دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1399 - 10:51
رستمی در گفتگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

عزم بسیج اساتید برای حل مشکلات جامعه با تشکیل گروه‌های حل مسئله/ پیشنهاد برگزاری کنکور در شهریورماه

مسئول بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: برای حركت به سوی نهضت نرم‌افزاری و تحقق علم اسلامی، باید کار و تلاش کرد و این اقدامات برعهده بسیج اساتید است كه باید به شدت روزنه‌های نفوذ فرهنگی دشمن را رصد و به شیوه‌ای علمی با آن مبارزه کند.
کد خبر : 483465
IMG_20200415_201210_050.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیج اساتید یکی از مجموعه‌هایی است که در راستای فرامین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر تحقق دانشگاه اسلامی تشکیل شده است.
گسترش و ترویج تفکر بسیجی در میان اساتید دانشگاه، پاسداری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش علمی و پژوهشی با هماهنگی مدیریت دانشگاه و ارتقای اندیشه و روحیه خدمت به جامعه و کشور در دانشگاه‌ها از جمله اهدافی است که بسیج اساتید دنبال می‌کند.
تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، کمک به دولت در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا از جمله وظایف بسیج اساتید است و در همین راستا با حامد رستمی نجف‌آبادی مسئول بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
آنا: بسیج اساتید چگونه می‌تواند به تولید علم در دانشگاه‌ها کمک کند؟
رستمی‌‌ نجف‌آبادی: به تعبیر مقام معظم رهبری، "بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط‌ترین و با ایمان‌ترین نیروهای عظیم ملت در میدان‌هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آن‌ها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص‌ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسان‌ها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه‌گذاری کنند".
عزم بسیج اساتید برای حل مشکلات جامعه با ایجاد گروه‌های حل مسئله و اندیشکده‌ها
استاد بسیجی با بهره‌گیری از تخصص و تعهدی که دارد و احساس دِین و وظیفه‌‌ای که به کشور خود دارد، درصدد است که تخصص خود را در راستای حل مشکلات با ایجاد گروه‌های حل مسئله و اندیشکده‌ها به‌کار برد و بتواند مشکلی از مسائل و معضلات کشور را حل کند که در موضوع شیوع کرونا نیز جنبش‌ها و پویش‌هایی در این زمینه ایجاد شد و اساتید بسیجی به کمک مسئولان امر آمدند.
بنابراین برای حركت به سوی نهضت نرم‌افزاری و تحقق علم اسلامی، باید کار و تلاش کرد و این اقدامات برعهده بسیج اساتید است كه باید به شدت روزنه‌های نفوذ فرهنگی دشمن را رصد و به شیوه‌ای علمی با آن مبارزه کند.



سهم بالایی از پیشرفت علم و فناوری کشور متعلق به اساتید بسیجی است
آنا: نقش بسیج اساتید در پیشرفت علمی کشور چیست؟
رستمی‌نجف‌آبادی: سهم بالایی از پیشرفت علمی و فناوری کشور متعلق به اساتید بسیجی است؛ کسانی که با فرهنگ و نگاه بسیجی در بستر و فرهنگ گفتمان انقلاب اسلامی و امام رشد کرده‌اند، بی‌شک جهش تولید با جهش علم و دانش حاصل می‌شود و استاد بسیجی می‌تواند با انتقال دانش به دانشجو و ایجاد کارگروه‌های حل مسئله و اندیشکده و پژوهشکده‌ها به این امر کمک کند و مقدمات جهش تولید را در کشور فراهم کند؛ اعتقاد داریم که جهش علمی و جهش تولید با کار جهادی حاصل خواهد شد و باید در این زمینه تن به آب و آتش زد و کار کرد و این موضوع یکی از مظاهر بسیج علمی است.
در بسیج اساتید توجه به اصول مهم «نوسازی» و «تحول‌آفرینی هدفمند و انقلابی» در شناخت وظایف سازمانی، مبنا قرار دادن نگاه مسئله‌محور، اثربخش و جامعه‌گرایانه در فعالیت‌ها و کاربست تفکر انتقادی و آینده‌پژوهانه از مأموریت‌های بسیج اساتید است که باید نصب‌العین اساتید بسیجی و کانون‌های دانشگاهی قرار گیرد. از مسئولان امر انتظار می‌رود از پتانسیل بسیج اساتید استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند.
برگزاری پویش جنبش استادی برای مقابله با کرونا
آنا: با توجه با شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیج اساتید چگونه می‌تواند به چالش‌های حاصل از معضل کرونا پاسخ دهد؟
رستمی‌نجف‌آبادی: بسیج اساتید از همان روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا درصدد کمک به مسئولان امر و ارائه ایده و راهکار علمی جهادی بود و در این راستا برای حمایت مادی از کسب و کارهای مستضعفانِ کمیته امداد امام خمینی(ره)، پویش جنبش استادی را برای جلب و ساماندهی کمک‌های نقدی استادان و مدرسان تشکیل داد.
همچنین از اساتید بسیجی در راستای جهاد علمی، ایده‌ها و برنامه‌هایی اعم از علمی، فرهنگی و بهداشتی در راستای مقابله و پیشگیری از ویروس منحوس کرونا در بستر گروه‌ها و شبکه‌های مجازی با همفکری یکدیگر گرفته شد و در این زمینه با شکل‌دهی گروه‌های علمی و جهادی همکاری خوبی صورت گرفت؛ بسیج اساتید پس از انعکاس و هماهنگی با مسئولان ذی‌ربط اقدامات لازم را انجام داده و می‌دهد و در دوره پساکرونا نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.
آموزش و پژوهش تعطیل‌بردار نیست
آنا: به نظر شما در زمینه آموزش مجازی دانشگاه‌ها چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
رستمی‌ نجف‌آبادی: به‌نظر می‌رسد که دانشگا‌ه‌ها حداقل تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۹ تعطیل است و باید از هرگونه تجمع پرهیز شود، بنده با کارشناسان و اساتید علوم پزشکی که صحبت می‌کردم به این موضوع قائل بودند. البته آموزش و مخصوصاً مقوله پژوهش تعطیل‌بردار نیست، لذا برای این مسئله دانشگاه‌ها باید از بستر فضای مجازی و تدریس آنلاین سامانه‌ها با حمایت دولت و اینترنت به‌صرفه استفاده کنند و اگر دانشجو مایل به حذف ترم باشد، این کار صورت بگیرد و جلسات دفاع از پایان‌نامه نیز در بستر فضای مجازی برگزار شود.



البته در مدارس موضوع فرق می‌کند، باید فشار روحی و استرس به دانش‌آموز و والدین به‌هیچ عنوان وارد نشود و دانش‌آموزان به حضور، فعالیت و امتحان دادن در شبکه‌ها و گروه‌های پیام‌رسان مجازیِ خارجی الزام نشوند که این غیرقانونی و موجب فشار به محصل است و قبلاً دادستانی نیز تذکر داده‌ است؛ پیشنهاد می‌شود برای دانش‌آموزان نیز در کنار فعالیت شبکه‌های صدا و سیما، سامانه مجازی تدریس آنلاین با سازوکاری مناسب و حمایتی که قشر ضعیف جامعه نیز بتوانند امکانات آن را داشته باشند، ایجاد شود.
پیشنهاد برگزاری کنکور سراسری در شهریورماه
به‌نظر می‌رسد که با بهبود شرایط کشور، باید یک ماه تدریس و رفع اشکال در مدارس و دانشگاه‌ها بعد از چالش کرونا برگزار شود و امتحانات نیز تا آنجایی که تدریس شده و حق مطلب ادا شده و نه به شیوه سخت‌گیرانه و فشرده انجام شود؛ باید امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها در حد آسان‌تر و با دادن وقت کافی برای مطالعه گرفته شود و کنکور سراسری نیز با بهبود شرایط مثلاً به اوایل شهریورماه موکول شود، باید با دانش‌آموز و دانشجو در این شرایط سخت راه آمد‌‌. دانشجویان و دانش‌آموزان در این ایام به قدر کافی استرس و اضطراب ویروس کرونا را دارند که من به‌عنوان استاد دانشگاه به‌عینه در میان دانشجویان خود می‌بینم، بنابراین نباید فشار و استرس را مضاعف کرد و به آن دامن زد، بلکه باید با آن‌ها همراهی و همدلی کرد تا دغدغه این مسائل، آن‌ها را آزار ندهد و به‌دنبال فراهم کردن آرامش آنان باشیم.
در این راستا در کارگروه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی پیشنهاد می‌شود که از اساتید صاحب‌نظر عرصه پزشکی، روانشناس، روانپزشک و مشاور نیز استفاده شود تا نتیجه مطلوب‌تر و با همفکری بیشتری به‌دست آید. بسیج اساتید نیز حاضر است که در این زمینه‌ به مسئولان امر کمک کرده و کارشناسان و اساتید خبره را به آن‌ها معرفی کند و ایده‌های برتر و کاربردی را در صورت استقبال و همراهی مسئولان به آنان بشناساند.
اقدامات بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی از ابتدای تاسیس تاکنون
آنا: در مورد کانون بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی توضیح دهید. از ابتدای شکل گیری این کانون تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
رستمی نجف‌آبادی: بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ به اهتمام ریاست دانشگاه و مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ شکل گرفت و اینجانب به افتخار خدمتگزاری آن نائل شدم.



برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه «تبیین گفتمان مقام معظم رهبری در عرصه بین‌الملل» با همکاری معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین کشور، برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی در زمینه دستاوردهای انقلاب اسلامی با حضور مسئولان و اساتید، عضویت در پژوهشکده بین‌المللی تمدن نوین اسلامی سازمان بسیج مستضعفین کشور و اداره کارگروه فرق و مذاهب، شکل‌گیری گروه‌های حل مسئله و اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید، شرکت در جلسات و نشست‌های ماهانه بسیج اساتید تهران بزرگ، حمایت مادی و معنوی از کسب و کارهای مستضعفان و ارائه طرح جهادی علمی برای مقابله و پیشگیری از کرونا از اهم برنامه‌های بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی از بدو تاسیس تاکنون بوده است.
در حال حاضر درصدد اجرای ایده‌ای در زمینه کمک به قشر آسیب‌دیده از ویروس کرونا با مشورت و کمک از اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ایجاد کارگروه‌های حل مسئله، اندیشکده‌ها و تدوین کتاب و مقالات مرتبطی هستیم که به‌زودی به جامعه علمی کشور عرضه خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم با اتخاذ تدابیر مناسب و مشورت و همفکری بیشتر با اساتید و صاحب‌نظران دلسوز بر ویروس منحوس کرونا فائق آئیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته