تبدیل تهدید به فرصت/ استارتآپها چگونه میتوانند در شرایط فعلی دوام بیاورند؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع کرونا نهتنها یک بحران بهداشتی جهانی به شمار میرود بلکه پیامدهای اقتصادی بسیاری به ارمغان آورده است. این ویروس شرایط دشواری را برای کسبوکارها به خصوص استارتآپها به وجود آورده است. درواقع از ابتدای شروع این همهگیری تاکنون بسیاری از کسبوکارهای نوپا قبل از این که بتوانند وارد گود رقابت شوند، از دور خارج شدهاند.
بسیاری دیگر از استارتآپها نیز درلبه پرتگاه شکست یا موفقیت قرار دارند. هر کسبوکاری در موقعیت منحصربهفردی قرار دارد، بعضی بودجه کافی دارند، بعضی در حال برنامهریزی برای جذب سرمایه هستند و برخی دیگر با مشکلات مالی دستوپنجه نرم میکنند. کرونا باعث شده که بسیاری از کارآفرینان برای حمایت به سراغ منتورها و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر بروند، براساس گزارشها بیشتر این حمایتها محوریت کمک مالی دارند.
استعداد و رهبری؛ دو رکن اصلی موفقیت
در حوزه استارتآپها پول تنها نیمی از ماجرا به شمار میرود. درعوض این کسبوکارهای نوپا باید به تبدیل تهدید به فرصت باشند، باید نکات مثبت موقعیت فعلی را پیدا کرده و روی آنها تمرکز کنند. استارتآپها برای نجات از شرایط بیثبات و توسعه کسبوکار خود به دنبال سنگ بنای اصلی موفقیت باشند: استعداد و رهبری. بحران نباید باعث عقبنشینی کارآفرینان شود. بنابراین صاحبان کسبوکارهای نوپا میتوانند از این موقعیت فعلی برای تمرکز بر موفقیت استفاده کنند.
رویکرد محافظهکارانه داشته باشید
هر کسبوکاری قبل از شیوع همهگیری کرونا برنامه تجاری برای رشد و گسترش در نظر داشته است که با شرایط فعلی هماهمگی ندارد. بنابراین کسبوکارها باید برنامهریزی را از نو شروع کنند، دید واضحی در خصوص خسارتهای وارده داشته باشند و در هنگام برنامهریزی ابایی از فاصله گرفتن از برنامه تجاری قبلی نداشته باشند. برخی از کارهایی ابتدایی که استارتآپها میتوانند برای کاهش هزینهها انجام دهند شامل مذاکره مجدد در خصوص اجاره دفتر کار، تمدید قراردادها برای تهیه مواد اولیه و تعلیق تبلیغات آنلاین میشود.
انجام این اقدامات در محیط چالشبرانگیز جمعآوری کمک مالی معقول است. باوجود این که سرمایهگذاریهای جدید متوقف شده اما بسیاری از کمپانیهای بزرگ همچنان سرمایه جذب میکنند، چراکه بیشتر سرمایهگذاران علاقه دارند از پورتفولیوی (سبد سهام) فعلی خود حمایت کنند. باتوجه به این که بحران کرونا همچنان ادامه دارد، بهتر است کسبوکارهای نوپا محافظهکاری را پیشه کنند.
تهدید را به فرصت تبدیل کنید
کسبوکارها میتوانند از بحران فعلی بهترین استفاده را کنند. شناسایی نقاط قوت، ارزیابی موقعیت، لغو پروژههای غیرضروری و تمرکز بر اولویتها از جمله کارهایی است که یک کارآفرین میتواند در موقعیتهای بحرانی انجام دهد. بحران ناشی از کرونا میتواند فرصت خوبی برای صاحبان کسبوکار باشد تا تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کنند که همواره قصد انجامش را داشتند اما به دلیل نبود وقت یا حوصله به تعویق میانداختند. اتخاذ رویکرد محافظهکارانه به معنای توقف نیست.
رهبری قوی در یک بحران
ارتباطات و رهبری از جمله مهارتهای اساسی و ضروری است که یک کارآفرین باید در کنار برنامه تجاری جدید در نظر داشته باشد. به احتمال زیاد بسیاری از استارتآپها مجبور به اتخاذ تصمیمات دشواری مانند تعدیل نیرو و فاصلهگرفتن از هدف اصلی در زمان بحران میشوند. با این حال مهمترین نکته در چنین شرایطی، آگاهی و اطلاعرسانی به نیروهای انسانی از آخرین اتفاقات و تأثیرات آنها بر موقعیت شغلی کارمندان است.
شفافیت در ارتباطات از جمله خصوصیات یک رهبری قدرتمند است. بنابراین گفتگوها پیرامون کار و کسبوکار با کارکنان باید شفاف و صادقانه باشد، این امر باعث ایجاد اعتماد و و فاداری میان تیم نیز میشود. بینش واقعگرایانه داشته باشید و اهداف قابلدستیابی معین کنید تا نیروی انسانی روی کار متمرکز شوند و بهرهوری بیشتری داشته باشند.
استعدادها را پیدا کنید
تعدیل نیرو در شرایط اقتصادی فعلی یکی از دشوارترین تصمیماتی است که کسبوکارها مجبور اتخاذ هستند. با این حال در برخی مواقع برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر و حفظ کسبوکار صاحبان استارتآپها مجبور به اتمام همکاری با برخی از کارکنانشان میشوند. یکی از نکات اصلی در هنگام تعدیل نیرو شناسایی استعدادهاست. صاحبان کسبوکار باید با توجه به نیازهای فعلی و مسیر پیشرو افراد را برای ماندن انتخاب کنند. افرادی که بتوانند کنار هم کار کنند، خلاق باشند و برای رسیدن به اهداف کسبوکار تلاش کنند.
فراتر از پول را ببنید
استارتآپها باید خواستار حمایتهایی فراتر از پول و کمک مالی از صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر شوند. حفظ سرمایه در شرایط فعلی بسیار مهم است اما در خصوص ویروس کرونا هیچ شفافیتی وجود ندارد و این چالش باعث شده بسیاری از کسبوکارها کاهش هزینهها را شروع کنند. این کاهش هزینه شامل تعدیل نیرو، توقف پروژهها، کاهش بودجه و... میشود.
درنهایت صاحبان کسبوکار باید به این درک برسند که رهبری قدرتمند و یافتن استعدادها در کنار یک مدل تجاری محافظهکارانه میتواند به طور چشمگیری از وارد شدن صدمات آتی به کسبوکار بکاهد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/