«عرضه اولیه» کابوس سامانه کارگزاریهای بورس/ ایرادات سامانه «آگاه» برای کاربران «مفید» و «مبین» تکرار شد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، تشدید اختلال سامانههای کارگزاریها در روزهای اجرای عرضه اولیه شرکتهای مختلف همچنان تکرار میشود. پس از قطعی عجیب سامانه معاملات کارگزاری آگاه و متضرر شدن مشتریان آن، چهارشنبه این هفته نیز گزارشها و شواهدی از اختلال زیاد سامانه معاملاتی کارگزاریهای مفید و مبین سرمایه منتشر شده است. اختلال گسترده سامانه کارگزاری آگاه هفته گذشته موجب شد تا نزدیک به یک میلیون نفر از تعداد خریداران سهام «وپویا» کاسته شود.
سه کارگزاری مفید، آگاه و مبین در یک سال اخیر بیشترین مشتری را جذب کردهاند و سهم آنها از بازار سرمایه افزایش یافته؛ اما مشخصا در یک سال اخیر ضعف سامانههای این کارگزاریها مشهودتر شده و تعداد قطعیهای آن افزایش یافته است.
خطر شیوع بیشتر کرونا با ادامه ازدحام در کارگزاریها
در قانون وظایف متعددی بر عهده کارگزاریها قرار داده شده؛ اما در حال حاضر عمده خدمتی که مشتریان آنها از آن استفاده میکنند، معاملات برخط است که 90 درصد کارگزاریها همان سامانه آنلاین پلاس را به مردم ارائه کردند. مهدی هاشمزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره کاهش کیفیت خدمات کارگزاریها گفت: در مدتی که درآمد کارگزاریها چندین برابر شده، در خدمات آنها تغییری ایجاد نشده است. خدمات کارگزاریها تنها ارائه سیستم معاملات نیست بلکه تمامی خدمات از جمله آموزش را باید ارائه دهند؛ متاسفانه تمامی کارگزاریها از زمانی که مشتریانشان افزایش پیدا کرده، تنها خدمتشان که سیستمهای معاملاتی بوده هم کند و هم ضعیفتر شده است. درحالیکه کارگزاریها باید در این ایام، سرورهای خود را ارتقا دهند که در عمل به نظر میرسد این موضوع اتفاق نیفتاده است.
درحالی ایرادات سامانه کارگزاریها افزایش یافته که درآمد هر کدام و مشتریان آنها روند فزایندهای داشته است. در حال حاضر سه کارگزاری مفید، آگاه و مبین بیشترین کاربر را دارند و سهم بالایی از معاملات آنلاین را به خود اختصاص دادهاند. با این وجود قطعی و کندی سامانه در کنار ضعف پاسخگویی موجب نارضایتی مردم از انجام معاملات برخط شده است همچنین سایر کارگزاریها نیز در ارائه خدمات، توسعه کمتری داشتهاند.
همزمانی افزایش بالای حضور مشتریان در بازار سرمایه، کارگزاریها برای احراز هویت مشتریان خود در ایام شیوع کرونا تدبیری نداشتهاند، دفاتر همه کارگزاریها از ابتدای اسفندماه تعطیل شد و مشتریان خود را برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان ارجاع دادند. هنوز پس از گذشته چند ماه از اقبال مردم به سرمایهگذاری در بازار سرمایه، صفهای طولانی در دفاتر پیشخوان و دفاتر کارگزاریها مشاهده میشود که این موضوع برخلاف پروتکلهای بهداشتی و درمانی بوده و سلامت مشتریان را به خطر انداخته است.
ضرر مردم از انحصار در صدور مجوز کارگزاری
به نظر میرسد انحصار در صدور مجوز کارگزاری، مانع اصلی توسعه خدمات آنها است. از سال 88 تاکنون مجوز کارگزاری جدیدی صادر نشده و همین رقابت بین آنها را از بین برده است. از سوی دیگر ضعف نظارت مراجع ناظر مانند سازمان بورس در ارائه خدمات به مشتریان نیز مشهود است و کارگزاری به روشهای مختلف از انجام وظایف خود شانه خالی میکنند.
ضعف خدمات کارگزاریها در نهایت به ضرر سازمان بورس و مردم تمام خواهد شد؛ زیرا بسیاری از مردم با هدف سرمایهگذاری در بازار سرمایه و استفاده از مزایای فعلی آن وارد بازار شدهاند؛ اما نارضایتی از مشکلات سامانههای آنلاین و ضررهای اقتصادی آن میتواند بر کاهش حضور مردم اثر قابل توجهی داشته باشد که در نهایت مشتریان بازار سرمایه را کاهش خواهد داد.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/