اینوتکس با طعم مجازی/ در نخستین نمایشگاه مجازی کشور چه گذشت؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری از رویدادها، نمایشگاهها و همایشهای بینالمللی جهانی تحتشعاع کرونا لغو شدند یا به تعویق افتادند. شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری نمایشگاهها را با چالشهای بسیار مواجه کرد و درنهایت بسیاری را لغو و برخی دیگر را به تعویق چند ماهه انداخت. با این حال نمایشگاه بینالمللی فناوری و نوآوری یا اینوتکس راهحلی مبتکرانه برای این چالش ارائه داد: برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی.
اینوتکس که هر ساله برگزار میشود و نقش مهمی در زیستبوم علم و فناوری کشور دارد، میزبان استارتآپها، شرکتهای دانشبنیان، صندوقهای سرمایهگذاری، مخترعان، مراکز رشد، شتابدهندهها و... است. دبیرخانه این نمایشگاه با کمک چند شرکت دانشبنیان پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده و بخش عظیمی از نمایشگاه فیزیکی را به این بستر مجازی منتقل کرده است. اینوتکس 2020 که نهمین دوره از این نمایشگاه است، چهارشنبه هفته گذشته (22 مردادماه) شروع به کار کرد، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای روبات «آرش» نیز به صورت آنلاین انجام شد تا هدف جلوگیری از تجمع انسانی غیرضروری تمام و کمال تحقق یابد.
اپلیکیشنی نیز برای نمایشگاه اینوتکس 2020 توسعه داده شده بود که در آخرین لحظات منتهی به افتتاحیه، تأییدیه گوگل پلی را گرفت. این اپلیکیشن که تازهترین بخش نمایشگاه اینوتکس به شمار میرود، به کاربران اجازه بازدید از غرفهها، صحبت با غرفهداران و ارائه اطلاعات رویدادها و برنامههای نمایشگاه را میداد.
هدف از برگزاری اینوتکس چیست؟
نمایشگاه اینوتکس با سه هدف اصلی ایجاد زمینه مناسب برای همکاری و مشارکت بازیگران مختلف زیستبوم فناوری و نوآوری کشور، ارائه فرصت سرمایهگذاری نوین به سرمایهگذاران و شبکهسازی و ایجاد ارتباط میان بازیگران این زیستبوم برگزار میشود. نمایشگاه بهتنهایی نمیتوانست این اهداف را محقق کند بنابراین بخشهای جانبی نیز به تدریج به آن اضافه شدند که میتوان به استیج، اینوتکس پیچ، اینوجوان و پاویون منتورشیپ و... اشاره کرد.
اینوتکس به طور معمول شامل سه بخش نمایشگاهی، رویدادی و جانبی میشود.در بخش نمایشگاهی شرکتهای دانشبنیان، فناور و استارتآپها محصولات خود را به نمایش میگذارند. بخش رویدادی شامل استیج، سخنرانی و پنلها میشود و بخش جانبی نیز مختص شبکهسازی شرکتها و آشنایی بازدیدکنندگان با فناوریهای جدید است. در نمایشگاه اینوتکس 2020، بخش جانبی با استفاده از فناوریهای روز به طور کامل در بستر مجازی پیادهسازی شد.
گردش در نمایشگاه مجازی
در بخش نمایشگاهی از شرکتها، استارتآپها، شتابدهندهها و... خواسته شده محصولات و خدمات خود را در قالب کاتولوگ، بروشور، ویدئو و عکس در پلتفرم بارگزاری کنند تا بازدیدکنندگان بتوانند از آن استفاده کند. غرفهها به شکل سهبعدی طراحی شده تا حس نمایشگاه فیزیکی به بازدیدکننده منتقل شود. در این بخش کاربر میتواند حوزه علاقهمندی خود را انتخاب کند تا شرکتها و استارتآپهای فعال این حوزه معرفی شوند. همچنین در این بخش قابلیت گفتگو تعبیه شده که بازدیدکنندگان اجازه تعامل با غرفهدار مجازی را میدهد.
در نهمین دوره اینوتکس 12 رویداد جانبی برگزار شد که یکی از آنها استیج بود. تمایز اصلی استیج اینوتکس 2020 با سالهای قبل در سخنرانان آن بود، به دلیل مجازی بودن نمایشگاه امسال سخنران بینالمللی حضور پررنگتری در این بخش داشتند. همچنین 350 جلسه در بخش کافه سرمایه برگزار شد که فرصتی برای آشنایی و معرفی استارتآپها و سرمایهگذارها با یکدیگر است. اینوتکس گیم نیز برای نخستین بار در نمایشگاه امسال برگزار شد. در پاویون منتورشیپ 150 جلسه مشاوره برنامهریزی و برگزار شد.
از اینوتکس پیچ تا تجربه فناوری
مرحله نیمهنهایی و فینال اینوتکس پیچ نیز در آخرین روز این نمایشگاه به شیوه اینوتکس بتل برگزار شد که در آن دو تیم به مناظره با یکدیگر پرداختند و در مورد مسائل مختلف از تیم رقیب سوالاتی پرسیدند. مراحل مقدماتی این رقابت از آذر ماه سال گذشته در 6 استان شامل مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی و تهران کشور برگزار شد. اینوتکس کوآپ یکی دیگر از رویدادهای نمایشگاه اینوتکس است که هدف آن ایجاد ارتباط میان استارتآپها و سازمانهای بزرگ به منظور توسعه بازار است. در این بخش نیز 30 جلسه برگزار شد.
اینوتکس جوان رویدادی مخصوص کودکان و نوجوانان علاقهمند به فناوری است که امسال در نمایشگاه مجازی برگزار شد. در این بخش علاوه بر بازیهای سرگرمکننده، کارگاههای ویژهای برای کودکان و نوجوانان نیز برگزار شد و به طور کلی در این بخش هفت ساعت محتوای آموزشی ارائه شد. تجربه فناوری، رویدادی برای آشنایی مردم با فناوریهای جدید و تجربه آنها از نزدیک بود که امسال امکان برگزاری نداشت که در عوض 30 مستند در خصوص فناوری و نوآوری در آن پخش شد.
مزایا و معایب نمایشگاه مجازی چیست؟
سالهای گذشته تحریمهای بینالمللی مانع از حضور سخنرانان، شرکتها و سرمایهگذاران خارجی در نمایشگاه اینوتکس میشد. با مجازی شدن نمایشگاه شرکتها، بازدیدکنندگان و سخنرانان خارجی به راحتی توانستند در نمایشگاه اینوتکس 2020 شرکت کنند و با محصولات، خدمات، استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان ایرانی آشنا شوند. این امر امکان ایجاد ارتباطات بینالمللی را نیز آسانتر میکند.
از سوی دیگر بسیاری از استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان داخلی برای شرکت در نمایشگاه از شهرهای دوری میآمدند و هزینههای بسیاری برای اقامت میکردند. با مجازی شدن نمایشگاه این هزینههای اضافی برچیده شد و بسیاری از آنها توانستند به راحتی در این رویداد شرکت کنند. براساس گزارشها، تعداد استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان حاضر در نمایشگاه اینوتکس 2020 نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافته است.
با این حال نمایشگاه فیزیکی مزایای خاصی دارد که نمایشگاه مجازی قادر به برآورده کردن آن نیست. حس و حال قدم زدن و بازدید از نمایشگاه فیزیکی، صحبت کردن با غرفهداران و دیدن فناوریهای و نوآوریهای جدید از جمله انتظاراتی است که در نمایشگاه مجازی برآورده نمیشود. ارتباط مجازی نمیتواند جایگزین حضور در برنامهها و دیدوبازدیدهای فیزیکی باشد. از آنجایی که نمایشگاه مجازی بر بستر آنلاین تکیه دارد، امکان قطعی و اختلال وجود دارد که این اتفاق در آخرین ساعات نمایشگاه اینوتکس 2020 نیز رخ داد.
انتهای پیام/4021/پ
انتهای پیام/