسانی      عباس     فردوسی مشهد


روحانی   جواد         آزاد اسلامی


حق پرست           عباسعلی    آزاد اسلامی


داوطلب   جمشيد    زابل


پیری      عیسی     پیام نور مرکز زاهدان


بهروان    فریدون    فرهنگیان


زنگنه اسدی         محمدعلی حکیم سبزواری


خلاقی     کریم       حکیم نظامی قوچان


طالقاني   اكرم       گنبدكاووس


غلامي    عبدالله     رازي


زمانی بهابادی       علیرضا   فردوسی مشهد


نظری     محمدعلی فرهنگیان


مشكين فام            عليرضا     آزاد اسلامی


ساجدي    سيدفتح اله              آزاد اسلامی


احتشام زاده           پروین       آزاد اسلامی


شیشه ساز            محمدرضا            صنعت نفت


الماسی نژاد          پیمان      پیام نور


احمدی    هادی         لرستان


خوشنودی عفت      سمیه نجف آباد


ابراهیم پور           فرشاد     پیام نور


حاتمی نیا اصغر       آزاد اسلامی


سالمی     مالک        پیام نور


دیناروند   جعفر        آزاد اسلامی


سبحانی زاده         رحیم      علوم پزشکی دزفول


کابلی      میلاد        آزاد اسلامی


یوسفوند   ذبیح اله     فنی حرفه ای -  علمی کاربردی


کوشکی   ایرج       علمی کاربردی


عارف     احمدرضا علمی کاربردی مرکزشیشه لرستان


تقوي گودرزي       سعيد        آزاد اسلامی


افشون پور            نادر       پیام نور اهواز


براتی     علی       پیام نور باغملک


احمدی    نرگس       آزاد اسلامی


فیاض انوش          ابوالحسن اصفهان


راستین    نسترن    مرکز علمی کاربردی تعاونی تولیدکنندگان بروجرد


خزائيل    كاوه       شهيد چمران اهواز


رادمنش   فریدون      شهید چمران اهواز


بیت مشعل           بلقیس       آزاد اسلامی


هودگر    مهدی       آزاد اسلامی


روغنی    مهدی       آزاد اسلامی


ظهیری   مناحی       آزاد اسلامی


رستمی    فرشید     غیرانتفاعی جویندگان علم


فتح الهی  علی         آزاد اسلامی


هاشمی    بهمن        اراک


ریحانجی مجید      آیت الله بروجردی (ره)


فتحی بیرانوند        علی         آزاد اسلامی


رضایی   پروانه     پیام نور لرستان


ترازودار  میترا        آزاد اسلامی


بني طي  عباس     پيام نور مركز اهواز


محمدرضائی         محمدرضا              آزاد اسلامی


شعبانی    مهرزاد      شهید چمران اهواز


جمال شرف          نصیر     جامع علمی کاربردی


حسین‌زاده افسانه       آزاد اسلامی


اسماعیلی بهرام        آزاد اسلامی


کشفی نیا  سید علی رضا         آزاد اسلامی


ارژنگ   اردوان    میبد


دهقانی    مسعود    هرمرگان


پیشان     جواد       پیام نور بوشهر


زارعی    مهدی     شیراز


رحیمی    عبدالله       آ زاد بستک - جناح


حق طلبی سمیه        آزاد اسلامی


زارع      مسعود      آزاد اسلامی


صادقی    سهراب   فرهنگیان


ابول پور  خديجه      آزاد اسلامی


رستگاری نجمه        آزاد اسلامی


بخرد      مصطفی  علوم‌پزشکی


دهقان ابنوی          مجتبی      آزاد اسلامی


قاضی پور            سعید      شیراز


زاهد زاهدانی        سید سعید شیراز


ایرج زاده محمد رضا           امام خامنه ای


آروین     حمید      آزاد اسلامی


مصلایی پور         عبدالحسین             آزاد اسلامی


فتحیان    محمد      پیام نور


موسی پور سیاه جل یذالله         آزاد اسلامی


جمیری   محمد      علوم پزشکی بوشهر


خیرخواه زاده        فریبا       فنی و حرفه ای استان بوشهر


یوسفی    علیرضا   فرهنگیان


اسوار     عادل        پیام نور


کامکار    حکیمه      آزاد اسلامی


بهرامي كشكولي     شاهرخ      آزاد اسلامی


زعیمی    غلامرضا پیام نور هرمزگان


چراغ پور روح اله     آزاد اسلامی


خلیلی     محمد حسین            آزاد اسلامی


ترابی     سید حمید رضا      سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس


زارعی    محمد      علمی کاربردی کوار


توکلیان    وحید        آزاد اسلامی


ذاكرين    عبدالرسول             آزاد اسلامی


عسکرزاده            افشین       آزاد اسلامی


نیک نژاد شریفه       آزاد اسلامی


متزه       عباس     علمی کاربردی


نیکوئی   علی       دانشکده سما شیراز


اندرزیان  امرالله       یاسوج


رسولي    سيد يوسف           فرهنگيان


مسلمی    محمد        آزاد اسلامی


همایی     احمد       هرمزگان


جمالی     حسین     فرهنگیان


نادری     ابراهیم    علوم پزشکی بوشهر


نجفی اصل           عبدالله     فرهنگیان


خرم آبادی            محمد علی              آزاد اسلامی


مهرشاد   مختار       آزاد اسلامی


قائدي      هادي        آزاد اسلامی


طالبی     مرتضی    آزاد اسلامی


جعفری شورباخورلو            اشکان     علمی کاربردی پارس جنوبی


رييسي    هادي        گنبد كاووس


اسدبیگی  تورج      فنی و حرفه ای


ایلدرمی   علی رضا ملایر


معینی     محمد مهدی          رازی


سلامت    ف           آزاد اسلامی


نورائی    الیاس      رازی کرمانشاه


دوزبخشان            حسین       آزاد اسلامی


قربانی    ایوب      فنی و حرفه ای


پورایمانی رضا      اراک


پزشکیان  حسین       آزاد اسلامی


کاظم نژاد فرشاد     ایلام


ملکی      بهروز     حکیم سبزواری


حسین زاده           ازاده         آزاد اسلامی


نظربیگی احسان     جامع علمی کاربردی


بلوچیان   سعید        آزاد اسلامی


شیری     صباح     فرهنگیان


صوفی    نورمحمد  فنی و حرفه ای


شاهین     علی اکبر فرهنگیان


توحیدی   محمد        آزاد اسلامی


عبدی چالانچی      عدنان     فرهنگیان ایلام


مهان پور هاشم        آزاد اسلامی


جمالی     الهام       دانشکده فنی دختران  دکتر شریعتی


دارابی    معصومه   آزاد اسلامی


تاب        عليرضا     ايلام


غلامحسینی          ابوالفضل   آزاد اسلامی


دژم خو   مسلم       پیام نور


کزازی    مجید      بوعلی سینا


جمالی     شهرام       آزاد اسلامی


ابدال بیگی           محمد        آزاد اسلامی


میرزاحسینی         احسان       آزاد اسلامی


رشیدی    مجتبی    جهاد دانشگاهی


خیرعلی پور         کامران      ایلام


شانقی     علی       ملایر


رضایی   رحیم      جامع علمی کاربردی استان مرکزی


کرامتی فر            بهزاد      فرهنگیان


خاکپور    علیرضا   فنی و حرفه‌ای استان البرز


زکائی     نگار       جامع علمی کاربردی قزوین


شیرینی   وهاب     مرکز علمی کاربردی استاد شهریار تیکمه داش


منصوری منصور     فنی و حرفه ای


ضیائی مهر          نجمه      علوم پزشکی اهواز


منزه قلعه جوق      مهدی       آزاد اسلامی


موسوی   سید سعید شهرقدس


فرجی جونقانی       شهرام       آزاد اسلامی


انصاری پور         علیرضا   امام حسین علیه السلام


زین‌ الدینی           محمدرضا            پیام نور


سرلک    وحید        آزاد اسلامی


تاجیک    پرویز     دانشگاه تهران


بی ریا    مهران       آزاد اسلامی


جهانگيري زركاني  ميثم       سما


ازگلی     سجاد      تربیت مدرس


لاله        افتخاری    شاهد


محمدیان بهبهانی    علی       منابع طبیعی گرگان


شتایی     شعبان     منابع طبیعی گرگان


ایمانی     محمد      تربیت مدرس


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته