دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 15:32

ربات انسان‌نمای ملی سورنا ۳ رونمایی شد

ربات انسان‌نمای ملی سورنا ۳ صبح امروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.
کد خبر : 50084

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری فارس، پروژه ربات انسان‌نمای ملی سورنای 3 که از سوی مرکز سیستم‌ها و فناوری پیشرفته دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مدیریت عقیل یوسفی‌کما به عنوان مجری و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرما انجام شده است صبح امروز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور رونمایی شد.


سورنای 3 با قدی برابر 190 سانتی‌متر و وزنی در حدود 98 کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد که در مقایسه با سورنای 2 پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است به طوری که درجات آزادی ربات سورنای 3، 31 درجه است در حالی که این درجه در سورنای 2 به میزان 22 درجه بود.


سورنای 3 دارای 12 درجه آزادی در پاها، 16 درجه آزادی در دست‌ها، 2 درجه آزادی در گردن و 1 درجه آزادی در کمر است. همچنین هر پای ربات دارای 6 درجه آزادی است که 3 درجه آزادی در ران و یک درجه آزادی در زانو و 2 درجه آزادی در مچ پا دارد.



سرعت گام‌برداری در سورنای 3 به 7 دهم کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است که در مقایسه با نسل قبلی افزایش 7 برابری در سرعت داشته است.


سورنای 3 قابلیت حرکت روی سطوح ناصاف، سطوح شیب‌دار، بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها را دارد و دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا از دیگر قابلیت‌های حرکتی این ربات است.


سورنای 3 قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را دارد و می‌تواند اشیاء را تشخیص داده و موقعیت آن را برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار دهد. همچنین شناسایی تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنای 3 است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته