راه نجات کسبوکارها در بحران کرونا
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری گمان میکنند که شرکتهای بزرگ در دوره رکود سرمایهگذاری میکنند تا بعد از پایان این شرایط قویتر ظاهر شوند اما سرمایهگذاری تنها کاری نیست که این شرکتها انجام میدهند. شرکتهای بزرگ در دوره رکود با شرایط هماهنگ میشوند یا به عبارت دیگر خود را با شرایط وفق میدهند.
در اوایل دهه 1980 میلادی، افزایش قیمت نفت رکود بزرگی در بازار آمریکا ایجاد کرد و بسیاری از برندهای پرفروش خودرو مانند شورلت و فورد با کاهش شدید فروش مواجه شدند. در این دوره فروش خودروهای وارداتی نیز به شدت کاهش پیدا کرد اما مقدار این افت فروش بسیار کمتر از افت فروش خودروهای ساخت آمریکا بود.
چرا؟ هوندا و تویوتا با بکارگیری آموزههای خود از بحران نفت سال 1973 که ناشی از تحریمهای اوپک بود، شروع به طراحی خودروهای بزرگی طراحی کردند. این دو شرکت متوجه شده بودند که ویژگی صرفهجویی در مصرف سوخت یک خودرو برای جلب مشتریان آمریکایی کافی نیست. بنابراین هوندا و تویوتا تغییراتی در خودروهای تولیدی خود اعمال کردند اما فورد و شورلت با شیوه قبلی ادامه دادند.
در دنیای مدرن کسبوکارهایی به حیات خود ادامه میدهند که نوآورانه عمل کنند و خود را با شرایط هماهنگ کنند. بنابراین استارتآپها و کسبوکارهای امروزی نیز باید با بحران همهگیری کرونا هماهنگ شوند و تغییرات لازم را اعمال کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند و رشد کنند. در ادامه با کسبوکارهایی آشنا میشویم که به روشی نوآروانه و جالب تهدید کرونا را تبدیل به فرصتی هوشمندانه کردهاند.
تبدیل پارکینگ به سینما ماشین
«بوکفیلد پراپرتیز» یکی از بزرگترین کمپانیهای فعال در حوزه املاک و مستغلات است که مراکز خرید بسیاری در سراسر آمریکا دارد. کرونا باعث شده که ترافیک در پارکینگ مراکز خرید بسیار کاهش یابد، بنابراین پارکینگ بسیاری از این مراکز خرید خالی مانده است. با این حال بوکفیلد راه جالبی برای کسب درآمد از این پارکینگهای خالی به کار بسته است.
این کمپانی طی قراردادی با یک شرکت فعال در حوزه سرگرمی پارکینگهای خالی را تبدیل به سینما ماشین کرده است. در حالی سینماهای سنتی در برخی از کشورها تعطیل و در برخی دیگر با محدودیت باز هستند، بوکفیلد با اعمال تغییراتی، جانی دوباره به یکی از سرگرمیهای سنتی مردم بخشیده است.
از رزرو محل اقامت تا پلتفرمی آموزشی
«ایربیاندبی» از بزرگترین پلتفرمهای رزرو محل اقامت به قیمتی مقرونبهصرفه در دنیاست. با این حال بعد از شیوع کرونا در جهان نهتنها سفر به کشورهای دیگر دشواتر شده و مسافرتها نسبت به قبل به شدت کاهش یافته بلکه بسیاری از مسافران به دلایل بهداشتی ترجیح میدهند که سفر خود را به بعد از کشف واکسن یا راه درمان قطعی کرونا انجام دهند. بدینترتیب رزرو محل اقامت از این پلتفرم در ماههای اخیر به شدت کاهش یافته است.
ایربیاندبی اما راهی برای مقابله با این شرایط پیدا کرده است. این پلتفرم از استعداد میزبانان خود استفاده میکند تا کلاسهای آنلاین برگزار کند. برای مثال کاربران در ازای پرداخت شهریهای کوچک میتوانند در کلاسهای آنلاین شعبدهبازی، اروبیک و... شرکت کنند که توسط میزبانان ایربیاندبی تدریس میشوند.
از نوای موسیقی تا پادکستهای جنجالی
اسپاتیفای پلتفرمی آنلاین برای دانلود و گوش دادن به آهنگ و موسیقی است. همهگیری کرونا در جهان باعث شد که درآمدزایی از تبلیغات در این پلتفرم به صفر برسد، بنابراین اسپاتیفای به اصل خویش بازگشت. این پلتفرم از ابتدا برای گوش دادن به پادکست برنامهریزی شده بود اما بعد از ورود به بازار موسیقی نقش پادکست در آن کمرنگ و کمرنگتر شد. براساس آخرین گزارشها، بیش از 150 هزار پادکست جدید طی یک ماه در این پلتفرم آپلود شده است. این تجربه چنان موفقیتآمیز بوده که خود اسپاتیفای نیز با برخی از سلبریتیهای مطرح برای تولید پادکست قرارداد بسته است.
استفاده واقعیت افزوده در کسبوکارهای سنتی
«لوز» یک خردهفروشی مخصوص لوازم خانه و ساختمانی است که در حال حاضر با کمک یک طراح بازیهای ویدئویی به کسبوکاری مدرن تبدیل شده است. این شرکت در حال بازسازی تجربه خردهفروشی در شرایط همهگیری است. لوز با هدف خدمترسانی به مشتریانی که به دلیل قرنطینه مجبور به ماندن در خانه هستند، پلتفرم واقعیت افزودهای ایجاد کرده که امکان چت ویدئویی با پیمانکاران را به مشتریان میدهد. بدین ترتیب پیمانکاران میتوانند از خانه مشتریان بازدید کنند و آنها را در هنگام بازسازی راهنمایی کنند.
بحرانی جهانی که باعث پیشرفت شد
بسیاری از کسبوکارها برای بقا در شرایط بحرانی فعلی دست به تغییرات زدهاند. برخی از این اصلاحات باید سالها قبل انجام میشد و حالا کرونا روند آنها را سرعت بخشیده است. هنوز مشخص نیست که تمام نوآوریهای که این کسبوکارها به کار بستهاند جواب دهد اما این تغییرات و اصلاحات نشان میدهد که هماهنگی و تطابق با شرایط اهمیت ویژهای برای ادامه حیات در دنیای تجارت دارد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/