دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1393 - 12:19
یک فعال دانشجویی در گفت‌وگو با آنا:

امیدواریم"منشورحقوق دانشجویی" تبلیغاتی نباشد

خبرگزاری آنا: «منشور حقوق دانشجویی» بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌‌های اجرایی مصوبِ دانشگاهی تهیه شده است.
کد خبر : 515

هفته گذشته سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از منشور حقوق دانشجویی به صورت مجازی رونمایی کرد. به گفته او تدوین این منشور یک سال به طول انجامیده است. در این منشور حقوقی دانشجویی هدف آن است که دانشجویان و مدیران خودشان را به رعایت حقوقی که قانون برای آنان تعیین کرده مکلف بدانند و بیش از آن حق اضافی برای خودشان توقع نداشته باشند و به قانون ملتزم، پایبند و متقاعد باشند.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «منشور حقوق دانشجویی» بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مصوبِ دانشگاهی تهیه شده و در تدوین آن تلاش بر آن بوده، زیست‌جهان دانشجویی مدنظر قرار گیرد.


حقوق دانشجویی در حوزه‏‌های گوناگون «آموزشی ـ پژوهشی»، «فرهنگی ـ اجتماعی»، «سیاسی»، «صنفی ـ رفاهی» و «انضباطی» تدوین شده است. علاوه بر این، در ابتدای منشور، فصلی تحت عنوان «حقوق اساسی» گنجانده شده ‌است تا دانشجویان با حقوق مبنایی و اولیه شهروندی، بر اساس قانون اساسی، آشنا شوند.


این تقسیم‌بندی معیار موضوعی دارد و با نمودار تشکیلاتی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری هماهنگ است و در 6 بخش حقوق اساسی، حقوق آموزشی-پژوهشی، حقوق صنفی-رفاهی، حقوق سیاسی، حقوق فرهنگی-اجتماعی، حقوق انضباطی تدوین شده است.


یونس نادری فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره تدوین این منشور به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: من فکر می‌کنم قانون اساسی کشور ما به قدری جامع و کامل است که در صورت اجرای آن به طور کامل دیگر نیازی به تدوین منشور جداگانه‌ای برای دانشجویان نخواهد بود.


وی افزود: در بخشی از این منشور آمده است که تشکیل جمعیت‏‌ها و انجمن‏های سیاسی و صنفی و اسلامی، که پایبند به اصول و موازین جمهوری اسلامی ‏اند عضویت و شرکت در آن‏ها آزاد است. این در حالی است که ما همین اصل را در قانون اساسی کشور خود هم داریم اما متاسفانه به دلیل آنکه دانشجویان برای برگزاری تجمعاتشان با مدیریت دانشگاه‌ها طرف نیستند و باید از اماکن اجازه بگیرند هیچ وقت این تجمعات به خوبی و آرامش برگزار نمی‌شود.


این فعال دانشجویی در ادامه افزود: من امیدوارم این منشور دانشجویی صرفا جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. من فکر می‌کنم که فقط در حال دست و پا زدن هستیم و این در حالی است که باید بدانیم که دانشجو جدای از مردم نیست. یکی از بهترین کارهای دکتر روحانی که در شعار‌هایشان هم هویدا بود و بعد از گرفتن رای اعتماد هم به آن عمل کرد جا انداختن حقوق شهروندی بود، اما نکته اینجاست که رعایت حقوق شهروندی به نفع خیلی از افراد نیست. متاسفانه نیروهای بیرونی هستند که در روند اتفاقات داخل دانشگاه دخالت می‌کنند و با استفاده از قدرتی که دارند در مسائل داخل دانشگاه هم دخالت می‌کنند.


نادری در پایان تصریح کرد: ابتدا باید بسترسازی صورت بگیرد که جامعه دانشجویی از جامعه خارج جدا شود و این مساله باید در منشور گنجانده شود که دانشجویان در مسائل خود فقط با مسئولان دانشگاه طرف هستند و بس. همچنین باید در این منشور گنجانده شود که دانشجو حتی اگر نتواند شهریه خود را بپردازد تحت هر شرایطی نباید ازتحصیل محروم شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته