کرونا راه را برای «آینده بدونتماس» هموار کرد/ «فناوریهای بدونتماس» در دوران پساکرونا
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند سال پیش، این مسئله مطرح بود که ما به سمت دنیایی عاری از کلمات عبور، صفحات لمسی، دکمهها حرکت میکنیم. این موضوع در آن زمان جدی به نظر نمیرسید، اما اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است. درواقع شیوع ویروس کرونا درمدت زمان کوتاهی منجر به تحولات متعددی در فناوری شده است. یكی از آنها آغاز عصر «آینده بدونتماس» است که شاید برای برخی، ترسناکتر از ابتلا به این بیماری باشد.
ازآنجاکه کشورها برای مهار شیوع ویروس کرونا، اعمال قرنطینه کامل یا جزئی را اتخاذ کردند، به نظر میرسد که رفتن بهسمت استفاده از دستگاههای بدونتماس عاقلانه باشد. علاوه بر این، مقالات و منابع کافی در اینترنت وجود دارد که نشان میدهند چگونگی عوامل بیماریزا از طریق تماس سطح به انسان منتقل میشوند.
این امر همچنین باعث تقویت نوآوری در فناوری بیومتریک بدونتماس شد که شامل تصویربرداری حرارتی بدن، اسکنرهای شبکیه و غیره میشود. در کنار این موضوع، جهان همچنین از ایده پخش آنلاین ویدئویی برای سمینارها و رویدادهای آینده استقبال کرده است.
به غیر از بیومتریک بدونتماس، بخشهایی وجود دارد که فناوری بدونتماس در آنها بهآرامی درحال شکوفایی است.
بهعنوانمثال، شرکت Valyant AI که در حوزه هوش مصنوعی فعال است، با استفاده از یک کیوسک مجهز به رابط کاربری صوتی و مبتنی بر هوش مصنوعی، درحال آزمایش روش جدیدی برای سفارش غذا در رستورانها است. این امر میتواند رستورانها را قادر سازد که از سیستم سفارش صوتی استفاده کنند.
کیوسکهای سفارشگیری صوتی از نرمافزار مکالمه هوشمصنوعی شرکت Valyant AI برای ساده کردن فرایند سفارش استفاده میکنند. البته نکته جالب این است که فرآیند سفارش این فناوری کاملاً مشابه روش سنتی است.
مشتری برای شروع مکالمه با دستگاه، باید دکمهای را روی کیوسک فشار دهد. دستگاه با صدایی قابلفهم با آنها سلام و احوالپرسی کرده و سفارش آنها را ثبت میکند.
پس از اتمام سفارش، مشتری برای پرداخت هزینه، کد کیو آر (QR Code) را اسکن کرده یا با کارت اعتباری مبلغ را میپردازد که درنهایت این تراکنش به سیستم پایانه فروش رستوران منتقل میشود. کل فرایند ورودی بسته به میزان سفارش، حدود 15 ثانیه طول میکشد.
هدف شرکت Valyant AI این است که عمل سفارشگیری بهجای کارکنان توسط کیوسکها انجام شود. این امر میتواند ضمن تغییر شیوه عملکرد رستورانها، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد. این شرکت همچنین ویژگیهای سفارشدهی تعاملی از طریق تلفنهمراه، پیامک و تماس تلفنی را برای سادهتر کردن تجربه سفارش، معرفی کرده است.
راب کارپنتر، مدیرعامل شرکت Valyant AI گفت: کیوسک مکالمه این شرکت، فقط یک نمونه از راههایی است که مکالمه هوش مصنوعی را رونق میبخشد.
وی افزود: ازآنجاکه رستورانها درحال بازگشایی مجدد هستند، میخواهیم این مکانها را به یک محیط ایمن با دسترسی آسان برای مشتریان تبدیل کنیم. با استفاده از این فناوری، صحبت کردن با کارکنان رستوران و درپی آن قرارگیری در معرض ویروس کرونا بسیار کاهش مییابد. این فناوری همچنین نیاز مشتری به لمس اشیاء مختلف را حذف میکند. عملکرد سریع، کارآیی بهتر و صرفهجویی نیز از دیگر مزایای آن است.
به غیر از کیوسکهای دیجیتالی، فناوری فرمان صوتی نیز درحال پیشرفت است. با دستیاران صوتی شرکتهای مختلف از جمله Google Home ،Apple Siri ،Microsoft Cortana و Amazon Alexa آشنا هستیم. اکنون شرکتهایی مانند Salesforce و Adobe نیز در حال بهکارگیری این فناوری در پلتفرمهای تجاری خود هستند تا دستیابی به اطلاعات و بازیابی دادهها را سادهتر کنند.
وبستر، مدیرعامل شرکت ادوبی گفت: این امر میتواند راههای جدیدی را برای طراحان رابط کاربری، و مدیران محصولات باز کند که مشاغل آنها بهعنوان بخشی از اکوسیستمهای بههمپیوسته، بیش از پیش روی رابطهای کاربری صوتی متمرکز شود.
ساموئل، مدیرعامل شرکت Samelogic نیز معتقد است با روی کار آمدن این تغییر، نقش رابط کاربری در سه زمینه مهم ظاهر میشود که شامل ایجاد تعامل بهتر انسان و کامپیوتر، تجهیز رابطهای صفحه لمسی مبتنی بر فهرست به ورودیهای مکالمهای، و به اتمام رسیدن تدریجی تعاملاتی مانند لمس کردن و کلیک کردن با مجهزشدن سیستمها به یادگیری ماشین، است.
یکی از رابطهای کاربری صوتی موجود متعلق به شرکت اپل است که Siri نام دارد. در حال حاضر از آن برای ارسال متنهای صوتی و ضبط پیشرفته برای آوانویسی پیام متنی استفاده میشود. هر دوی این ویژگیها بهعنوان تشخیص خودکار گفتار (ASR) روی دستگاه کار میکنند.
در آینده، برندهای تجاری بیشتری از رابط کاربری صوتی استفاده خواهند کرد تا با استفاده از وبسایت خود یا یک اپلیکیشن اختصاصی ارتباط شخصیتری با مشتریان برقرار کنند. همچنین، دیدن اینکه افراد در خارج از خانه خود نیز از دستیارها و رابطهای صوتی استفاده کنند، امری طبیعی است. بهعنوانمثال، استفاده از دستورات صوتی برای کارهایی مانند مدیریت جلسات، کنترل دستگاههای اتاق کنفرانس، تنظیم دمای اتاق ادارات یا سفارش یک غذا در رستورانها، رونق بیشتری خواهد گرفت.
پس بار دیگر باید توجه کرد که اگر کرونا شیوع پیدا نمیکرد، شاید همه این موارد شکل نمیگرفت یا برجسته نمیشد. درواقع ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مشاغل و ادارات برای ادامه کار روشهای نوآورانه و خلاقانهای را اتخاذ کنند؛ از بهکارگیری پدال پایی در آسانسور گرفته تا فناوری کیو آر کد (QR Code)، پرداخت الکترونیک، و استفاده از محصولات مجهز به سنسور و چشمی.
همه این موارد بهنوعی روند هوشمندسازی شهرها را نیز تسریع بخشیده و درعینحال موجب عدم لمس سطوح مختلف، عدم قرار گرفتن در معرض افراد گوناگون و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی توسط مردم میشود. درنهایت این فناوری میتواند در کاهش انتشار ویروس کرونا مؤثر واقع شود.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/