دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1399 - 16:08
تدبر در آیه ۹ سوره حجر؛

قرآن؛ کتاب تذکر به انسان‌ها/ خداوند مهم‌ترین نظام‌های زندگی را به بشر یادآوری می‌کند

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 506103
13980216_1342442.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
گذشتن از خطای دیگران؛ رفتار پیامبرانه




پیغام دوست
در روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۱۴ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود (حجر، ۹)
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (حجر، ۹)
خداوند نام قرآن را ذکر گذاشته است. معنای این نامگذاری چیست؟ یعنی قرآن کتاب تذکر و یادآوری به انسان‌هاست، برای اینکه مهم‌ترین گنجینه‌های خرد آدمی که غبار فراموشی آن‌ها را فرا‌گرفته است، پیرایش کند. قرآن چه چیز را یادآوری می‌کند؟ و این گنجینه‌های فراموش شده چیست؟
قرآن مهم‌ترین نظام‌های زندگی یعنی نظام فکری، تربیتی، ارتباطی، رفتاری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی زندگی بشر را به او یادآوری می‌کند. قرآن، به انسان‌ها تذکر می‌دهد که نظام‌های زندگی را بر مبنای فطرت الهی خود بنا کنند.


به این معنا که نظام فکری را بر پایه یکتاپرستی و آخرت‌گرایی؛ نظام تربیتی را بر پایه تبشیر و انذار؛ نظام ارتباطی را بر پایه نماز و زکات؛ نظام رفتاری را بر پایه تکریم و ادب؛ نظام اخلاقی را بر پایه تقوا و پارسایی؛ نظام اجتماعی را بر پایه عدالت و داد و نظام سیاسی را بر پایه حکمت و صداقت بنا کنند تا به سلامت و سعادت فردی و جمعی برسند.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته