دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1393 - 14:13

ماهی مصنوعی؛ رباتی برای مشاهدات دریایی

«سپیوس» (Sepios) نام رباتی چند وجهی با چهار بالک است که توسط دانشجویان مقطع کارشناسی پلی تکنیک زوریخ ساخته شده است و می‌تواند الهام بخش نسل جدیدی از آبزیان مصنوعی سازگار با محیط زیست باشد.
کد خبر : 4464

به گزارش خبرگزاری آنا هب نقل از Globe and Mail، هر بالک این ربات دارای 9 پره است که در طیفی ۲۷۰ درجه‌ای حرکت می‌کنند. بالک‌ها به یک پایه مرکزی وصل هستند که شامل یک کیسه شنا مکانیکی می‌شود که به ربات اجازه می‌دهد در عمقی مشخص شناور بماند.


الساندرو شاپی، یکی از دانشجویان طراح این روبات می‌گوید: «روبات به وسیله سیگنال‌های یک دستگاه کنترل از راه دور با اتصال سه‌بعدی هدایت می‌شود. با این دستگاه کنترل از راه دور ما می‌توانیم روبات را در شش جهت جابه‌جا کنیم».


با تولید فشار توسط بالک‌ها به طرف گوشه‌ها، حالت‌های مختلفی از حرکت برای این ربات امکانپذیر می‌شود.


برای ساختن ربات «سپیوس» گروه‌های مختلفی روی ساختن ۴۶۰۰ قطعه این ماشین کار کردند. مدل نهایی این ربات اردیبهشت گذشته همزمان با فارغ التحصیلی دانشجویان آماده شد.


بالک‌های این ربات در مقابل موانع مقاومند، قابلیتی که این ربات را وسیله‌ای مناسب برای مشاهده زندگی دریایی می‌کند.


مارتین مولر، یکی دیگر از دانشجویان طراح این روبات می‌گوید: «وقتی با این روبات به دریاهای فرانسه رفتیم ربات توانست بدون مشکل از میان خزه ها عبور کند. توانستیم از بعضی ماهی‌ها با دوربین روبات فیلم بگیریم و آن را مستقیم روی اکران لپ‌تاپ ببنیم که برای هدایت آن هم مفید بود».


طراحان این ربات می‌گویند که نقطه قوت این ربات سرعت آن نیست بلکه چابکی آن است. باتری این دستگاه، اجازه استفاده 90 دقیقه‌ای از آن را می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته