ساخت دستگاه پایش سلامت احشام با فناوری IOT
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورود تکنولوژی IOT به صنعت دامپروری تحول شگرفی در نظارت بر دامداریها محسوب میشود و استفاده از این تکنولوژی میتواند حیوانات را از بسیاری آسیبها حفظ کند.
یکی از تیمهای استارتآپی مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، فعال در زمینه اینترنت اشیا یا همان IOT که در هوشمندسازی دامداریها، فعالیت میکند، آسیه مروی، کارشناس برق و الکترونیک و مسعود اعرابی، دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با چندین سال سابقه کار فنی در بخشهای فناوریهای پیشرفته این استارتآپ را راهاندازی کردهاند.
مسعود اعرابی درخصوص ایده تأسیس این استارتآپ گفت: هنگامی که سرمایه شما یک موجود زنده در حال حرکت است، نظارت بر همه چیز، از سلامت تا محل نگهداری آن میتواند برای موفقیت پایدار کسب و کار شما حیاتی باشد. از این جهت توسعه راهکارهای مدیریت دامداری، فعال شده با اینترنت اشیا مورد توجه شرکتهای زیادی قرار گرفته است. بهطور سنتی، نظارت بر دامداریها توسط نیروی انسانی صورت میگرفته و پس از بررسی رفتار و عملکرد دام، تشخیص انجام میشده است. از زمان افزایش تعداد دامها و صنعتی شدن دامداریها نظارت، با مشکل مواجه شده است و تشخیص مشکلات دام با تأخیر و خطا انجام میشود، بنابراین ریسک حذف دام و هزینه درمان، بالا رفته است. بهطور کلی تمام حرکات حیوان، معنای خاصی دارد و بایستی بررسی شود.
وی در ادامه گفت: بهعنوان مثال نرخ زاد و ولد دام بسیار مهم است و در بازه زمانی مشخص باید تلقیح انجام گیرد، درگذشته تشخیص زمان مناسب، توسط نیروی انسانی انجام میشده که خطای انسانی در آن دخیل بوده و بازدهی مطلوبی نداشته است.
این پژوهشگر افزود: در هوشمندسازی دامداریها، سنسورهای پوشیدنی، به منظور نظارت برعلائم حیاتی دام مانند: ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، درجه حرارت و حتی هضم غذا، روی دام قرار میدهند. ارتباط بین سنسورها بهوسیله فناوری اینترنت اشیا انجام میگیرد. اطلاعات دریافت شده بهصورت مداوم پایش میشود و نتیجه آن در قالب یک نمودار در اختیار دامدار قرار میگیرد. در نتیجه، دامدار میتواند بهصورت شبانه روزی از وضعیت سلامتی یا بیماری دام آگاهی یابد.
وی بیان کرد: نمونه این سیستم در کشورهایی که در صنعت دامداری پیشرو هستند مانند؛ آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی استفاده میشود. در حال حاضر ما در مرحله آزمایش محصول خود هستیم و پس از آن وارد بحث تجاری سازی میشویم.
آسیه مروی درخصوص ورود به بازار و توسعه محصول میگوید: در واقع محصول طراحی شده توسط این تیم یک محصول فناورانه و پیشرفته است. دستیابی به دانش فنی این محصول بسیار ارزشمند بوده و همین دانش فنی محصول است که باعث ایجاد ارزش میشود.
وی افزود: در حال حاضر پس از بررسی بازار، بهصورت دقیق میدانیم که در چه مسیری قرار گرفتهایم. بازاریابی اولیه و فازبندی تجاریسازی محصول انجام شده است. از همین جهت سرمایه اولیه مورد نیاز برای تولید پس از یکسال با فروش پیشبینی شده، تأمین خواهد شد.
مروی، در خصوص قابلیتهای این محصول میگوید: با استفاده از فناوری و نرم افزارهای ساخته شده میتوان میزان شیردهی و نرخ زادو ولد را افزایش داد و مواردی از قبیل کاهش هزینهها، کاهش ریسک سرمایهگذاری، افزایش طول عمرمفید دام، و درنهایت افزایش بهرهوری صنعت دامپروری، مزیتهای دیگری است که محصول ما ایجاد میکند.
این محقق در توضیح نحوه ارائه محصول افزود: تمام امکانات مذکور در قالب نرمافزار به مشتری عرضه میشود. از طریق نرمافزار نصب شده بر روی موبایل، هشدارها و زمانهای حائز اهمیت به کاربر یادآوری میشود و در صورت بروز مشکل یا نیاز به خدمات جانبی با مشتری در ارتباط خواهیم بود.
مروی، مشکلات استارتآپها و دلایل کند شدن پیشرفتشان را جذب سرمایه گذار و نداشتن تجربه کافی و همچنین محدود بودن منابع مالی برای تولید محصولات فناورانه دانست.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/