دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1399 - 09:51
کشف جدید از عجایب مایه حیات؛

آب قبل از تبلور به مایع دیگری تبدیل می‌شود

محققان با استفاده از لیزر اشعه ایکس دریافتند که آب با کاهش فشار درست قبل از تبلور در قالب یخ، از یک مایع سیال با چگالی بالا، به مایعی با چگالی کم تبدیل می‌شود.
کد خبر : 542000
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوري و دانش‌بنيان گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، مدت‌هاست که دانشمندان گمان‌زنی می‌کتند که آب در دمای زیر نقطه انجماد به دو گونه مشخص تبدیل می‌شود: مایع با چگالی بالا که در فشارهای بسیار زیاد پدیدار می‌شود و مایع با چگالی کم در فشارهای پایین نمایان می‌شود. اکنون، اندازه‌گیری‌های سریعی که از طریق برخی آزمایش‌ها انجام گرفته باعث تغییر شکل آب از یک نوع مایع به نوعی دیگر شده و این حدس را تأیید کرده است. کشف اخیر که در 20 نوامبر اعلام شد می‌تواند به توضیح برخی از عجایب آب کمک کند.


گرگ کیمل(Greg Kimmel)، فیزیکدان از آزمایشگاه پاسیفیک نورث‌وست در ریچلند می‌گوید: «این آزمایش شواهد بیشتری را به ما ارائه می‌دهد که آب واقعاً از دو مولفه تشکیل شده است... و این دلیل اصلی عجیب بودن آب است.»


آب هنگامی که عاری از ناخالصی‌ها باشد می‌تواند در زیر نقطه انجماد معمول خود(صفر درجه سانتیگراد) همچنان مایع باقی بماند، و چیزی را تشکیل دهد که مایع فوق ‌سرد شناخته می‌شود. آب در دمای زیر 40- درجه سانتیگراد، قبل از اینکه به یخ تبدیل شود، برای لحظاتی مایع باقی می‌ماند. چیزی که ماجرا را عجیب‌تر می‌کند این است که فازهایی که طی آن، آب با چگالی زیاد به وجود می‌آید فقط در فشارهای بسیار بالا ظاهر می‌شود.


دانشمندان برای انجام این تحقیق، با ایجاد نوعی یخ با چگالی بالا کار خود را آغاز کردند. سپس، از طریق یک پالس از لیزر مادون قرمز یخ را گرم کرده و تحت فشار بالا، آب را به صورت مایع درآوردند. آنگاه مایع را منبسط کردند و فشار را به سرعت کاهش دادند. محققان در همین حال، از لیزر اشعه ایکس برای بررسی نحوه تغییر ساختار آب، براساس چگونگی پراکندگی این اشعه در درون مایع  استفاده کردند. آب با کاهش فشار درست قبل از تبلور در قالب یخ، از یک مایع سیال با چگالی بالا، به مایعی با چگالی کم تبدیل شد.


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: آب یخ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته