دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1399 - 11:35
با اسکن MRI؛

هوش مصنوعی سن مغز را تعیین می‌کند

فناوری هوش مصنوعی قادر است با بررسی اسکن MRI سن مغز را تعیین کند.
کد خبر : 521411
unnamed (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، با افزایش سن، ماده خاکستری مغز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. دانشمندان معتقدند ماده خاکستری جایی است که افکار در آن شکل می‌گیرد و بنابراین هرچه افراد مسن‌تر می‌شوند، عملکرد آن‌ها در آزمون‌های شناختی و حافظه بدتر می‌شود. برخی از عوامل محیطی و برخی عوامل ژنتیکی در پیری مغز نقش دارند، به این معنی که سن واقعی بیولوژیکی مغز لزوماً با سن حقیقی فرد مطابقت ندارد. اما چگونه می‌توانید آن را فهمید؟


محققان دانشگاه ایسلند برای کشف سن مغز از فناوری هوش مصنوعی استفاده کردند. آن‌ها یک الگوریتم هوش مصنوعی برای آن طراحی کرده و ثابت کردند که می‌توان توسط MRI مغز، از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تخمین سن مغز استفاده کرد. هوش مصنوعی الگوهای کاهش حجم ماده خاکستری را بررسی کرد، چراکه از نشانه‌های واضح پیری است.


نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق قابل‌توجه بود؛ سن مغز می‌تواند 35 سال باشد، درحالی‌که فرد فقط 30 سال دارد. اگرچه مطالعات نشان داده است که عوامل محیطی بسیار مهم هستند، اما دانشمندان می‌گویند ژن‌ها در پیرشدن مغز اهمیت بیشتری دارند. دانشمندان دریافتند برخی تغییرات ژنتیکی و اختلالات مغزی مانند اسکیزوفرنی با افزایش سن مغز ارتباط دارد. هوش مصنوعی ابزاری اساسی در این تحقیق بود که به دانشمندان کمک کرد تا ببینند مغز چگونه پیر می‌شود.


این امر مدت‌هاست مشخص شده که سن بیولوژیکی با سن فرد مطابقت ندارد. شما می‌توانید آهسته‌تر از ارقام شناسنامه خود پیر شوید، اما برای آن به یک سبک زندگی کاملاً سالم و ژن‌های خوب نیاز دارید.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی مغز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته