کرونا و افزایش میزان مطالعه مردم/ سبک زندگی که دیگر مثل سابق نیست
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با شیوع کرونا در کشور کسب و کارهای اینترنتی نوسانهای زیادی را از لحاظ اقتصادی و میزان جذب مخاطبان تجربه کردند. تقریبا تمامی مشاغل اینترنتی در این بازه زمانی دچار آسیب شدند ولی میزان مشکلان در کسب و کارهای مختلف با توجه به نوع فعالیت آنها متفاوت بود.
در همین خصوص با محمد صدوقی مدیرعامل یکی از کسب و کارهای اینترنتی در حوزه کتابهای دیجیتال مصاحبه کردهایم. مشروح این مصاحبه را در ادامه مشاهده میکنید:
آنا:در بازه زمانی شیوع بیماری کرونا کسب و کار شما چه فراز و فرودهایی تجربه کرد؟ آیا توانستید مخاطبان بیشتری را به سمت اپلیکیشن خود جذب کنید؟
صدوقی: این کسب و کار اینترنتی همه ساله کمپینی را در نوروز برای کاربران دارد و امسال به خاطر کرونا 15 روز زودتر یعنی از 15 اسفند شروع شد و از طرفی هم تا 20 فروردین ماه ادامه داشت. یکی دو فعالیت دیگر هم به صورت کاملاً اتفاقی، در هم مدت روی داد که از جمله آنها میتوان به رونمایی از نرمافزار جدید این شرکت اشاره کرد. در مدت شیوع بیماری کرونا که مردم فرصت داشتند بیشتر در خانه بمانند ورود به سایت و اپلیکیشن این کسب و کار 5 برابر افزایش یافت.
افزایش میزان مطالعه کاربران پس از شیوع بیماری کرونا
یعنی کاربران و مشترکان اپلیکیشن این شرکت در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ماههای قبلش بیش از 5 برابر بیشتر شدند و حدود 40 میلیون دقیقه مطالعه در نرمافزار این کسب و کار صورت گرفت. در همین زمان چند کمپین دیگر هم بهطور همزمان برگزار شد. به عنوان مثال طرحی با شهرداری تهران آغاز شد که در سه مقطع هر کاربری یک کتاب کودک و نوجوان را به انتخاب خودش میتوانست رایگان دریافت کند، طرحی دیگر در همکاری با وزارت ارشاد جلو برده شد که از اول تا بیستم فروردین هر کاربر یک کتاب را به انتخاب خودش میتوانست با 70 درصد تخفیف دریافت کند که 20 درصدش را وزارت ارشاد تقبل کرد و 50 درصدش را شرکت و ناشر پذیرفتند.
در بازهای شرکت کل کتابهای موجود در اپلیکیشن خود را برای مدت سه روز(مناسبت عید نوروز) با 50 درصد تخفیف عرضه کرد. لحظه تحویل سال همه حسابهای کاربران نرمافزار این کسب و کارمبلغ 2 هزار تومان شارژ شد. مجموعه کارهایی که در این مدت انجام شد هم در راستای اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت بود و همه اعضای مجموعه علاقه داشتند مردم در طی این مدت کتاب بخوانند، هم اینکه مردم را تشویق شوند به اینکه از وقت خود بیشتر و بهتر استفاده کنند. همه این فعالیتها اوایل اسفند ماه 20 فروردین انجام شد.
وقتی به تدریج کسب و کارها باز شدند و مردم به سر کارهایشان بازگشتند، میزان مطالعه در ماه اردیبهشت نسبت به ماه فروردین مقداری کاهش داشت که نشاندهنده آن است که تا حدودی مردم به روال عادی زندگی خود برگشته و فضای کسب و کار خود را دنبال میکنند. این شرکت ایام ماه مبارک رمضان از ابتدا مسابقه کتابخوانی را برگزار کرد و اسم «کتاب ماه» گذاشت. این مسابقه کتابخوانی هنوز هم در جریان است و تا آخر خرداد ماه ادامه دارد. امکانات فیچرها و ویژگیهای جدیدی هم به نرمافزار شرکت اضافه شده و تلاش برای توسعه و ارتقا آنها ادامه دارد تا مردم بتوانند به خوبی از محتوای فرهنگی موجود در اپلیکیشن استفاده کنند.
آنا: آیا درآمد اقتصادی کسب و کار شما در بازه زمانی شیوع کرونا افزایش یافت؟
صدوقی: در این مدت فروش این کسب و کار اینترنتی بیشتر شد ولی با توجه به تخفیفهایی که به کاربران ارائه شد و تمایل گردانندگان شرکت به اینکه مردم بیشتر کتاب بخوانند باعث شد درآمد شرکت خیلی افزایش نداشته باشد. اما خوشبختانه در همین مدت میزان فروش ناشران خیلی بالا رفت. تخفیفها و اعتباراتی که به کاربران دادیم همه از حساب خود این کسب و کار بود و ناشران درگیر نبودند و سهمی نداشتند. یعنی همه را شرکت از ناحیه سود خود پرداخت کرد. به همین دلیل به میزانی که فروش این کسب و کار رشد داشت ولی درآمد رشد چندانی نکرد. در هر صورت مدیران این مجموعه خوشحال هستند که مردم توانستند در این ایام بیشتر کتاب بخوانند.
آنا: بعد از شیوع کرونا، گروه مدیریتی این کسب و کار از لحاظ حفظ ایمنی کارمندان خود چه تدابیری را اتخاذ کرد؟
صدوقی: مدیران این شرکت تقریباً از همان اوایل اسفند ماه کل کارمندان را دورکار کردند، این دورکاری هنوز ادامه دارد و احتمالاً تا آخر سال هم ادامه خواهد داشت. در این کسب و کار اینترنتی زیرساختها و امکاناتی برای کارمندان در خانههایشان فراهم شده و آنها وظایف خود را از محل سکونتشان انجام میدهند. این روزها مقداری مدل کاری شرکت را تغییر کرده و اکنون دیگر تقریباً همه اعضای این مجموعه از خانههایشان مشغول کار هستند و این موضوع را به عنوان کاری بلندمدت در نظر گرفته شده است. دز همین خصوص آییننامههایی نیز را برای کارمندان تدوین شده است.
کسب نتیجه مطلوب در روش کاری خروجی محور
در روش اداری جدید این کسب و کار اینترنتی مدل ساعت کاری را از برنامه حذف و مدل خروجی محور و نتیجهمحور جایگزین آن شده است. تغییراتی هم در فضای عملکردی خود ایجاد شده تا که کارمندان بتوانند دورکار باقی بمانند. تا الان بازخورد و نتیجه خوبی از این شکل کاری دریافت کردیم و امیدوار هستیم کارمندان شرکت بتوانند این نتیجه را تا انتهای سال حفظ کنند.
آنا: در مدت شیوع کرونا حمایتهای دولتی چه از بُعد فرهنگی و چه از بُعد مالی و اقتصادی از کسب و کار شما چگونه بوده است؟
صدوقی: چند طرحی که با همکاری شهرداری تهران و وزارت ارشاد اجرا شد، طرحهای خوبی بود ولی طبق صحبتهایی که مدیران این کسب و کار اینترنتی از قبل با آنها داشتند در واقع انتظار بیشتر بود اما متأسفانه دوستان هنوز تعهدات مالی خود را تسویه نکردهاند. یعنی باری روی دوش این شرکت گذاشتهاند. این مجموعه با ناشران تسویهحساب و مبالغ متعلق به آنها را پرداخت کرده اما دوستان شهرداری و وزارتخانه هنوز به تعهداتشان عمل نکردهاند.
حمایت فرهنگی عامل رشد کسب و کارهای اینترنتی
البته قول مساعد دادهاند که انجام شود ولی این کسب و کار مجبور شد خود با ناشران تسویه حساب کند. در صحبت اخیر با مسئولان شهرداری و وزارتخانه گفتیم: اگر این حمایت در قالب تبلیغات و معرفی خوب صورت بگیرد همه اعضای این شرکت راضیتر هستند. شرکت نیاز به این دارد به اینکه مورد حمایت مالی قرار گیرد. اگر این کسب و کار بتواند در زیرساختهای تبلیغاتی وزارت ارشاد دارد معرفی شود و تیزر تبلیغاتی برای این شرکت طراحی کنند اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
آنا: در سالهای اخیر نرمافزارهایی که پادکست با استقبال خوبی مواجه شدهاند. اگر بخواهید در حوزه کاری خودتان تقسیمبندی کنید، کتابهای صوتی طرفدار بیشتری دارند یا کتابهای متنی؟ کتابهای صوتی تا چه حد در جذب مخاطب موفق بودهاند؟
صدوقی: هر دو نوع کتابهای صوتی و متنی الکترونیکی رشد کردهاند اما رشد کتابهای صوتی خیلی بیشتر و محسوستر است و دلایل مختلفی دارد که به دلیل سبک زندگی انسانها خیلی وقتها مشغول انجام کاری هستند ولی میتوانند فایلی صوتی را هم گوش بدهند. به عنوان مثال در مترو، تاکسی یا جاهای مختلف را در حین کار در خانهمیتوان به راحتی به کتابهای صوتی گوش کرد. از آن طرف به خاطر اینکه هنوز تعداد کتابهای صوتی خیلی افزایش پیدا نکرده این باعث شده که کماکان کتابهای متنی بازار بزرگتری داشته باشند.
موفقیت کتابهای صوتی در جذب مخاطب
در کل اما کتابهای صوتی خیلی رشد خوبی در ماههای اخیر داشتهاند و ناشران خیلی به آنها اقبال نشان دادهاند. کتابهای صوتی سهم بازاری از کتابهای الکترونیکی یا چاپی نمیگیرند بلکه بازار جدیدی برای خود ایجاد میکنند. یعنی کسانی که وقت و فرصت مطالعه نداشتند رو به این نوع از کتابها آورده و از طریق کتابهای صوتی این فرصت را برای خود ایجاد میکنند. قطعا این برای ناشران فرصت مناسب و اتفاق خیلی مثبتی است.
آنا: توضیحاتی در مورد اقدامها و فعالیتهای اخیر کسب و کار خود را بیان کنید.
صدوقی: این کسب و کار در نسخه جدید نرمافزار خود برای تشکر از کادر درمان و ابراز همدردی با کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده و در بیمارستانها هستند سرویس مبنی بر مکان کاربر را راهاندازی کرده است. یعنی مکان کاربری که در بیمارستان است با روشن شدن موقعیتیاب دستگاه مشخص شده و هر روز کتابخانهای رایگان در اختیار او قرار میگیرد. این سرویس خدمت جدیدی است که در این کسب و کار اینترنتی راهاندازی شده و اختیار کاربران قرار دارد. در حال حاضر تنها با بیمارستانهای شهر تهران قرار داد بسته شده ولی به راحتی میتوان این طرح را به بیمارستانهای کل کشور تعمیم داد و در ادامه امکانات بیشتری هم به آن اضافه کرد.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/