دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1399 - 00:10
چالش‌های انجمن‌های علمی ۴۹/ کارآموزیان در گفتگو با آنا:

وزارت علوم در سال ۹۸ هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن‌های علمی معدن نکرد/ لزوم حرکت انجمن‌های علمی به سمت اشتغال‌زایی

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه برای صدور مدرک از انجمن علمی هزینه‌ای جداگانه‌ طلب می‌کند و در واقع نه تنها به انجمن‌ها کمک مالی نمی‌کند بلکه از آن‌ها هزینه نیز دریافت می‌کند.
کد خبر : 509050
بازار-کار-رشته-مهندسی-معدن.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان محمدمهدی کارآموزیان، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:
دانشجویان درباره کاربرد پژوهش‌های دانشگاهی اطلاعات اندکی دارند/ لزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت به انجمن‌های علمی




لزوم حضور صنعتگران در کلاس درس دانشجویان برای کاهش شکاف میان دانشگاه و صنعت
آنا: انجمن‌های علمی و دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟
کارآموزیان: دانشگاه در گام‌های مختلفی می‌تواند به تولید علم کمک کند. یکی از کارهای موثر در این موضوع، تجهیز کردن خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی است، بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی قدیمی و بدون کارایی و دقت لازم بوده و برخی وسایل مربوط به ۶۰ سال پیش است.



همچنین ارائه دروس تئوری به صورت کاربردی از مهم‌ترین کارهای انجمن‌های علمی برای تولید علم‌ است؛ دروس تئوری باید همراه با فعالیت در فیلد کاری و یا محیط مشابه صنعت باشند تا دانشجو درکی از واقعیت مبحث به‌دست بیاورد.


خوب است در برخی از جلسات درس، به جای اساتید که صرفاً کار آکادمیک انجام می‌دهند، افرادی از صنعت در کلاس‌های درس دانشجویان حاضر شوند تا این شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه کاهش یابد و مستندهایی مربوط به صنعت تهیه و در کلاس‌های درس پخش شود.
فعالیت انجمن‌های علمی به افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت کمک می‌کند
آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟
کارآموزیان: در شرایط فعلی که دانشگاه بدون توجه به نیازها و درخواست‌های صنعت در حال حرکت رو به جلو است، انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند با برگزاری بازدیدهای علمی، دوره‌های آموزشی تخصصی در فضای صنعت، برگزاری کارگاه با مدرس‌هایی از جنس صنعت به کم شدن فاصله بین صنعت و دانشگاه کمک کرده و در واقع فعالیت انجمن‌های علمی به افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت کمک می‌کنند.



وزارت علوم در سال ۹۸ هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن‌های علمی معدن نکرد
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کارآموزیان: وزارت علوم در ابتدای تشکیل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت نسبتاً خوبی از این تشکل داشت ولی با گذر زمان و کم شدن بودجه این وزارتخانه، حمایت‌ها رفته رفته کمرنگ شد تا جایی که در سال ۹۸ وزارت علوم هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات هر ساله اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی رشته معدن نکرد و آن را به دست فراموشی سپرد.


وزارت علوم می‌توانست با حمایت‌های نقدی اندک و یا یکپارچه کردن سیستم انجمن‌های علمی دانشجویی به رشد و ترقی این نهاد کمک شایانی کند.
دانشگاه به جای کمک به انجمن علمی، پول از آن‌ها می‌گیرد
آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟
کارآموزیان: انجمن‌های علمی دانشجویی نیاز به بودجه‌ای مشخص برای برگزاری کلاس، دوره، کارگاه و... دارند.


این درحالی است که در سالیان اخیر دانشگاه هیچ حمایتی از این نهاد دانشجویی انجام نمی‌دهد و تامین هزینه‌های جاری انجمن را به خود آن واگذار کرده است به این معنی که هر انجمن برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند کسب درآمد به صورت خاص و شخصی است.



این امر موجب می‌شود که هزینه دوره‌ها و بازدیدهای برگزار شده توسط انجمن علمی افزایش پیدا کند چراکه این نهاد مجبور است هزینه‌های خود را با برگزاری این رویدادها تامین کند.


اتفاق جالب آن است که دانشگاه برای صدور مدرک از انجمن علمی هزینه‌ای جداگانه‌ طلب می‌کند یعنی دانشگاه نه تنها به انجمن‌های علمی کمک مالی نمی‌کند بلکه از آن‌ها هزینه هم دریافت می‌کند.
لزوم حرکت انجمن‌های علمی به سمت اشتغال‌زایی
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟
کارآموزیان: انجمن‌های علمی باید به صورت مستقل مشغول ارتباط‌گیری با فضای صنعت شوند، به عنوان مثال انجمن علمی دانشجویی معدن امیرکبیر در سال ۹۸ با شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی در رشته معدن مذاکره کرد و آمادگی خود را برای کمک یا انجام پروژه‌های مربوطه اعلام کرد.


نتیجه این مذاکرات انجام چند پروژه با کسب درآمد برای افراد و اشتغال‌زایی چند نفر از دانشجویان برتر در این شرکت‌ها شد و در این راستا باید انجمن‌های علمی به سمت اشتغال‌آفرینی بروند.



آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟
کارآموزیان: بنده از ترم اول که وارد دانشگاه شدم، با دبیر انجمن علمی دانشجویی در سالن ورزشی آشنا شدم و بعد از توضیحات وی درباره فعالیت‌های انجمن مشتاق شدم تا به عنوان یک عضو داوطلب در انجمن علمی فعالیت داشته باشم.


پس از دو سال و نیم فعالیت در انجمن علمی در انتخابات رسمی آن شرکت کردم و به عنوان دبیر انجمن علمی منصوب شدم.



آنا: درباره انجمن علمی دانشجویی معدن دانشگاه امیرکبیر توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری این انجمن تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
کارآموزیان: انجمن علمی مهندسی معدن امیرکبیر دارای یک نشریه علمی قدرتمند به نام بلور بوده که تا به حال ۴۳ شماره از آن به صورت فصلنامه منتشر شده است.


رسم هر ساله این انجمن برگزاری همایش روز معدن در تاریخ اول خرداد هر سال در دانشگاه امیرکبیر است که در این همایش افراد و مدیران مختلفی از صنعت، وزارتخانه و دانشگاه گرد هم می‌آیند و درباره مسائل و مشکلات مختلف گفتگو می‌کنند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب