دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 10:50
آنا بررسی می‌کند؛

بهترین اپلیکیشن‌های دهه جاری کدامند؟

دنیای نرم‌افزارها در دهه جاری میلادی دست‌خوش تغییرات و تحولات زیادی شده که اثرات چشمگیری بر زندگی روزمره انسان داشته است.
کد خبر : 444283
social-media-apps-2-shutterstock-650.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پرداخت دیجیتال از جمله پیشرفت‌های دنیای نرم‌افزارها در ۱۰ سال گذشته بوده که زندگی بشر را از سویی آسان‌تر و از سوی دیگر پیچیده‌تر کرده است.


در دهه گذشته اپلیکیشن‌ها در کنار گوشی‌های هوشمند از ضروریات زندگی روزمره انسان شده است. از زمان راه‌اندازی اپ استور Ios و گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ میلیون‌ها برنامه جدید متولد شدند که به انسان در برقراری ارتباط با دیگران، گوش دادن به موسیقی و پرتاب کردن پرندگان عصبانی کمک می‌کند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان چنان گسترده شده که افراد به‌ندرت از گوشی خود برای تماس گرفتن استفاده می‌کنند.


محبوبیت اپلیکیشن‌ها میان کاربران باعث شده پدیده‌ای به نام اعتیاد به گوشی هوشمند ایجاد شود. جالب اینجاست که اپلیکیشن‌هایی برای ترک اعتیاد به گوشی هوشمند وجود دارد که میزان زمان سپری‌شده در هر برنامه در طول روز را نشان می‌دهد. برخی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها چنان تأثیری ژرفی بر جامعه داشته که باعث تغییر نحوه زندگی بشر شده‌اند. در ادامه با تأثیرگذارترین اپلیکیشن‌های دهه ۲۰۱۰ میلادی آشنا می‌شویم.


اینستاگرام


تعریف ساده: اینستاگرام پلت‌فرمی برای به اشتراک‌گذاری ویدئو و عکس است.


اثرگذاری: اینستاگرام نحوه تفکر انسان به عکس‌ها را تغییر داد و حتی انقلابی در آداب غذاخوری ایجاد کرد، برای مثال بسیاری از افراد نمی‌توانند غذا بخورند مگر اینکه ابتدا عکسی از وعده غذایی خود بگیرند. اینستاگرام در حال حاضر به ابزار بازاریابی مؤثری تبدیل شده و همچنان در حال توسعه است و حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد.


اینستاگرام همواره به روش‌های معنی‌داری در حال تکامل است که یکی از دلایلی محبوبیت همیشگی آن در میان کاربران است. افزودن ویژگی‌هایی چون استوری و بومرنگ طی سال‌های اخیر باعث شده حال و هوای نوآوری و تازگی در این شبکه اجتماعی احساس شود و پایگاه کاربری نیز توسعه می‌یابد.


توئیتر



تعریف ساده: شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری متن، عکس و ویدئو.


اثرگذاری: ۱۳ سال پس از راه‌اندازی این پلت‌فرم، هیچ کس قادر نیست انکار کند که توئیتر دنیای ارتباطات را به طور کامل تغییر داده است. از معترضانی که با استفاده از این پلت‌فرم تظاهرات را کنترل می‌کنند تا ترامپ که درباره هر موضوع و هر شخصی توئیت می‌کند، به‌روشنی مشخص است که نحوه برقراری ارتباط در دنیای امروزی برای همیشه تغییر کرده است. توئیتر یکی از شبکه‌های اجتماعی آموزنده به شمار می‌رود اما عملکرد موفقی در کاهش سخنان تنفرآمیز نداشته است.


فیس‌بوک


تعریف ساده: یک شبکه اجتماعی و پلت‌فرم شبکه‌سازی


اثرگذاری: فیس‌بوک نیز مانند توئیتر قبل از دهه ۲۰۱۰ میلادی راه‌اندازی شد اما با وجود ۲, ۵ میلیارد کاربر فعال در سکوی برتر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. این پلت‌فرم به شما اجازه می‌دهد با دوستان قدیمی و اعضای خانواده هر کجای دنیا که هستند ارتباط برقرار کنید، ویدئوها تماشا کنید و اخباری بخوانید که اعتمادی به صحت آن‌ها نیست. پس از انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا فیس‌بوک به دلیل رسوایی حریم خصوصی و هجوم اخبار جعلی مورد انتقادات شدید قرار گرفت.


گوگل مپز/اپل مپز


تعریف ساده: دو مورد از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های نقشه و جهت‌یابی در جهان.


اثرگذاری: بسیاری از افراد نمی‌توانند بدون وجود گوگل مپز یا اپل مپز در شهرهای بزرگ جهت‌یابی کنند. این دو برنامه دنیای اپلیکیشن‌های جهت‌یابی را متحول کرده و به تکامل رساند. حال مردم می‌توانند به کمک گوگل مپز و اپل مپز به هر جایی در دنیا سفر کنند، بدون این که محل دقیق مقصد را بدانند. تنها کافی است مسیر مشخص شده روی نقشه را دنبال کنند.


اسپاتیفای


تعریف ساده: سرویس پخش آنلاین موسیقی.


اثرگذاری: اسپاتیفای سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و تغییرات بزرگی ایجاد کرد. این اپلیکیشن حتی صنعت موسیقی را متحول کرد. این برنامه به‌صورت رایگان و قانونی آهنگ‌های خوانندگان را به کاربران ارائه می‌دهد. این پلت‌فرم آنلاین ۵۰ میلیون کتابخانه آهنگ دارد که باعث برتری آن نسبت به رقبایش می‌شود. اسپاتیفای درنهایت باعث شد که اپل سرویس موسیقی خود را راه‌اندازی کند.


اوبر/لیفت



تعریف ساده: سامانه هوشمند حمل‌ونقل که امکان درخواست آنلاین تاکسی را ایجاد می‌کند.


اثرگذاری: اوبر و لیفت در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان فعالیت می‌کند و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها چنان میان مردم جا افتاده‌اند که بیشتر از تاکسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرویس‌ها چنان تأثیری بر نحوه سفر کردن گذاشته که در بسیاری از کشورهای دیگر سامانه‌های مشابه ایجاد شده است. اسنپ مشابه ایرانی این سرویس‌هاست.


اوبر و لیفت در سال‌های اخیر با شکایت‌ها و دادخواهی‌های قضایی در شهرهای مختلف مواجه شده و سعی کرده قوانینی برای آن‌ها تنظیم کند. رانندگان اوبر و لیفت نیز برای افزایش حقوق خود تلاش‌هایی کرده‌اند. باوجوداینکه اوبر و لیف و سامانه‌های مشابه باعث افزایش تراکم ترافیک شده اما روش سفر کردن در سطح شهر را متحول کرده است.


ونمو


تعریف ساده: سامانه‌ای برای پرداخت‌های دیجیتال.


اثرگذاری: این روزها کمتر کسی با خود پول نقد حمل می‌کند. این پدیده به لطف اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال به وجود آمده است. به کمک این نوع برنامه‌ها می‌توان هزینه هر چیزی از بلیت سینما گرفته تا قبض‌های آب و برق را با چند کلیک


انگری بردز


تعریف ساده: بازی موبایلی که با پرتاب پرندگان عصبانی خوک‌ها را از بین می‌برید.


اثرگذاری: انگری بردز در دوره‌ای چنان محبوب شد که هالیوود با شخصیت‌های آن دو انیمیشن ساخت و چند نسخه از این بازی نیز ارائه شد. محبوبیت و فراگیری این بازی موبایلی بی‌سابقه بود. انگری بردز هنوز میان کاربران محبوب است و همچنان رو به تکامل پیش می‌رود. اخیراً نیز نسخه واقعیت افزوده این بازی محبوب منتشر شده است.


سری کندی کراش


تعریف ساده: یک بازی پازلی که کاربر با هماهنگ کردن سه آیکون در یک ردیف امتیاز کسب می‌کند.


اثرگذاری: یکی از بازی‌های موبایلی که به محبوبیت خاصی میان کاربران دست یافت. باوجوداینکه تعدادی از کاربران گوشی‌های هوشمند هیچ گونه علاقه‌ای به این بازی نشان نداند اما کندی کراش یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های تطبیق کاشی یا tile-matching به شمار می‌رود.


پوکمن گو



تعریف ساده: نخستین بازی موبایلی مبتنی بر واقعیت مجازی در دنیای پوکمن‌ها.


اثرگذاری: زمانی که این بازی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد باعث به وجود آمدن پدیده‌های شگفت‌انگیزی در گوشه و کنار جهان شد. در این بازی کاربر برای کسب امتیاز به محل‌های مختلفی از شهر می‌رفت تا پوکمنی را شکار کند؛ بنابراین برای دوره‌ای دیدن فردی که اطراف خود را از طریق گوشی همراهش برانداز می‌کرد به این معنا بود که یکی از کاربران بازی پوکمن گو به دنبال کسب امتیاز است. درنهایت این بازی بخش عظیمی از کاربران خود را از دست داد بااین‌حال همچنین در میان کاربران محبوب است به‌طوری‌که اوایل سال جاری مرز یک میلیارد دانلود را پشت سر گذاشت.


فیس‌بوک مسنجر/واتس‌اپ


تعریف ساده: دو پلت‌فرم گفتگوی بسیار محبوب.


اثرگذاری: هر دوی این برنامه‌ها محصولات فیس‌بوک هستند و کاربرد مشابهی دارند بااین‌حال به نحوی متفاوت هستند. فیس‌بوک مسنجر در سال ۲۰۱۱ از فیس‌بوک جدا و به اپلیکیشن جدایی تبدیل شد. این مسنجر بسیار محبوب است و کاربران زیادی آن را به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر ترجیح می‌دهند.


واتس‌اپ نسخه سبک‌تری از فیس‌بوک مسنجر است که حجم اینترنتی کمتری استفاده می‌کند و پیام‌های آن به شکل سرتاسری (end-to-end) رمزگذاری می‌شود که روش بسیار ایمنی در محافظت از اطلاعات به شمار می‌رود.


نتفلیکس


تعریف ساده: اپلیکیشن پخش آنلاین ویدئو با تمرکز بر محتوای اورجینال.


اثرگذاری: نتفلیکس پیشگامی در اپلکیشن‌های پخش آنلاین ویدئو به شمار می‌رود. این برنامه پر فیلم‌ها و سریال‌های اورجینال است و با دستگاه‌های الکترونیک دارای سیستم‌عامل اندروید و iOS سازگار است. این برنامه میان کاربران به‌شدت محبوب است تاکنون هیچ رقیبی نتوانسته تهدیدی برای آن ایجاد کند.


اسنپ‌چت


تعریف ساده: یک شبکه اجتماعی و برنامه پیام‌رسان که ویدئوها و پیام‌ها بعد از مدتی ناپدید می‌شوند.


اثرگذاری: اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد اما در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و بعد از افزودن ویژگی‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، استوری اسنپ‌چت و پیام‌رسانی کوتاه‌مدت به محبوبیت رسید. این برنامه به افراد اجازه می‌دهد ویدئوهای کوتاه خود را به اشتراک بگذارند و بعد از مدت کوتاهی برای همیشه از صفحه روزگار حذف شوند.


یوتیوب


 


یوتیوب


تعریف ساده: اپلیکیشنی که به افراد اجازه می‌دهد ویدئو پست کنند و ویدئوی دیگران را تماشا کنند.


اثرگذاری: یوتیوب نحوه استفاده بشر از رسانه را تغییر داده است. یوتیوب منشأ هر ویدئویی است که در فضای مجازی وایرال می‌شود. این پلت‌فرم باعث به وجود آمدن افرادی به نام یوتیوبرها شده که در کانال‌های شخصی خود ویدئو منتشر می‌کنند. این پلت‌فرم خدمات خود را به شکل پرمیوم و بدون تبلیغات نیز ارائه می‌دهد. در سال‌های گذشته با افزایش تعداد ویدئوهایی با محتوای نژادپرستانه و نادرست، انتقادهای شدیدی به یوتیوب شده است. بااین‌حال میزان کاربران آن به بیش از یک میلیارد نفر رسیده و هیچ نشانه‌ای از کاهش آن وجود ندارد.


دستیار هوشمند گوگل/سیری/الکسا


تعریف ساده: دستیارهای هوشمند صوتی که زندگی را برای شما آسان‌تر می‌کنند.


اثرگذاری: سیری نخستین دستیار هوشمند صوتی بود که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. بااین‌حال نمونه‌های مشابه بعدی که وارد بازار شدند، بهبودیافته‌تر هستند. دستیار هوشمند گوگل هوشمندتر و کاربردی‌تر است. باوجود شگفت‌انگیز بودن این تکنولوژی، باید بدانید که دستیارهای هوشمند صوتی درنهایت صدای شما را ضبط می‌کنند. پس از افشاگری‌های بسیار که دستیارهای صوتی صدای اطراف را ضبط و جاسوسی می‌کنند، گوگل، اپل و آمازون جاسوسی کردن از طریق این دستیارهای صوتی را متوقف کرده‌اند. این کمپانی‌ها حتی ویژگی جدیدی را به دستگاه‌های خود اضافه کرده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد مانع از ضبط صداهای اطراف شود.


آمازون


تعریف ساده: اپلیکیشن بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان.


اثرگذاری: این روزها خرید اینترنتی طرفداران زیادی دارد. خرید از فروشگاه‌های آنلاین و دریافت آن‌ها جلوی در خانه یکی از متداول‌ترین روش‌های خرید امروزی به شمار می‌رود. آمازون ابتدا به‌صورت سایت شروع به کار کرد و چندی قبل اپلیکیشن ویژه خود را راه‌اندازی کرد که خرید را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. موفقیت آمازون تنها به آمریکا محدود نمی‌شود، این خرده‌فروشی آنلاین در تمام دنیا تأثیر گذاشته است. هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که آمازون تغییر بزرگی در نحوه خرید بشر ایجاد کرده است


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته