دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1399 - 00:03
کسب‌وکار اینترنتی و کرونا/18؛ ورقائی:

نوجوانانی که برای فعالیت اقتصادی در آینده آماده می‌شوند/ ایجاد ارتباط بین دانش‌آموزان و بخش‌های صنعتی و اقتصادی

مؤسس مرکز نوآوری دانش‌آموزی گفت: دانش‌آموزان با کسب تجربه و مهارت‌های لازم در قالب فعالیت‌های استارت‌آپی برای ایجاد کسب‌وکار در آینده آماده می‌شوند.
کد خبر : 510073
WhatsApp Image 2020-09-02 at 11.39.18.jpeg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، آشنایی و آماده‌سازی دانش‌آموزان با مفاهیم کسب‌وکار اینترنتی و اقتصاد دیجیتال آمادگی آن‌ها را برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی مورد نظر خود بسیار بالاتر برده و فشار روانی ناشی از یافتن کار را نیز در جوانان و خانواده‌های آن‌ها کاهش می‌دهد. 




بیشتر بخوانید:


همه نیازهای مدارس را برطرف می‌کنیم/ راه‌اندازی مرکز نوآوری دانش‌آموزی بدون حمایت مالی دولت




مرکز نوآوری دانش‌آموزی محلی است که نوجوانان در آن ایده‌های خلاقانه خود را با کمک مربیان باتجربه به مرحله عمل رسانده و تجربه‌های فعالیت اقتصادی را کسب می‌کنند. از همین رو با نوید ورقائی، مؤسس و سرپرست مرکز نوآوری دانش‌آموزی گفتگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:



آنا: استارت‌آپ‌هایی که در مدرسه مشغول به فعالیت هستند، توسط خود شما طراحی شده یا دانش‌آموزان نیز ایده‌های خود را ارائه دادند؟


ورقائی: در مرکز نوآوری دانش‌آموزی دو گروه وجود دارند. گروهی به شکل کسب‌وکاری که بنده آن را هدایت می‌کنم و یک گروه فنی هم وجود دارد که یکی از همکاران آن را رهبری می‌کند. در واقع تمام جزئیات فعالیت کار را هم خود بچه‌ها طراحی کرده‌اند. دانش‌آموزانی که تا حدودی با اصول برنامه‌نویسی آشنا هستند و از پایگاه ذخیره‌سازی داده‌های سردرمی‌آورند، همه زمینه‌های لازم برای طراحی نرم‌افزارهای لازم را آماده و صفر تا صد برنامه را طراحی کردند. 


طراحی استارت‌آپ‌های خلاق با بهره‌گیری از ایده‌های نوجوانان


یعنی  پروژه‌های مرکز نوآوری نه برون‌سپاری شده و نه به کسی سپرده شده است. دانش‌آموزان برنامه‌نویسی‌های لازم را انجام دادند. در حقیقت پروژه‌های این مرکز شکل‌گرفته از ذهن و خلاقیت دانش‌آموزان است. اگر نوجوانان در این مرکز با سؤال یا مشکلی مواجه شوند مربیان به کمک آن‌ها آمده و تا حد ممکن اشکالات را برطرف می‌کنند. 


آماده‌سازی دانش‌آموزان برای راه‌اندازی کسب‌وکار


از طرفی چون تمام اعضای استارت‌آپ‌های فعال در مرکز نوآوری دانش‌‌آموز هستند فعالیت آن‌ها بیشتر به چشم می‌‌آید و رسانه‌ها از آن استقبال مناسب‌تری می‌کنند. تاکنون  یک نشریه با تعدادی از اعضای استارت‌‌آپ‌های دانش‌‌آموزی مصاحبه کرده و چند رسانه دیگر نیز درخواست گفتگو دارند. در نمایشگاه الکامپ سال گذشته  غرفه‌ای به دانش‌آموزان شاغل در مرکز نوآوری دانش‌‌آموزی داده شد. چنین شرایطی نوجوانان را به‌خوبی با فضای کسب‌وکار آشنا کرده و آن‌ها را برای حضور در جامعه و رقابت با سایر فعالیت‌های اقتصادی آماده می‌کند.



آنا: هم‌اکنون استارت‌آپ‌های مرکز نوآوری از لحاظ درصد پیشبرد اهداف در چه مرحله‌ای قرار دارند؟


ورقائی:  یکی از استارت‌آپ‌ها در  مرکز نوآوری سال گذشته راه‌اندازی شد و کار خود را شروع کرد. یعنی از آن زمان تاکنون به‌دنبال جذب کاربر بودیم؛ اما متأسفانه شیوع بیماری کرونا کار را عقب انداخت و مشکلاتی در در ادامه برنامه‌ها به وجود آورد. اکنون این استارت‌آپ از لحاظ فنی بیش از 95 درصد تکمیل شده و تنها مراحل طراحی نهایی باقی مانده است. 


دیگر استارت‌آپ این مرکز نزدیک به 70 درصد پیشرفت داشته و آخرین استارت‌آپ نیز تقریباً 30 درصد راه‌اندازی شده است. بیش از نیمی از برنامه‌نویسی‌ها و آماده‌سازی  استارت‌آپی که مربوط به پوشش خبرهای مرکز نوآوری است نیز به پایان رسیده است. هم‌زمان با ادامه این پروژه‌ها دیگر ایده‌های دانش‌آموزان را نیز بررسی و تلاش می‌کنیم آن‌ها را به مرحله عملیاتی برسانیم.


آنا: با توجه به اینکه شما تجربه فعالیت‌های استارت‌آپی را قبل از کار با دانش‌آموزان هم داشته‌اید، پیش‌بینی می‌کنید شرکت‌های مختلف از استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی چگونه استقبال کنند؟


ورقائی:  در موضوع استارت‌آپی که مربوط به دوره کارآموزی دانش‌آموزان است، شرکت‌های زیادی وجود دارند که در جستجوی کارآموز هستند. بسیاری از این شرکت‌ها برای یافتن نیروی مناسب به استارت‌آپ‌ها و مراکز شتاب‌دهنده مراجعه می‌کنند. از طرفی بعضی از شرکت‌ها تمایل چندانی به جذب کارآموز ندارند زیرا آن‌ها را موجب ایجاد دردسر و تهدید می‌دانند.


متأسفانه برخی از شرکت‌ها معتقدند کارآموزان مدتی در محل فعالیت آن‌ها حضور پیدا کرده و پس از آن به دلیل نداشتن تجربه کافی موجب ایجاد دردسر می‌شوند. از همین رو بسیاری از شرکت‌ها کارآموز قبول نمی‌کنند و در مقابل تعدادی از شرکت‌های بزرگ نیز از کارآموزان استقبال خوبی می‌کنند. 



کسب تجربه ضمن گذراندن دوره کارآموزی


 موضوع گذراندن دوره کارآموزی برای دانش‌آموزان هنرستانی کمی سخت‌تر از دانشجویان است؛ زیرا دانش‌آموزان نسبت به دانشجویان کمتر در جامعه حضور داشته و شیطنت‌های خاص خود را دارند.در هر صورت دوره کارآموزی برای دانش‌آموزان هنرستانی اجباری است و باید آن را سپری کنند. مسئولان هنرستان همواره به نوجوانان می‌گویند، اگر محل مناسبی را برای کارآموزی پیدا نمی‌کنید بروید و رایگان کار کنید. اگر امروز نتوانید شرکتی را حتی برای کار رایگان پیدا کنید، چگونه می‌خواهید بعد از دوران هنرستان و دانشگاه درآمد مالی داشته باشید. 


اینکه دانش‌آموز با آموزش‌های فنی و مذاکراتی که فراگرفته است، برود و با شرکت‌های مختلف صحبت کند و آن‌ها را متقاعد کند، خودش نوعی مهارت است. با این وجود شکل‌گیری استارت‌آپی برای  دانش‌آموزانی که آماده گذراندن دوره کارآموزی در شرکت‌های مختلف هستند و ایجاد شرایطی که شرکت‌ها به راحتی نیروهای مورد نیاز خود را پیدا کنند، ایده بسیار خوبی است.


استفاده از دانش‌آموزان به عنوان نیروهای فنی در مدرسه


پس از راه‌اندازی کامل این استارت‌آپ حتی اگر دانش‌آموزان شرکت مورد نظر خود را برای دوره کارآموزی پیدا نکردند، مدیران مدارس می‌توانند از آن‌ها به عنوان نیروهای فنی برای انجام کارهای مدرسه استفاده کنند.  به این ترتیب دانش‌آموزان با دروس فنی خود به صورت میدانی آشنا شده و آن‌ها را بیشتر یاد می‌گیرند و مدرسه نیز نیازی به افرادی مانند تعمیرکار سیستم تهویه پیدا نمی‌کند. دوره کارآموزی هم در تعداد ساعات مشخص شده به پایان می‌رسد. 


وقتی دانش‌آموز در کنار یک کارمند دوره کارآموزی خود را بگذراند از نوع رفت‌وآمد، صحبت کردن، کار اداری، تعاملات، ابزارهای مورد نیاز، جایگاه سازمانی و مواردی دیگر الگو برداری کرده و خود را برای آینده آماده می‌‌سازد. حالا در این میان اگر کارهای تخصصی رشته خود را نیز فراگیرد بسیار عالی می‌شود.



آنا: آیا دانش‌آموزانی که دوره تحصیل در هنرستان را تمام می‌کنند و وارد دانشگاه می‌شوند همکاری خود را با مدرسه ادامه می‌دهند؟


ورقائی: مرکز نوآوری برای ادامه همکاری خود با این نوجوانان از  انجمن فارغ‌التحصیلان کمک می‌گیرد. کار انجمن فارغ‌التحصیلان این است که ارتباط نوجوانانی را که فارغ‌التحصیل می‌شوند، با هنرستان حفظ کند. در حال حاضر در گروه‌های مختلف استارت‌آپی مرکز نوآوری اعضایی مشغول فعالیت هستند که فارغ‌التحصیل شده ولی همچنان در کارهایی مانند فعالیت‌های اداری و عکاسی کمک می‌کنند و مدرسه نیز به آن‌ها حقوق پرداخت می‌کند.


قطار آموزش، روشی برای انتقال تجربه و دانش در پایه‌های مختلف


یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بحث نوآوری‌های دانش‌آموزی این است که بالاخره دانش‌آموز درس در مدرسه را تمام کرده و روزی از محل تحصیل خود خواهد رفت. در این شرایط تکلیف استارت‌آپ و آموزش‌های مرتبط چه خواهد شد؟ در مورد در مرکز نوآوری مطالعات زیادی انجام شده و روش‌های خوبی را نیز معرفی کرده‌ایم. یکی از این روش‌ها «قطار آموزش» است.


دانش‌آموزانی که در سال دوازدهم مشغول تحصیل هستند با دانش‌آموزانی که سال دهم هستند و تازه وارد فضای مرکز نوآوری شده در گروهی یکسان قرار می‌گیرند تا دانش‌آموزان قدیمی به بچه‌های کوچک‌تر از خود کمک کنند زودتر کار را یاد بگیرند. وقتی که دوازدهمی‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، یازدهمی وارد مقطع دوازدهم شده و دهمی‌ها نیز یک سال تحصیلی را سپری کرده و بزرگ‌تر شده‌‌اند. همین‌طور قطار آموزش حرکت می‌کند. اگرچه ممکن است راه‌اندازی کامل استارت‌آپی در این حالت 5 سال طول بکشد ولی در نهایت همه اعضای آن تجربه‌های  مختلفی را به دست می‌آورند.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته