خون تازه در رگهای فناوری صدای دیجیتال/ تهدید کرونا به فرصت تبدیل شد
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند سیستمهای صوتی مانند «دستیار گوگل»، «الکسا» و «سیری» در سالهای اخیر شاهد رشد شدیدی بودهاند و شیوع ویروس کرونا میتواند این سرعت را افزایش دهد.
دستیاران صوتی نهتنها به سؤالها پاسخ داده و خرید انجام میدهند، بلکه برای کنترل خانه هوشمند و طیف وسیعی از برنامههای تجاری و پزشکی نیز مورداستفاده قرار میگیرند که باعث افزایش علاقه افراد به دنبال محدود کردن تماسهای فیزیکی میشود.
جاناتان کالینز، تحلیلگر شرکت فنی ABI میگوید: صدا ورود قابلتوجهی در فضای خانه هوشمند داشته است و کنترل صدا میتواند به معنای اجتناب از لمس سطوح معمولی در اطراف خانه مانند تلفنهای هوشمند، کنترل تلویزیون، کلید لامپ، سیستم گرمایش و سرمایش، دستگیره درها و موارد دیگر باشد.
این بیماری همهگیر انگیزه مضاعفی برای کنترل صدا در خانه را فراهم میکند که به آگاهی و پذیرش طیف وسیعی از وسایل خانگی و کاربردهای هوشمند دیگر کمک خواهد کرد.
شرکت ABI تخمین میزند که فروش دستگاه کنترل صوت برای دستگاههای خانگی هوشمند در سال گذشته به 141 میلیون واحد رسید و در سال 2020 نزدیک به 30 درصد در سطح جهان رشد خواهد کرد. همچنین تعداد دستگاههای درحال استفاده تا سال 2024 با بیشترین تعاملات در تلفنهای هوشمند، به 8.4 میلیارد میرسد.
قفلها و زنگ هوشمند
کالینز اظهار داشت که انتظار میرود علاقه زیادی به قفلها و زنگ هوشمند، به همراه سایر سیستمهای خانه هوشمند، برای رفع نیاز به تماس فیزیکی و تعامل چهره به چهره در نتیجه شیوع بیماری کرونا، به وجود بیاید.
گرینگارت، یک تحلیلگر فناوری، گفت که دادهها هنوز در دسترس نیست اما این که به نظر میرسد، در پی اعمال قرنطینه در کشورهای جهان، استفاده از دستیار صوتی افزایش یافته است. انتظار میرود در پاسخ به نگرانیهای بهداشتی و ایمنی، طیف گستردهتری از برنامههای تجاری برای فناوریهای صوتی باشد.
وی گفت: با نگاه به جلو، فضاهای اداری باید به سمت استفاده از واپایشهای بدون لمس حرکت کنند، که برای این منظور استفاده از صدا و حسگرهای حرکتی میتواند راهحل مناسبی باشد.
چشمانداز این فناوری پس از کرونا
جولیان ایسا، مشاور یک مؤسسه آیندهپژوهی گفت: به نظر میرسد از زمان شروع ویروس کرونا، استفاده از دستیاران صوتی افزایش پیدا کرده است. چراکه کاربران زمان بیشتری را نسبت به قبل در خانه به سر میبرند و از با دستگاههای خود کار میکنند. آنها همچنین برای جلوگیری از لمس کردن سطوح سعی میکنند از دستیاران صوتی استفاده کنند. همچنین انتظار میرود بهویژه در مناطقی مانند مراکز درمانی، فروشگاهها و غیره، این فناوری رشد بسزایی داشته باشد.
یکی از نمونههای که در حال حاضر استفاده میشود، کلینیک Mayo میباشد که با استفاده از سیستم صوتی Alexa آمازون، به افراد امکان میدهد علائم کرونای خود را ارزیابی کرده و اطلاعاتی را درباره این ویروس به دست بیاورند.
همچنین یک استاد مهندسی کامپیوتر در فلوریدا، به دنبال توسعه روباتهای پزشکی مجهز به گفتار است که میتواند به محدود کردن تماس جسمی و سرایت ویروس کمک کند. وی گفت این تلاش میتواند به یک روبات پزشكی «نساننما» منجر شود که قادر است بسیاری از وظایف پزشكان یا پرستاران به عهده بگیرد.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/