زنان مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار در جهان معاصر هستند/ بهرهمندی از نقش بانوان در ایمنی راهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به مناسبت «روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی»، بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی و راهاندازی پویش بانوان بهمنظور کاهش تصادفات رانندگی از طریق تأثیرگذاری بر جامعه جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، امروز از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) بهصورت مجازی در مرکز همایشهای بینالمللی این دانشگاه برگزار شد.
مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا در این مراسم با بیان اینکه سوانح ترافیکی یکی از پیچیدهترین مشکلات کشور است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات مقام معظم رهبری و استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی و اولویت و مأموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهههای اخیر بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم روند کاهشی مرگومیر سوانح ترافیکی در سالهای اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.
سوانح جادهای، دومین عامل مرگومیر
وی با اشاره به اینکه سوانح حملونقل جادهای، دومین عامل مرگومیر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان 10 تا 24 ساله است و بیش از 90% مرگومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی، در کشورهای با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق میافتد، افزود: خسارات ناشی از تصادفات جادهای در برخی کشورها، برابر 2 تا 5 درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است.
آثار غیرقابل جبران سوانح ترافیکی
ملانظری ادامه داد: از سویی دیگر، از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد میکند. بهطوریکه بیشتر خانوادهها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی، و از دست دادن نانآور خانواده و یا هزینههای سنگین درمانی مصدومان و معلولان، به زیرخط فقر سقوط میکنند. سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستمهای سلامت، بیمه و دستگاه قضایی و .... کشور وارد میکند.
کاهش سوانح ترافیکی نیازمند تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی
رئیس دانشگاه الزهرا مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن را نیازمند تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دانست و گفت: البته پیشرفتهای سالهای اخیر در این زمینه را نیز نباید نادیده گرفت چراکه اکنون شاهدیم که بعد از سالها تلاش و کوشش از طرف مسئولان و تصمیمگیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، زیرساختهای جادهای و وسایل نقلیه تا حدودی بهبودیافتهاند.
وی افزود: خودروها مجهز به کیسههای هوا، کمربند ایمنی و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده داخل خودرو شدهاند؛ بیشتر جادهها عریضتر و دوطرفه هستند و از علائم ترافیکی و هشداردهنده و همچنین روشنایی کافی برخوردارند اما با این وجود هنوز هم تصادفات ادامه دارد و روزانه نزدیک به 50 نفر از عزیزان ما در جادهها کشته میشوند. بنابراین علیرغم پیشرفتهای تکنولوژی و بهبود راهها و خودروها هنوز هم اصل مشکل بهجای خود باقی است.
اسناد بالادستی برای پیشگیری از سوانح ترافیکی
ملانظری با اشاره به برنامه جهانی «دهه اقدام ایمنی راه» بهعنوان سند بالادستی و راهنمایی جامع برای متصدیان و مسئولان در پیشگیری از سوانح ترافیکی گفت: در این قطعنامه به پنج رکن اصلی در اقدامات ایمنی مبتنی بر رویکرد سیستم ایمن شامل مدیریت ایمنی راه، حرکت و راههای ایمن، وسایل نقلیه ایمن، کاربران ایمن و پاسخهای بعد از سانحه اشارهشده است.
رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: علاوه بر برنامه بهبود ایمنی راه، از میان اهداف توسعه پایدار، هدف سوم و یازدهم بهطور اختصاصی به وظایف و مأموریتهای وزارت راه و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است که با جامعنگری و توجه به توصیههای جهانی فوق میتوان تحول ساختاری در بخش حملونقل زمینی به وجود آورده و به اهداف توسعه پایدار دست یافت.
توسعه پایدار بهعنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسانها
وی با تأکید بر توسعه پایدار بهعنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسانها، گفت: یکی از راههای اصلی تحقق این امر، یاری و مشارکت همه گروههای اجتماعی است. علاوه بر آن، مشارکت زنان در امور برنامهریزی و مدیریت شهرها، تخصیص عادلانه فرصتهای شغلی بین زنان و مردان بهویژه در مشاغل مهم و اثرگذار و انعکاس دیدگاهها و نیازهای گروههای مختلف زنان در تحقق توسعه حملونقل پایدار حائز اهمیت است.
رئیس دانشگاه الزهرا افزود: زنان با نیمی از جمعیت جوامع و به دلیل ارتباط مستقیم با گروههای سنی جوانان، نوجوانان، کودکان و تأثیر بر نیم دیگر جمعیت، یعنی مردان از مهمترین و مؤثرترین گروههای اجتماعی به شمار میآیند.
وی گفت: دامنه تأثیر هر زن میتواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد و این واقعیتی است که در جوامع در حال توسعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بهطوریکه علیرغم برنامهریزیها و حمایتهای انجام یافته هنوز زنان در بعضی کشورها نتوانستند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیمگیریها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است. این در حالی است که زنان میتوانند از قدرت و جاذبه خود در تغییر رفتارهای مثبت نقش بسیار مؤثری داشته باشند لذا باید از نفوذ زنان در تغییر رفتارهای ایمنی در کلیه کاربران راه، بهعنوان بخشی از مسئولیت و تعهد فردی در ایمنی راهها و کاهش سوانح ترافیکی، بهرهبرداری کرد.
ملانظری با تأکید بر نقش استراتژیهای مربوط به ارتباطات رسانهای و تقویت همکاری بین سازمانهای دولتی و غیردولتی و مشارکت جامعه میتواند، در بهبود ایمنی راهها و توانمندسازی زنان در ارتقای ایمنی افزود: توانمندسازی فرآیندی است که از طریق آن افراد، کنترل بیشتری بر تصمیمگیریها و اقداماتی که سلامت آنها را تحت تأثیر قرار میدهند، دارند. بهعبارتی دیگر، هدف توانمندسازی، قادر کردن افراد و جوامع برای تصمیمگیری در زمینه انتخاب بهترین گزینه با توجه و تأکید بر تعیینکنندههای سلامت و ایمنی آحاد جامعه (مانند عوامل اجتماعی، محیطی و فیزیکی) است.
راههای کاهش حوادث جادهای و هزینههای ناشی از آن
وی گفت: با ترویج فرهنگ مشارکت، تشویق فعالیتهای داوطلبانه و انساندوستانه و افزایش فعالیتهای مردم محور با استفاده از نظام انگیزش و همچنین گسترش همکاری، همیاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاههای اجرایی میتوان به اهداف ایمنی راه و درنهایت کاهش حوادث جادهای و هزینههای ناشی از آن رسید.
رئیس دانشگاه الزهرا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقشآفرینی و توانمندیهای زنان در میزان موفقیت کشورهای در حال توسعه، افزود: این موضوع سیاستگذاران کلان دولتی را وادار میکند تا از نقش زنان در حرکتهای اجتماعی غافل نشوند. نمونههای بسیار زیادی از مشارکت زنان در برنامههای حفاظت از محیطزیست کشور وجود دارد که نقش قاطع آنها را در روند اجرا و تصمیمگیریها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان نشان میدهد. در واقع زنان با انتخاب روشهای سالم و بهداشتی زندگی برای خود و خانواده، بهطور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه پایدار نقش دارند و در جهان معاصر مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار هستند.
رسمیت شناختن زنان در امور کشوری بیش از گذشته مورد استقبال دولتهاست
ملانظری با بیان اینکه زنان نیمی از پایه استعداد هر کشوری را به خود اختصاص میدهند لذا قدرت دادن به مشارکت آنان بهرهوری و رشد اقتصادی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد، گفت: مطالعات بانک جهانی نشان میدهد که استراتژیهای توسعه با تمرکز بر برابری زنان و مردان، رشد اقتصادی قویتری را به نسبت استراتژیهای خنثی به همراه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: در حال حاضر مشارکت زنان در توسعه اجتماعی-اقتصادی و سیاسی قابل اغماض نیست و امروزه به رسمیت شناختن زنان در امور کشوری بیش از گذشته مورد استقبال دولتها است و همه میدانند که برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، باید از دیدگاهها و نظرات زنان در برنامههای توسعه کشور بهرهمند شد.
وی افزایش ظرفیت سازمانی و مکانیسمهای حمایتی و سرمایهگذاری برای ایجاد سازمان راهبر برای تدوین و اجرای استراتژیهای ایمنی راه، ایجاد تقاضا از طرف مردم برای ساخت راهها و خودروهای ایمن و استاندارد را از جمله اقدامات مؤثر در تحقق اهداف نهایی در این حوزه دانست. همچنین از دیگر اقدامات مؤثر میتوان به حمایت از تصویب و اجرای جدی قوانین و انتظار پاسخدهی سریع از طرف گروههای امداد و نجات و اورژانس پزشکی، بهبود توانایی سیستم بهداشتی در درمان و بازتوانی مصدومان و معلولان و ترویج فرهنگ ایمنی ترافیک و رفتارهای ایمن در کلیه کاربران راه اشاره کرد.
دختران و زنان نجاتبخش یک ملت هستند
ملانظری تأکید کرد: زنان و دختران شاید از نظر کمی نیمی از جامعه را تشکیل دهند ولی از نظر کیفی، توانمندسازی و آموزش آنان و همچنین استفاده صحیح از توانمندیهای آنان به معنی نجات یک ملت است. با توجه به آسیبپذیری زنان در مقابل پدیده اجتماعی سوانح ترافیکی و با توجه به نقش کلیدی و چندوجهی آنان در خانوادهها و جامعه، باید بیشازپیش بهسلامت، رفاه و توانمندسازی آنان پرداخته شود. امیدواریم با برگزاری این همایشها بتوانیم زمینهساز کاهش این اتفاقات و تلفات جادهای در کشور باشیم.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/