دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1399 - 08:00

پای چاپگر سه‌بُعدی به ماه باز شد

ناسا قصد دارد برای ساخت پایگاه فضایی دائم در سیاره ماه از چاپگر سه‌بُعدی استفاده کند.
کد خبر : 501478
ناسا 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اگر انسان‌ها قصد اقامت طولانی مدت و یا حتی دائم در سیاره ماه را داشته باشند باید شرایط لازم برای زندگی در قمر زمین را مهیا کرد. یکی از اصلی‌ترین امکانات لازم برای زندگی در کره ماه وجود اقامتگاه و پایگاهی مجهز روی سطح این سیاره است.




بیشتر بخوانید: ساختمان‌های دبی از سال ۲۰۲۵ چاپ خواهند شد




حالا سازمان تحقیقات فضایی ناسا قصد دارد امکان استفاده از چاپگرهای سه‌بُعدی را برای ایجاد پایگاه در ماه مورد بررسی قرار دهد. از زمانی که سفینه فضایی آپولو 11 در سال 1969 به همراه تعدادی از فضانوردان روی سطح ماه فرود آمد تا کنون هیچ انسانی نتوانسته است به این سیاره برود و روی آن قدم بگذارد. اما امروز سازمان‌های فضایی مختلف در تلاش هستند تا باردیگر فضانوردان و دانشمندان خود را به بزرگ‌ترین قمر زمین رسانده و مناطق مختلف آن را مورد کاوش قرار دهند.



مدیران ناسا برنامه‌های میان مدت و بلند مدتی برای سفر و ایجاد پایگاه روی ماه دارند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد دستیابی به این هدف در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و فعلا باید تحقیقات بیشتری در این حوزه صورت گیرد. فناوری‌های نوین در مراحل مختلف این پروژه به کمک دانشمندان آمده و آن‌ها را در انجام محاسبات و آزمایش‌های دقیق یاری می‌‌کنند. این پروژه علاوه بر نیازهای متنوع علمی منابع مالی زیادی احتیاج دارد. دانشمندان معتقدند با استفاده از چاپگر سه‌بُعدی می‌توان خانه‌هایی با قیمت تمام شده 125 هزار دلار در ماه ساخت. این هزینه نسبت به روش‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است.


پس از ساخت چنین خانه‌هایی در ماه، مسافران این سیاره می‌توانند به راحتی در آن‌ها اقامت کرده و نیازی به حضور دائم در سفینه نداشته باشند. یعنی مسافران ماه در آینده همانند سفرهایی که روی زمین انجام می‌دهند می‌توانند هتل مورد نظر خود را رزرو کرده و به محض رسیدن به مقصد در محل امن و پاکیزه استراحت کنند.


چاپگر سه‌بُعدی با توانایی‌های متعدد خود، رشته‌های مختلف مهندسی را متحول کرده و می‌تواند اشیایی را تولید کنند که در گذشته هیچ تصوری برای طراحی و ساخت آن‌ها با ماشین وجود نداشت. ساخت بنایی مسکونی با استفاده از چاپگر سه‌بُعدی  هزینه و زمانی بسیار کمتری نسبت به روش‌های کنونی نیاز دارد.


انتهای پیام/4144/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته