دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1399 - 00:14
چالش‌های انجمن‌های علمی ۴۳/ دبیر انجمن علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تقویت روحیه خودباوری برای ارتقای انجمن‌های علمی/ رشد بنیان علمی دانشجویان در مسیر توسعه کشور

دبیر انجمن علمی دانشجویی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس گفت: انجمن‌های علمی بستری مناسب برای رشد و بالندگی دانشجویان است که زمینه دستیابی به مهارت‌های فنی را فراهم می‌کند.
کد خبر : 499422
637242189981068156_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در  پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان مهین کله‌هوئی، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری و دبیر انجمن علمی دانشجویی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:
حمایت وزارت بهداشت از انجمن‌های علمی ضعیف است/ مشکلات مالی بر سر راه تشکل‌های علمی




آنا: چه راهکارهایی برای تولید علم در دانشگاه‌ توسط انجمن‌های علمی در نظر دارید؟
کله‌هوئی: امروزه جهان با افزایش ناگهانی جمعیت رو به رو شده است و این افزایش جمعیت، افزایش نیاز و تقاضا را در پی دارد، بدین‌ منظور باید بتوان به نیازهای بشری به موقع پاسخ داد و راهکاریی برای آن ارائه کرد. یکی از راهکارهای کاربرد علوم و فنون جدید، استفاده از ابزار، ادوات و تکنولوژی‌های نوین است. این راهکارها زمانی محق می‌شود که به سوی تولید علم و اندیشه که یکی از ضرورت‌های غیرقابل انکار جامعه است، برود. باید توجه داشت در هر جامعه متناسب با ساختارهای فرهنگی، اعتقادی و بومی خود نیازمند تولید علم و دانش است تا بتواند جامعه خود را به سوی جامعه ایده‌آل هدایت کند.



تولید علم و دانش، محصول فعالیت‌های بخش دانشگاهی و انجمن‌های علمی بوده که وظیفه پرخطیری است و دانشگاهیان باید از عهده آن بر بیایند و مطابق کلام مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه ایرانی «مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار»، دانشگاه‌ها پایه و اساس این اهداف والا هستند و تأکید کردند: «افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی»، «ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی- اسلامی در جوانان»، «انقلابی بودن دانشگاه‌ها و دانشجویان»، و «نقش‌آفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم»، از جمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح و الگوی مردم‌سالاری همراه با اسلام و معنویت در دنیاست.
آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
کله‌هوئی: انجمن علمی متشکل از عده‌ای از دانشجویانی است که برای دستیابی به یک هدف از پیش تعیین شده گرد هم جمع می‌شوند و برای تحقق آن سعی و تلاش می‌کنند. انجمن علمی در هر دانشگاهی برای تقویت بنیان علمی دانشجویان در مسیر رشد و توسعه تشکیل می‌شود.
انجمن‌ها این وظیفه مهم را از طریق آموزش منظم، شناخت و کشف ظرفیت و استعدادها، آشنایی با افراد خبره و با تجربه در حیطه تخصصی، هم‌اندیشی و نشست‌های تخصصی و جذب دانشجویان مشتاق انجام می‌دهند.


انجمن‌های علمی بستری مناسب برای رشد و بالندگی دانشجویان است که زمینه دستیابی به مهارت‌های فنی را فراهم می‌کند.



آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کله‌هوئی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای گسترش نشاط فضاهای دانشگاهی و ارتقای سطح معلومات دانشجویان، از فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت کرده و در همین راستا آئین‌نامه‌ها و قوانین موجود دال بر این حمایت‌هاست.


تنها نکته‌ای که می‌توان برای حمایت بیشتر از انجمن‌های علمی دانشجویی پیشنهاد داد، تحقق بودجه سالانه مشخص شده برای هر انجمن است.
کمبود بودجه؛ چالش انجمن‌های علمی
آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟
کله‌هوئی: هر انجمن علمی دانشجویی علی‌رغم اینکه مزایا و فرصت‌هایی را فراهم می‌کند اما ضعف‌هایی در آن وجود دارد. چالشی که شاید امروزه مورد توجه باشد کمبود بودجه‌ای است که برای انجمن‌ها در نظر گرفته‌اند و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.



تقویت روحیه خودباوری و ایمان به خود برای ارتقای انجمن‌های علمی
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟
کله‌هوئی: برای ارتقای انجمن‌های علمی از نظر کمی و کیفی نیازمند تقویت امید، نشاط، مشارکت اجتماعی و در نهایت تقویت روحیه خودباوری و ایمان به خود است که نیروی محرکه‌ای برای تقویت بنیان فردی و ارتقای انجمن‌های علمی محسوب می‌شود.
لزوم انتقال تجربیات و دانش انجمن‌های علمی به نوجوانان
آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
کله‌هوئی: انجمن علمی دانشجویی فارغ از برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، باید بیشتر به بخش فرهنگ‌سازی برای نوجوانانی که آینده کشور هستند روی بیاورد و با انتقال تجربیات و دانش به نسل در حال رشد می‌توانند رسالت کاری خود را انجام دهند و شاهد به ثمر رسیدن فعالیت‌های قبلی باشند.


همچنین بهتر است به‌جای برگزاری بیشتر کارگاه و سمینارها، به مباحث عملی و اجرا روی بیاورند تا تمام تجربیاتی که به‌صورت تئوری ذکر شده است به میدان عمل بیاید و نقصان و کاستی آن مشخص شود و دوباره درصدد رفع آن‌ها بکوشند.



اقدامات انجمن علمی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس
آنا: درباره انجمن علمی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری انجمن شما تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
کله‌هوئی: انجمن علمی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس در مهرماه ۱۳۹۶ ثبت و تأسیس شد و در همان ابتدا در مسیر ترویج و توسعه علم و دانش گام برداشت.


عبدالواحد خالدی درویشان به‌عنوان استاد مشاور، انجمن علمی دانشجویی را از گذشته تا الآن به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت و سوق داده‌ است.


همچنین دبیر سابق انجمن علمی دانشجویی آبخیزداری آزاده کاتبی‌کرد، با تلاش و فعالیت‌های بی‌نظیر انجمن علمی را به جشنواره حرکت رساند و ماحصل زحمات او کسب مقام در این جشنواره بود، اکنون نیز بنده به‌عنوان دبیر انجمن علمی این وظیفه مهم را قبول کرده‌ام که بتوانم در مسیر آبادانی و پیشرفت کشور خود گام بردارم.



تاکنون این انجمن علمی فعالیت‌هایی به شرح ذیل داشته است:
۱)‌‌ برگزاری کارگاه‌های آموزشی نرم‌افزارهای مختلف مرتبط با رشته از جمله نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده Mendeley و نرم‌افزار آماری R
۲) همکاری در برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته منابع طبیعی و درخت‌کاری
۳) برگزاری برنامه روز بیابان‌زدایی
۴) برگزاری سخنرانی‌های تخصصی با محوریت موضوع‌های روز رشته مهندسی آبخیزداری از جمله سرنوشت سدسازی در ایران و سیل
۵) دعوت از اساتید دانشگا‌ه‌های مونته‌نگرو و بازتاب خبر حضور آنان با چاپ عکس‌هایی از حضورشان در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس در روزنامه آن کشور در تاریخ ۳۰ آوریل.
۶) طراحی و نشر اینفوگرافیک‌ها در مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی مانند اینفوگرافیک‌های آمادگی برای روبرو شدن با سیل (قبل، بعد و حین سیل چی باید کرد؟)، اینفوگرافیک آب مجازی (رونمایی از آن در چهاردهمین همایش علوم و مهندس آبخیزداری ارومیه، تیر ۱۳۹۸ و سپس ارائه در محیط دانشکده)
۷) برنامه ترویج و آموزش فرهنگ آب، خاک، زندگی در سطح مدارس ابتدایی شهرستان نور استان مازندران (رتبه اول بخش ویژه جشنواره حرکت داخلی دانشگاه تربیت مدرس، راه‌یافته به جشنواره حرکت کشوری ۱۳۹۸)
۸) گرامیداشت مقام استاد در دانشکده با نصب دست‌ساخت‌ها بر درب دفتر اساتید دانشکده‌های منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
۹) برگزاری کلاس آموزش روش‌های داده‌کاوی با پکیج آموزشی Biomode2 در نرم افزار R
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب