تایپ کردن بهتر است یا نوشتن؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، گروه تحقیقاتی دانشگاه علم و فناوری نروژ با آنالیز الگوی امواج مغزی کودکان و بزرگسالان حین نوشتن به صورت دستی و تایپ کردن با کیبورد متوجه تفاوت میزان فعالیت مغزی شدهاند. براساس یافتههای جدید یادگیری به همراه نوشتن به صورت دستی مؤثرتر است.
طی چند دهه گذشته، حضور ابزار و وسایل الکترونیک و دیجیتال در حوزه آموزش بیشتر و پررنگتر شده است. در حال حاضر نیز با وجود همهگیری کرونا در جهان کلاسهای درس به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار میشود، بنابراین بیشتر دانشآموزان و دانشجویان از تبلت، لپتاپ و گوشی برای آموزش مباحث جدید استفاده میکنند. این در حالی است که در گذشته بیشتر کارهای درسی به صورت دستی نوشته میشد و مهارت نوشتن به شکل تحریری را برای فرد به ارمغان میآورد.
گروه تحقیقاتی دانشگاه علم و فناوری نروژ چند سال است که روی تفاوت فعالیت مغزی حین نوشتن به صورت دستی و تایپ کردن با کیبورد تحقیق میکند. جدیدترین مطالعه این گروه متمرکز بر تفاوت فعالیت مغزی حین نقاشی کشیدن، تحریری نوشتن و تایپ کردن در بزرگسالان و کودکان است.
براساس یافتههای جدید فعالیت مغزی افراد در هنگام تایپ کردن شبیه به الگوی فعالیت مغزی هنگام نقاشی کشیدن و نوشتن است اما میزان گستردگی آن در مغز کمتر است. شاید پروسه نوشتن به صورت دستی طولانیتر و کندتر باشد اما بسیار مهم است که کودکان نوشتن و نقاشی کردن به صورت دستی را یاد بگیرند. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف مزایای بسیاری برای کودکان به همراه دارد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/