دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1399 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛

واکنش مغز انسان به موقعیت‌های اجتماعی مختلف/ با افراد متفاوت تعامل کنید

نواحی مختلفی از مغز در پاسخ به تعاملات اجتماعی فعال می‌شوند. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که واکنش مغز انسان بسته به پیش‌زمینه‌ فرد یا افرادی که با آنها تعامل می‌کنیم، متفاوت است.
کد خبر : 521925
New_Commute_Test-1000x563.jpg

گروه فناوری خبرگزاری آنا، تعامل انسان در حین سادگی فوق‌العاده پیچیده است. هر حرکت کوچک، انتخاب کلمه، تغییر در صدا و پلک‌زدنی می‌تواند باعث سوءبرداشت طرف مقابل شود. زمانی که انسان با فرد دیگر صحبت می‌کند که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارد، احتمال سوءبرداشت طرف مقابل بیشتر می‌شود.


تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ییل و کالج لندن حاکی از آن است که فعالیت مغز شخص حین تعامل با فردی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارد نسبت به فردی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی مشابهی دارد، بسیار متفاوت است. منظور از پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی مشابه میزان تحصیلات و درآمد مشابه است.


کشف مکانیسم‌های عصبی مسئول در تعاملات اجتماعی


این نخستین باری است که مکانیسم‌های عصبی درگیری در تعاملات اجتماعی میان افراد با پیش‌زمینه‌های اجتماعی اقتصادی متفاوت شناسایی شده است. این یافته‌های نشان می‌دهد که تمام انسان‌ها، صرف‌نظر از تفاوت‌های اجتماعی اقتصادی، توانایی برقراری ارتباط و تعامل مثبت و معنادار با دیگران را دارند. انسان‌ها می‌توانند با افراد متفاوت روابط اجتماعی مثبت داشته باشند. حال پایه و اساس عصبی مسئول این تعاملات اجتماعی کشف و شناسایی شده است.


مغز انسان سیستمی در لوب پیشانی توسعه داده که به فرد کمک می‌کند با تفاوت‌ها کنار بیاید. وقتی دو فرد از دو پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوت شروع به صبحت با یکدیگر می‌کنند، فعالیت مغزی هر دو طرف در سمت چپ قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی افزایش می‌یابد. قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی منطقه‌ای از قشر پیش‌پیشانی مغز پستانداران انسان و غیرانسان است. این بخش یکی از آخرین قسمت‌های مشتق‌شده از مغز انسان به شمار می‌رود که طی یک دوره طولانی مدت که از دوران بلوغ تا بزرگسالی طول می‌کشد، در حال پیشرفت و تکامل است.


این ناحیه از مغز با کنترل زبان، رفتارهای شناختی، گفتار و کنترل مرتبط است. نتایج یافته‌های جدید با مطالعات قبلی در خصوص نقش لوب پیشانی در شناسایی و تنظیم رفتارهای مغرضانه مطابقت دارد.


مزایای تعامل با افراد متفاوت


دانشمندان همواره به دنبال این بودند که مغز انسان در هنگام صبحت کردن با  افرادی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارند، چه واکنشی بروز می‌دهد. به نظر می‌رسد وقتی انسان با فردی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارد، تعامل می‌کند، مغزش بیشتر و سخت‌تر فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر، در چنین موقعیت‌هایی توالی منحصربه‌فردی در فعالیت عصبی فعال می‌شود. تمامی این اعمال انجام می‌شوند تا یک تعامل اجتماعی مثبت شکل بگیرد.


حال محققان می‌دانند که انسان بیولوژی عصبی دارد که به وی کمک می‌کند تا از کنار تفاوت‌‌های اجتماعی عبور کند. به نظر می‌رسد مغز انسان درک کاملی از ظرافت موقعیت تعامل با افراد متفاوت به دست آورده است، بنابراین حداکثر تلاش خود را می‌کند تا احتمال تبادل منفی را به حداقل برساند.


از آزمایش تا نتیجه‌گیری


گروه تحقیقاتی دانشگاه ییل و کالج سلطنتی لندن در آزمایشی از 39 شرکت‌کننده 19 تا 44 ساله را  به گروه‌های دو نفره تقسیم کرده و از آنها خواستند شروع به صحبت با یکدیگر کنند. تمانی داوطلبان حین گفتگو هدستی مجهز به ردیاب فعالیت مغزی به سر گذاشته بودند. گروه تحقیقاتی با استفاده از روش نوینی به نام  طیف‌نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک فعالیت مغزی داوطلبان را ثبت کردند. در این روش جریان خون و اکسیژن‌رسانی از طریق نوسانات نور فروسرخ نزدیک ردیابی می‌شود.


بعد از به پایان رسیدن گفتگوها، داوطلبانی که با افراد  دارای پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوت هم‌گروه شده بودند، سطح اضطراب بالاتر و تلاش بیشتری در اواسط گفتگو تجربه کرده بودند. دانشمندان برای کاهش تأثیر متغیرهای بالقوه دیگر سعی کردند داوطلبان را براساس سن، جنسیت و نژاد گروه‌بندی کنند. در این آزمایش هر گفتگو 12 دقیقه طول می‌کشید و چهار موضوع به صورت اتفاقی به هر گروه داده می‌شد.


اختلاف‌ها؛ عامل افزایش فعالیت مغزی


بعد از هر گفتگو از داوطلبان خواسته می‌شد که در خصوص سابقه تحصیلی و درآمد سالانه فرد مقابل نیز سوال کنند. براساس این دو عامل، هر گروه دو نفره بسته به میزان تفاوت پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی‌شان به‌عنوان «با اختلاف بالا» یا «با اختلاف کم» طبقه‌بندی شدند. میزان فعالیت مغزی افرادی که در دسته با اختلاف بالا قرار گرفته‌ بودند، در هنگام صحبت بالاتر از گروه دیگر بود.


در جامعه امروزی به راحتی می‌توان افراد را در گروه‌های متفاوت طبقه‌بندی کرد، برچسب زد و از یکدیگر جدا کرد. بنابراین دانستن این واقعیت که مغز انسان در سطح عصبی همواره تلاش می‌کند تا این شکاف‌ها و تفاوت‌ها را بپوشاند، بسیار جالب است.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب