دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 15:43
مدیر نشر و چاپ نظر در گفت‌وگو با آنا:

سال‌هاست که از کاغذ ایرانی استفاده نمی‌کنیم/ پرز کاغذ ایرانی، دستگاه‌هایمان را نابود می‌کند

ما هم مثل بسیاری از چاپخانه‌ها سال‌هاست با کاغذ ایرانی کار نمی‌کنیم و اگر مشتری‌مان پیشنهاد کاغذ ایرانی بدهد، پیشنهادش را رد می‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم به دستگاه‌هامان صدمه‌ای وارد شود.
کد خبر : 46176

محمودرضا بهمن‌پور، مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر که علاوه بر فعالیت در حوزه نشر، یکی از چاپخانه‌‌داران باسابقه و معتبر در کشور است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره سطح کیفی کاغذ‌های تحریر ایرانی گفت: «کاغذهای ایرانی که طی 20 سال اخیر عمدتا از سوی صنایع چوپ و کاغذ مازندران و کارخانه کاغذ پارس تولید و به بازار آمده، چند ایراد اصلی و البته همیشگی داشته‌اند که کار را برای چاپخانه‌داران سخت، و ناشران و مخاطبان کتاب در کشور را دل‌زده کرده است.»


وی در تشریح این معایب، ادامه داد: «اولین مشکلی که کاغذهای ایرانی دارند این است که شیت‌های کاغذِ داخل بند، سایز استاندارد ندارند و چاپخانه‌داری که می‌خواهد از آن‌ها استفاده کند، باید ابتدا هر چهارطرف شیت را برش بزند که این کار هم زمان‌بر است و هم موجب دور ریخته شدن کناره‌ها می‌شود.»


بهمن‌پور اضافه کرد: «دومین ایرادی که در مصرف کاغذ ایرانی به وجود می‌آید، عاملی‌ است که در درازمدت موجبات تخریب دستگاه‌های چاپی را فراهم می‌آورد. سطح کاغذ‌های ایرانی، پوشیده از پرز است و چاپخانه‌دار در هنگام استفاده از آن باید مرتب چاپ را متوقف، و برای محافظت از دستگاهش مدام قطعات مربوطه را که به دلیل آغشتگی پرز کثیف شده‌اند، بشوید.»


وی در تعریف ایراد بعدی خاطر نشان کرد: «دیگر آنکه کیفیت پایین کاغذ ایرانی، کیفیت چاپ را به شدت پایین می‌آورد. دلیلش این است که سطح کاغذ‌های ایرانی، متخلخل است و این باعث می‌شود کیفیت ترام روی کاغذ‌ها پایین بیاید و همیشه فونت‌ها، دچار نوعی کوبیدگی و فرورفتگی شوند.»


مدیر نشر و چاپ نظر ادامه داد: «از طرفی چگالی کاغذ ایرانی بسیار پایین است و نتیجتا درصد جذب مرکب‌شان که ارتباط مستقیم با کیفیت چاپ دارد، بسیار بالاست. به همین خاطر نه تنها به هیچ وجه امکان چاپ تصاویر رنگی روی کاغذ ایرانی وجود ندارد، بلکه تصاویر سیاه و سفید نیز با کیفیت پایینی از کار در خواهند آمد. ضمن اینکه درصد بالای جذب مرکب به خودیِ خود باعث افزایش هزینه می‌شود.»


بهمن‌پور ایرادات مورد اشاره را، همیشگی و اصلاح نشده خواند و گفت: «متاسفانه طی دهه‌های اخیر، هیچ اقدامی برای اصلاح این ایرادات صورت نگرفته و کاغذ پارس و مازندران همچنان قابلیت چاپی پایینی دارند. دلیلش هم این است که کیفیت فنی کارخانه‌های تولید کاغذ در ایران، بالا نرفته است.»


وی یادآور شد: «کیفیت نازل کاغذ ایرانی در طول این سال‌ها باعث شده رضایت مصرف‌کننده و مخاطبان آثار چاپی را از بین برده و به سمت استفاده از کاغذ وارداتی پیش ببرد. مثلا کاغذی در بازار وجود دارد به نام کاغذ «سوئدی» که با وجود شباهتش به کاغذ ایرانی، کیفیت بسیار بالایی دارد و بین ناشران و چاپخانه‌داران، کاغذ محبوبی است.»


مدیر نشر و چاپ نظر اظهار داشت: «اینگونه است که بسیاری از چاپخانه‌ها همچون ما، سال‌هاست با کاغذ ایرانی کار نمی‌کنیم و اگر مشتری‌مان پیشنهاد کاغذ ایرانی بدهد، پیشنهادش را رد می‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم به دستگاه‌هامان صدمه‌ای وارد شود. همچنین کیفیت چاپ نیز برای‌مان اهمیت زیادی دارد و نمی‌خواهیم خدمات چاپی بی‌کیفیتی را به بازار ارائه کنیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: کاغذ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته