دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1399 - 19:00
تدبر در آیه ۸۸ سوره نمل؛

آیاتی که اعجاز علمی قرآن را نمایان می‌سازد/ اثبات غیربشری بودن قرآن

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 500804
bedd85fe36f92bf9288d87a48e3bbfff_XL-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌  «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
بخشش عاقلانه؛ اسراف کردن و خساست در انفاق ممنوع




پیغام دوست
در روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ مصادف با ۱۸ ذیقعده ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
و كوه‌ها را مى‌بينى [و] مى‌پندارى كه آن‌ها بىحركتند، حال آنكه آن‌ها ابرآسا در حركتند [اين] صنع خدايى است كه هر چيزى را در كمال استوارى پديد آورده، همانا او به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است (نمل، ۸۸)
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ (النّمل، ۸۸)
قرآن در ارتباط با علوم تجربی دو رویکرد دارد:
یکم: از انسان‌ها می‌خواهد تا به حرکت دائمی بادها، در پی هم آمدن شب و روز، ابرها و آسمان پرستاره، ستارگان شناور در فضای نامتناهی، روابط میان خورشید و ماه و زمین، خلقت شتر و زنبور، گیاهان زیتون و انجیر و انگور و امثال آن با چشم محققانه بنگرند. هدف این است که اولاً آثار ربوبیت خداوند را در عالم طبیعت مشاهده کنند و ثانیاً به علم و دانش روی بیاورند.
دوم: برخی از اطلاعات و گزاره‌های علمی را ارائه می‌کند که در عصر نزول بر مردم آشکار نبوده و هر چند سال که می‌گذرد یکی یا تعدادی از این رموز بر بشر کشف می‌شود. مانند همین آیه که از حرکت ابرآسای کوه‌ها سخن می‌گوید. تعبیر صنع متقن خداوند که در ادامه آیه آمده نشان می‌دهد که منظور از حرکت کوه‌ها در همین دنیاست، نه قیامت. چیزی که تا سال‌ها پس از نزول بر مردم آشکار نبود. این آیات که اعجاز علمی قرآن را نمایان می‌سازد، غیربشری بودن قرآن را اثبات می‌کند.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته