دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حریرچی مطرح کرد؛

کاهش چشمگیر میزان بستری بیماران کرونا/ ایران رتبه 50 جهان از نظر میزان ابتلا به بیماری

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد:میزان بستری کردن بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستا‌ن‌ها 75 درصد و میزان بستری شدن بیماری در بخش ICU تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : 490416
thumbs_b_c_b62f072fc23f98a25a62cca064ab4085.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی، بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی با موضوع همکاری‌های علمی و فناورانه در مواجهه با چالش‌های ویروس کرونا که پیش از ظهر امروز در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، گفت: متاسفانه شاهد به وجود آمدن فضای ملی‌گرایی افراطی در جهان و دزدیده شدن محموله‌های ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هستیم که امیدواریم  با همبستگی کشورها و بدون تبعیض بتوانیم به روشی برای درمان ویروس کرونا  دست پیدا کنیم. 


وی افزود: ویروس کرونا از 21 فوریه 2020 در کشور شیوع پیدا کرد و بعد از نیم‌ساعت از کشف نخستین مورد ابتلا به این ویروس در ایران اقدامات مورد نیاز اتخاذ شد. پیک ابتلا ویروس کرونا در کشور 30 مارس اتفاق افتاد که بعد از آن شاهد کاهش 75 درصدی ابتلا و مرگ‌ومیر بودیم. غربالگری در افراد کم علامت و بی‌علامت همچنان ادامه دارد. در روزهای ابتدایی که مرگ‌ومیر به 158 نفر در روز رسیده بود، در حال حاضر به 50 نفر در روز رسیده است. 


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: همچنین میزان بستری کردن بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستا‌ن‌ها 75 درصد و میزان بستری شدن بیماری در بخش ICU تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است. ایران بعد از چین دومین کشوری بود با شیوع گسترده کرونا روبه‌رو شد و به همین دلیل برداشت‌های اشتباهی در خصوص تعداد مبتلایان در آن شد. میزان ابتلا به کرونا در ایران به ازای یک میلیون نفر حدود یک هزار و 400 نفر است. این در حالی است که آمار ابتلا به کرونا در کشورهایی چون انگلستان، اسپانیا، بحرین، کویت، عربستان سعودی، ترکیه و مراکش بسیار بالاتر از ایران است. درواقع ایران رتبه 50 جهان در میزان ابتلا به کرونا در میان کشورها را دارد.


حریرچی گفت: همچنین آمار مرگ‌ومیر در ایران 88 نفر به ازای یک میلیون نفر است که رتبه پنج در میان کشورهای جهان را داریم. در ماه سوم اپیدمی قرار داریم، تعداد مرگ‌ومیر ما بیشتر نشان داده می‌شود اما  آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در کشورهایی چون دانمارک، اسپانیا و ... بسیار بالاتر از ایران است. درواقع اپیدمی در این کشورها دیرتر از ایران شروع شد و در برخی موارد هنوز به پیک خود نرسیده است.


وی افزود: تعداد خالص موارد ابتلا به کرونا در ایران 120.198 و رتبه 10 در جهان را داریم. این در حالی است که آمریکا تاکنون بیش از یک و نیم میلیون ابتلا داشته است. آمار مرگ‌ومیر تا دیروز در کشور 6 هزار و 937 بوده، به عبارت دیگر آمار مرگ‌ومیر 5.77 درصد است. همچنین تاکنون 94 هزار و 464 مورد بهبود یافته از کرونا در کشور داشته‌ایم که ایران را در رتبه ششم جهان از نظر تعداد بهبودیافته‌گان قرار می‌دهد.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تجربه ایران با همه‌گیری گفت: بعد از اعلام چین به سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در این کشور، ایران اقدامات لازم را اتخاذ کرد که شامل تشکیل گروه‌های ویژه در کشور و ستاد ویژه مبارزه با کرونا می‌شود. اختیار کامل تصمیمات مرتبط با اپیدمی کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شد تا اقدامات لازم در کشور پیاده‌سازی شود.


حریرچی با اشاره به این که ایران طی دو سال اخیر تحت تحریم‌های شدید آمریکا بوده است، بیان کرد: کرونا دو اثر مستقیم دارد که یکی ابتلا به این ویروس و مرگ‌ومیر ناشی از آن است و دیگری پیامدهای اقتصادی است که به دلیل قرنطینه به کشورها وارد می‌کند. طی دو سال گذشته رشد اقتصادی ایران منفی 9.5 و منفی 4.5 بوده است. بنابراین ایران در دو جبهه بهداشت و اقتصاد با ویروس کرونا مبارزه می‌کند.


وی افزود: شیوع ویروس کرونا در ایران بلافاصله بعد از چین اتفاق افتاد، بنابراین برای مبارزه با آن نیاز به اقدامات گسترده‌تری داشتیم. از آنجایی که ایران با موارد زیاد ابتلا به ویروس کرونا مواجه شد، اقدامات اولیه متمرکز بر حوزه بهداشتی بود. پزشکان و پرستاران ایران فداکاری‌های زیادی انجام داده‌اند، سرمایه جامعه پزشکی، پرستاران و پیراپزشکی در دوران شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی در کل کشور، اعتماد مردم به  دولت و اعتماد مردم به مردم به بالاترین سطح طی چند سال گذشته رسیده است.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد: در حوزه درمان تلاش‌های اصلی روی مراقبت متمرکز بود. داروهایی زیادی به عنوان درمان کرونا معرفی می‌شد که بیشتر آنها داروهای درستی برای مقابله با بیماری ویروسی نبودند. به همین دلیل کمیته علمی در ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد تا دستورالعمل‌های تجویز دارو به بیماران را تنظیم کنند. 50 درصد از تخت‌های بیمارستان‌های کشور به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد.


حریرچی گفت: در ایران برخلاف کشورهای جهان برای پذیرش بیماران هیچ تبعیضی قائل نشدیم. هیچ بیماری در ایران نداریم که به دلیل سن یا نژاد پذیرش نشد باشد. از سوی دیگر در پذیرش بیماران معمولی از جمله بیماران تصادفی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان هیچ وقفه‌ای ایجاد نشده است. به جرئت می‌توان گفت که در جمعیت 83 میلیون نفری ایران یک نفر وجود ندارد که وقت دیالیزش عقب افتاده باشد.


وی افزود: بعد از اقدامات بهداشتی اولیه، بلافاصله شروع به غربالگری کردیم. ایران شبکه بهداشتی و درمانی وسیعی داریم که 93 درصد از شهرها و 80 درصد شهرستان‌ها را غربالگری کردند. در مرحله اول غربالگری 78 میلیون نفر از طریق تماس تلفنی غربالگری شدند. در مرحله دوم نیز که از سه هفته پیش شروع شده، 38 میلیون نفر برای بار دوم غربالگری شدند. حدود 80 درصد از موارد کشف شده کرونا افرادی کم‌علائم و بدون علائم بودند. این آمار در بعضی از استان‌ها 92 درصد است.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: ایران اقدام به خرید ماسک و لباس ایزوله از برخی از کشورها کرده بود که بعد از شیوع کرونا مانع از ارسال آن شدند. با این حال به همت شرکت‌های تولیدی و نوپا خیلی زود توانستمی به خودکفایی در تولید این نوع محصولات بهداشتی برسیم. بعد از یک ماه و 10 روز ایران توانست به خودکفایی در تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و ... برسد. از سه هفته قبل نیز مجوز صدور محصولاتی چون ونتیلاتور به کشورهای دیگر را گرفتیم. بعد از رفع نیاز داخلی و ذخیره منابع مورد نیاز برای پیک بعدی کرونا، تصمیم گرفته شده مازاد این محصولات به کشورهای دیگر صادر شود.


حریرچی گفت: بعد از این که وزارت بهداشت به این نتیجه رسید که نیاز به تعطیلی مراکز عمومی وجود دارد، شاهد همکاری مطلوبی میان مردم و دولت بودیم. مراکز فرهنگی، تفریحی و مدارس بعد از سه روز از شیوع کرونا بسته شدند. مراکز زیارتی نیز بعد از سه هفته تعطیل شدند که این اتفاق در ایران بی‌سابقه بوده است. ممنوعیت خروج و ورود افراد غیربومی به استان‌ها نیز از دیگر اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا بود.


وی افزود: بعد از پشت سر گذاشتن پیک کرونا، این محدودیت‌ها به تدریج برداشته شد. اخیرا مدارس، برخی از مراکز بهداشتی و مراکز بهداشتی مجددا باز شده‌اند.  با این حال برخی از محدودیت همچنان ادامه دارند. محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا باعث بروز مشکلات اقتصادی در کشور نشدده است. نیازهای معیشیتی مردم توسط بنیادهای خیریه و سازمان‌های مردم نهاد تأمین شده است. تاکنون از بحران‌های اقتصادی در امان بوده‌ایم اما هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که از مشکلات مالی ناشی از کرونا مصون مانده است.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به این که 82 درصد از اطلاعات منتشرشده در خصوص کرونا در فضای مجازی منابع درستی ندارند، بیان کرد: تنها پنج درصد از این اطلاعات از منابع طرف دولت منتشر می‌شود، 13 درصد از سوی منابع بی‌طرف و باقی از منابع ضددولت منتشر می‌شوند. با این حال مردم ترجیح می‌دهند که اطلاعات جمع‌اوری شده توسط گروه‌های طرفدار دولت استفاده کنند.


حریرچی در پاسخ به این سوال که استراتژی‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پیک دوم این بیماری چیست، گفت: سه سناریو برای پیک دوم پیش‌بینی شده است. سناریوی اول، در پاییز و زمستان با افزایش شدید بیماری کرونا روبه‌رویم خواهیم شد که باعث قرنطینه مجدد می‌شود اما تعداد ابتلا به نسبت دور قبل کمتر است. سناریوی دوم، پیک دوم کرونا شدیدتر از پیک اول باشد و سناریوی سوم، شیوع دوباره بیماری در جامعه بسیار کم باشد.


وی ادامه داد: برای هر سه پیش‌بینی استراتژی‌هایی در نظر گرفته شده است. فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی، ادامه غربالگری و بیماریابی با انجام تست‌های بیشتر، پیدا کردن افرادی که با مبتلایان به کرونا در تماس بوده‌اند، تمرکز بر افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش امکانات بهداشتی و درمانی از جمله استراتژی‌های ستاد برای مقابله با کروناست. 8هزار و 500 تخت ICU در کشور وجود دارد که در این مدت 500 تخت و هزار دستگاه ونتیلاتور  به آن اضافه شده است. قرار است 2 هزار تخت ICU دیگر نیز اضافه شود و 41 بیمارستان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این پرسش که چرا مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشورهای پیشرفته بیشتر است، گفت: در اروپا و آمریکا تعداد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در میان افراد رنگین‌پوست بیشتر است در حالی که سفیدپوستان و مهاجران سفیدپوست (اسیایی‌ها) کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و مرگ‌ومیر در این گروه نیز کمتر است. بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که ابتلا به کرونا در مناطق فقیرنشین بیشتر بوده اما به دلیل عدم تبعیض در پذیرش بیمار در ایران این امر تأثیری بر میزان مرگ‌ومیر نداشته است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته