سردرگمی دانشگاهیان در پی بیتدبیری ستاد ملی مبارزه با کرونا/ آزمون مجازی بر رتبه علمی دانشگاهها چه تأثیری دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بلاتکلیفی در بازگشایی دانشگاهها منجر شد که دانشجویان و اساتید نتوانند برنامهریزی درستی برای استفاده از ظرفیت آموزش داشته باشند. دانشگاهیان بر این باورند که آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری از کیفیت کمتری برخوردار است؛ اما همین بلاتکلیفی عاملی شد که از این بستر کم کیفیت نیز بهخوبی استفاده نشود.
«پس از تعطیلات نوروز دانشگاهها بازگشایی میشوند»، «از 17 خردادماه دانشجویان در دانشگاهها حاضر میشوند»، «آزمونهای پایانترم بهصورت حضوری برگزار خواهد شد»، «تصمیمات منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است» و... اینها دیالوگهای آشنایی هستند که این چندماهه به گوش اساتید و دانشجویان میخورد.
آموزش مجازی آموزشی است دانشجومحور و پژوهشمحور، بدینصورت که دانشجویان آموزش مجازی باید برای یادگیری تلاش بیشتری کنند. همچنین آزمون و ارزیابی در این سیستم آموزشی نیز متفاوت است. دانش در آموزش مجازی «مشارکتی» است بدین معنا که اساتید منابع مختلف را معرفی کنند و دانشجویان به آن منابع مراجعه کرده و اساتید خلاصهای از آن منابع را طلب کند و با ارزیابی آن خلاصه منابع اساتید میتوانند میزان دانش دانشجویان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
بیشتر بخوانید:
قاسم پورحسن، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، در خصوص چگونگی ارزیابی آموزش مجازی میگوید: آموزش مجازی «آموزش» تلقی نمیشود؛ زیرا مبنای تعلیم و تربیت مواجهه استاد و دانشجو است و مبنای آموزش در خواندن صرف نیست؛ بلکه مبنا بر یادگیری مستقیم دانشجو از تجربیات استاد است که تنها در نسبت به مواجهه حضوری شکل میگیرد ما نمیتوانیم بگوییم امروز که با انبوهی از نوشتهها آثار مواجه هستیم، میتواند خلأ نبود استاد را جبران کند.
به گفته وی در این دوران با معضلاتی ازجمله برگزاری امتحانات و چگونگی سطح آن مواجه هستیم. یکی از بهترین روشهای برگزاری امتحانات در آموزش مجازی این است که دانشجویان به سمت پژوهش بیشتر، پرسشهای پژوهش محور و کیفی و پرسشهایی بر مبنای کتابباز سوق داده شوند. در غیر این صورت با معضل عدم یادگیری درس و نخواندن آن، تقلب و... مواجه خواهیم بود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اکنون با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در سراسر دنیا مراکز آموزشی تلاش میکنند شیوه جدیدی از آزمونها را تجربه کنند این وضعیت متفاوت شامل دو مرحله است. مرحله نخست این است که در طول ترم دانشجویان به پرسشهای پژوهش محور و پرسشهای کیفیتر سوق داده شوند و در مرحله دوم این است که دانشجویان به پرسشهای تحلیلی و انتقادی توجه کنند و اگر دانشجویان نیز خواستند به تقلب روی آورند در حقیقت در یک فرآیند کتابباز این اتفاق رخ دهد.
تصمیم به برگزاری آزمون مجازی برای امتحانات پایانترم، کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان را با کاهش و افت روبرو خواهد کرد، چرا که دانشجویانی که باید با تحلیل و پژوهش سروکار داشته و امتحانات خود را بهصورت تحقیقی و تحلیلی ارائه دهند به آزمونهای تستی اکتفا کنند و همین امر کیفیت سطح علمی دانشجویان را تحتالشعاع قرار خواهد داد.
پورحسن تصریح کرد: بهطور مثال به دانشجویان خود اعلام کردم که بخشی از ارزیابی کلاس به نحو کوییز یعنی پرسشهایی که در طولترم مطرحشده است و دانشجویان برای پاسخگویی به آن پرسشها باید تحقیق کنند تا بتوانند با آن پاسخ دهند تعلق دارد. اساساً در آموزش مجازی نباید از پرسشهای چگونه است، نام ببرید و... اکتفا کرد. بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا از روش کوییز برای ارزیابی دانشجویان استفاده میکنند کوییز امتحانات کوچکی هستند که در طولترم بدون اطلاع دانشجو برگزار میشود.
دانشگاهیان به دنبال روشهای جدید آزمون
در آموزش مجازی هر یک از اساتید باید به یکی از روشهای جدید آموزشی روی آورند و نباید ذهن خود را به روشهای آموزش حضوری معطوف کند. بخشی از فرایند تبعیض در آموزش مجازی خود دانشجوست میتوان گفت آموزش مجازی دانشجومحور است.
تصمیم به برگزاری آزمون مجازی برای امتحانات پایانترم، کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان را با کاهش و افت روبرو خواهد کرد، چرا که دانشجویانی که باید با تحلیل و پژوهش سروکار داشته و امتحانات خود را بهصورت تحقیقی و تحلیلی ارائه دهند به آزمونهای تستی اکتفا کنند و همین امر کیفیت سطح علمی دانشجویان را تحتالشعاع قرار خواهد داد. از این رو شایسته است که مسئولان امر برای تداوم این وضعیت چارهای بیندیشند تا از شتاب حرکت علمی کشور کاسته نشود.
در همین راستا لیلی میرطاهری، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: «نحوه امتحان گرفتن از دانشجویان طی روزهای گذشته به این صورت بود که در زمان سؤال پرسیدن میکروفن دانشجوی مربوطه را روشن میکنم و بلافاصله بعد از شنیدن جواب او، اطمینان حاصل میکنم که دانشجو فرصت تقلب کردن را ندارد، اما سایر اساتید از روشهای دیگر برای کاهش سطح تقلبها استفاده کردهاند.»
وی افزود: «معاونت آموزشی دانشگاه خوارزمی در حال آمادهسازی دستورالعمل مربوطه برای برگزاری امتحانات مجازی است تا اساتید از هر کدام از روشها با توجه به نوع درس خود استفاده کنند و با این کار نحوه ارزیابی دانشجو را انجام دهند.»
محمد، دانشجوی ترم هفتم دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با پژوهش محوری در طولترم آموزش مجازی را خوب ارزیابی کرد و گفت: آموزش مجازی بدون فایده نیست؛ اما بسیاری از اساتید نحو تدریس در فضای مجازی را بلد نیستند. یکی از اساتید صرفاً درس داده است و ارزیابی را به امتحان پایانترم واگذار کرده است. یکی دیگر اساتید نیز 70 درصد ارزیابی را به انجام پروژه اختصاص داده است.
این دانشجوی ترم آخری گفت: هر هفته از سوی مسئولان یک تصمیم جدید گرفته میشود؛ از همین رو اساتید و دانشجویان نمیدانند چهکاری باید انجام دهند. ابتدا گفته شد از عید نوروز آموزش مجازی است، زمان بازگشایی دانشگاه به پس از ماه مبارک رمضان و پسازآن به 17 خردادماه واگذار شو و اکنون زمان و چگونگی امتحانات پایانترم به این بلاتکلیفی مواجه است!
محمد با بیان اینکه اساتید خود اساتید به این امید بودند که دانشگاهها باز خواهد شد و امتحانات میانترم را برگزار خواهند کرد و یا برای بالا بردن سطح کیفیت آموزش چهکارهایی میتوانند انجام دهند، تصریح کرد: در کلاسها آموزش مجازی استاد حین تدریس با فرزند خود بازی میکرد و ... کیفیت تدریس واقعاً پایین و در حد صفر بود.
ترم جاری با تمام فراز و نشیبهایش دارد به نقطه پایان خود نزدیک میشود؛ اما استمرار این وضعیت به گفته صاحبنظران ضربه جبرانناپذیری به آموزش کشور خواهد زد، از این رو مسئولان ستاد ملی مبارزه کرونا و سایر مسئولان تصمیمساز باید در صورت استمرار شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاهها از وجود این سردرگمیها و بلاتکلیفی در بین دانشگاهیان جلوگیری کنند.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/