هرآنچه که از علم جفر نمیدانید!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مشخص شدن تمامی حوادث عالم تا انقراض عالم در علمی با نام علم جفر جای میگیرد که خبرگزاری آنا قصد دارد در ادامه شما را بیشتر با این علم آشنا کند.
علم جفر چیست؟
علم جفر یا علم الحروف به علمی اطلاق میشود که به وسیله آن تمامی حوادث عالم تا انقراض عالم مشخص میشود و میتوان گفت؛ صورت کامل و درست این علم اختصاص به ائمّه اطهارعلیهم السلام دارد.
جَفر یا علمالحروف، از علوم خفیه است و به ادعای باورمندان، به تفسیر حروف و اسما، از طریق قواعدی که در آن تعریف شده میپردازد، به عبارت دیگر، جفر به دست آوردن مجهولات (پاسخ) است، از روی کلمات جملهٔ سؤال بهعلاوهٔ اطلاعاتی در مورد زمان سؤال و اسمائی از خداوند که با سؤال ارتباط دارند.
- بیشتر بخوانید:
- ویژگی شیعه واقعی از منظر امام صادق (ع)
- صحابی امام صادق(ع) که استاد امام شافعی شد
- ثواب پیاده به زیارت امام حسین(ع) رفتن از منظر امام صادق(ع)
- حکمت طولانی شدن غیبت امام عصر(عج)
- سخن امام صادق(ع) درباره طول عمر
- واکنش شیطان به ولایت امام علی(ع) چه بود؟
- ثواب زیارت امام علی(ع)
باید بدانید که؛ جفر با عددشناسی متفاوت است.
تفاوت علم الحروف با علم اعداد یا همان عددشناسی این است که علم اعداد تنها میپردازد به تفسیر و معنای اعداد از طریق اعداد و ترکیبهای عدد؛ اما علمالحروف میپردازد به تفسیر اسما، کلمات و حروف از طریق حروف و اعداد. اما با جاماتریا (از چند وجه) شبیهتر است.
شیخ الطریحی در مجمع البحرین مینویسد که علم جفر و علم جامعه دو کتابی است که علی (علیه السلام) در آن دو کتاب تمامی علوم و حوادث را تا انقراض عالم به طریق علم حروف تهجی و ابجدی با املاء رسول اکرمصلی الله علیه و آله نوشته است. تمام امامان معصوم علیه السلام علم جفر را میدانند و به آن نگاه کرده به وسیله آن علم حکم می کنند.
آنچه از مجموع روایات ائمه علیه السلام در خصوص علم جفر بر میآید این است که علم جفر مجموعهای از معارف الاهی است که از طریق رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت (ع) منتقل شده و پس از حضرت علی علیه السلام در اختیار ائمه قرار دارد.
قسمتی از این علوم شامل وقایع آینده تا روز قیامت است که به آن علم منایا و بلایا هم گفته میشود.
منشأ علم حروف از کجاست؟
منشأ علم حروف دقیقاً مشخص نیست، اما نهضتهایی همچون نهضت حروفیه با تکیه بر ارزش عددی حروف الفبا، تلاشهایی برای شکستن الفاظ جامد و بیروح داشتند تا مخاطبان خویش را به تأمل و تفکر وادار کند.
حروفیه معتقد بودند که «همه اشیا استوار به حروف است» و «هر کس خواص حروف بداند همه اشیاء مسخر او شود» و علاوه بر این عقیده داشتند «همهٔ اسرار قرآن و احکام و سر قیامت و مبدأ و معاد و هر چه از ازل بوده و باشد و خواهد بودن» در پردهٔ ۲۸ حرف عربی مستور است.
از حروفیه نقل شدهاست: ظهور هستی با صوت است. اگر چیزی بی جان را به چیز بی جان دیگر بزنیم صوت که جوهر آن است ظهور میکند. این ظهور در جانداران از روی اراده و اختیار است. کمال صوت کلمه است و این نیز تنها در انسانها ظهور میکند. کلمه از حروف تشکیل شدهاست بنا بر این اصل صوت و کلمه حرف است. عربی ۲۸ حرف دارد که قرآن و جاودان نامه (کتاب اصلی فضلالله حروفی) با آن نوشته شدهاست.
ابن ندیم در الفهرست [ص ۴۲۹]مینویسد: تاریخ اعتقاد به خاصیت داشتن حروف در اسلام بسیار کهن است.
در مورد سابقه توجه به این مباحث در اسلام اظهار نظرهای بسیاری شدهاست، اما یکی از آنها که از درجه اهمیت بیشتری بر خوردار است، نظر سید حسین نصر است وی میگوید: «تنظیم و تدوین علم تمثیل و رموز عددی حروف با علم عدد را که نظیر آن نزد فیثاغورثیان قدیم و پیروان مکتب کابال در مغرب زمین نیز وجود داشتهاست در اسلام به علی ابن ابیطالب نسبت دادهاند.»
در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماوراء کمیت آورد، مثلاً مثلث و مربع فقط کمیت نیستند و دارای شخصیت اند، اصلی هستند نه فرعی و عرضی، عدد در مکتب فیثاغورث مظهری از وحدت است که هیچگاه از مبدأ خود جدا نمیشود.
برخی شیعیان باورمند به جفر، آن را منتسب به علی ابن ابی طالب میدانند. کتابی به نام جفر جامع که مشتمل بر ۲۸ جزوهٔ ۲۸ صفحهای (۷۸۴ صفحه) با جدولهائی که ۲۸ در ۲۸ خانه هستند و با چهار حرف در خانه که با چهار الف شروع و با چهار حرف غ به پایان میرسد، منسوب به علی ابن ابی طالب است که در بعضی روشها برای مستحصله از آن استفاده میشود و اعتقاد بر آن است که علوم اولین و آخرین در آن کتاب ملحوظ در ملفوظ است.
در توجه به حروف باید گفت که جنبشهایی که در ایران و سرزمینهای اسلامی با اعتقاد به حروف رشد کرده بودند توانسته بودند پیروان بسیاری را نیز به دور اندیشه خود جمع کنند، بهطور مثال حتی محمدرضا شاه پهلوی نیز اعتقاد قلبی زیادی به آن داشت.
جایگاه جفر نزد اهل بیت (علیه السلام)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
در خانهی ما مجموعهای وجود دارد، با وجود آن ما اهل بیت علیه السلام به احدی از انسانها نیاز نداریم. این مردم دنیا هستند که به شدّت به ما اهل بیتعلیه السلام، به خاطر آن مجموعه نیاز جدّی دارند و در بین آن مجموعه، کتابی است با املای شخص حضرت محمد صلی الله علیه و آله و دست خطّ شریف علی علیه السلام که شامل صحیفهای است که تمام حلال و حرام در آن بیان گردیده و مسائل را طوری روشن نموده است که شما اصحاب وارد منزل ما میشوید، بدون این که بدانید که ما اهل بیت (ع) میدانیم که شما به کدام دستور آن عمل کرده اید یا عمل نکرده اید؟!
جفر؛ یک کتاب امنیتی
امام صادق علیه السلام در روایت دیگر فرمودند:
اگر نبود این که قبلاً مطالب و مسائلی را لو دادید، کتابی را به شما میدادیم که با وجود آن و به برکت آن تا روز قیام امام عصر (ع) به احدی نیاز پیدا نمیکردید که مسألهای را از او بپرسید.
حاصل روایات اهل بیت علیه السلام
روایات اهل بیت علیه السلام در باب علم جفر زیاد و مضامین آنها بسیار نزدیک به هم است؛ و آنچه در بالا ذکر گردید نمونهای از این روایات بود. از روایات این باب نکات زیر قابل استفاده اند.
۱. جفر بر دو گونه است:
الف) جفر احمر: که مراد از آن سلاح رسول الله است که از ودایع و نشانههای امامت بوده و در حال حاضر در دست مبارک حضرت مهدی (عج) است. در بعضی روایات آمده است که در آخر الزمان، از این سلاح اموری معجزه گون دیده خواهد شد.
ب) جفر ابیض: که نوشتهای است بر روی پوست، که آن هم از ودایع و علامات امامت است.
۲. از روایات علم جفر به وضوح استفاده میشود که این علم توسط نبی اکرم به امیر مومنان تعلیم داده شده و وارث آن تنها اهل بیتعلیه السلام هستند. ضمن تفحّصی که در روایات مربوط به علم جفر انجام گرفت حتّی یک مورد یافت نشد که نشان دهد اهل بیتعلیه السلام این علم را به غیر معصوم آموخته اند. بلکه در مواردی تصریح شده که این علم مختصّ به انبیاء و اوصیا است. همچنین در مواردی اهل بیتعلیه السلام داشتن این علم را دلیل بر امامت خود گرفته اند؛ بنابراین آنچه مدّعیان علم جفر دارند یا علم جفر نیست یا اگر هست ناقص است. بعضی از عرفا نیز به این مطلب خیر تصریح نموده اند که درجای خود به اشاره خواهد شد.
۳. روایات حاکی از این هستند که معارف تمام کتب آسمانی ادیان سابق و تمام احکام اسلام و تمام وقایع عالم تا روز قیامت در این علم مستترند. امّا آیهای از قرآن در آن نیست؛ و از آنجا که قرآن کریم، با ادلّه فراوان نقلی و به حکم آیه «.. وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ء ...» (النحل/۸۹) دارای تمام حقایق است، شاید بتوان گفت که علم جفر، علم تاویل قرآن کریم است. کما این که بعضی عرفا به این مطلب تصریح نموده اند که ذکر آن در جای خود خواهد آمد؛ و اطلاع کامل از تاویل قرآن انحصار به امام معصوم دارد که راسخ و استوار در علم است. «.. وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْم....» (آل عمران/۷)
انتهای پیام/
انتهای پیام/