دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استفاده از ماده‌ای جدید در آسفالت‌ها برای کم کردن سروصدای جاده + ویدئو

محققان دانمارکی موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که با کاهش اصطکاک روی سطح آسفالت، سروصدای ناشی از لاستیک ماشین‌ها را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 5135

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از فوربس، به گفته محققان دانمارکی، برای کم کردن سروصدای ناشی از ترافیک باید صدای اصطکاک لاستیک روی سطح جاده را کم کرد و برای این کار سطح جاده باید بهینه شود. سه پارامتر در این امر دخیل هستند: ماده‌ای که سطح جاده از آن ساخته می‌شود، میزان جذب آن و خاصیت ارتجاعی لاستیک. خاصیت ارتجاعی عاملی است که تا کنون به آن توجه نشده است.


در یکی از پروژه‌های پژوهشی اتحادیه اروپا موسوم به «پرسیود» (Persuade) ماده‌ای با پوشش کشسان (ارتجاعی) ساخته شده است. اندازه‌گیری‌های صوتی نشان می‌دهد که این پوشش کشسان میزان صدای آزاردهنده ناشی از ترافیک جاده‌ها را حدود ۸۵ درصد کاهش می‌دهد.


‌هانس بنتسن، پژوهشگر در زمینه صدای ترافیک جاده‌ای می‌گوید که در مورد این ماده شدت صوت را حدود ۸ دسی‌بل کم شده است. وی می‌افزاید: «این کاهش، میزان قابل توجهی است. اگر بخواهید با سد صوتی میزان صدا را به همین میزان کاهش دهید نیاز به سد صوتی با سه متر ارتفاع دارید».


پوشش کاهش‌دهنده صدا


این ماده که حاصل کار مداوم در آزمایشگاه است، آب باران را عبور می‌دهد، در حالی که موجب چسبندگی لاستیک‌ها به اندازه کافی می‌شود.


آنت نیدل، متخصص آزمایشگاه می‌گوید: « برای تولید این ماده لاستیک له و خردشده خودرو‌ها با چسب پولی یورتان با گرانیت خردشده مخلوط می‌شود تا ماده‌ای کشسان و متخلخل برای پوشش سطح جاده‌ها ساخته شود.»


پوشاندن جاده‌ها با لاستیک‌های بازیافت‌شده ایده جدیدی نیست، اما تلاش‌های پیشین برای تولید این مواد با مشکلاتی جدی در زمینه دوام و دیگر خصوصیات مهم آنها مواجه شده بود.


‌هانس بنتسن می‌گوید: «تلاش می‌کنیم ماده‌ای به وجود بیاوریم که صدا را به میزان زیاد کم کند، بادوام باشد، قیمتش مناسب باشد و به میزان لازم اصطکاک تولید می‌کند».


اصطکاک درست برای امنیت ترافیکی امری ضروری است. آسفالت جدید در جاده‌های آزمایشی همچون جاده‌ای در سوئد مورد مطالعه قرار گرفته است. مشخص شده است که در زمستان این ماده حاوی لاستیک می‌تواند از آسفالت معمولی چسبندگی بهتری داشته باشد.


کارل سودرگرن، مهندس پژوهشگر در فناوری اندازه‌گیری، می‌گوید: «مقدار اصطکاک را با خودروی خاص که چرخ پنجم دارد، اندازه می‌گیریم. وقتی دکمه را فشار دهم، چرخ پایین می‌آید و در تماس با سطح قرار می‌گیرد و می‌توانیم مقدار اصطکاک روی این جاده خاص را اندازه بگیریم.»


این ماده سروصدا را کم می‌کند، قابل اطمینان است و محیط زیست را هم آلوده نمی‌کند. پژوهشگران معتقدند اینها باعث می‌شود که این ماده بتواند به زودی جای آسفالت معمولی در جاده‌های اروپا را بگیرد.



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: آسفالت ترافیک
ارسال نظر
قالیشویی ادیب