دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1398 - 17:00

پوشش خوراکی برای واکسن‌ها ساخته شد

دانشمندان موفق به ساخت پوشش‌های خوراکی و حل‌شونده برای واکسن‌ها شدند که حمل‌ونقل آنها را راحت‌تر و ارزان‌تر می‌کند.
کد خبر : 476611
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، واکسن‌ها ابزاری ضروری در پزشکی به شمار می‌روند که انسان را در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند. واکسن‌ها شامل گونه‌ای از ویروس‌های زنده هستند که وارد بدن انسان شده تا سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌های مورد نظر را برای درمان آن تولید کند.


جالب است بدانید که ویروس‌هایی که به شکل واکسن وارد بدن می‌شوند، باید در فضایی سرد نگهداری شوند تا اثرگذاری مناسب را داشته باشند. به همین دلیل واکسیناسیون در مناطق دورافتاده یا در حال توسعه بسیار دشوار است. حال دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین موفق به تولید پوشش جدیدی از فیلم بسیار سبکی برای واکسن‌ها شده‌اند که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر انسان را نجات دهد. پوشش‌های جدید خوراکی و حل‌شونده هستند، بنابراین فرد می‌توان واکسن را از راه دهانی نیز دریافت کند.


سیستم واکسن‌رسانی جدید دانشمندان دانشگاه تگزاس روشی ارزان و راحت برای واکسیناسیون است. گروه تحقیقاتی این پوشش بسیار نازک را با الهام از نحوه بقای DNA  برخی از موجودات برای چند میلیون در کهربا توسعه داده‌اند. توانایی‌ ذخیره‌سازی در ماده‌ آب‌نبات مانندی چون کهربا با استفاده از شکر و نمک شبیه‌سازی شد.


دانشمندان بعد از 450 تلاش موفق به ساخت ماده‌ای شبیه به آب‌نبات شدند که می‌تواند ویروس‌ها را در لایه‌های محافظتی خود نگه دارد. این پوشش در زمان استفاده به راحتی کنده می‌شود. ترکیبات این پوشش با توجه به ویژگی‌های واکسن قابل تغییر است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته