پیشرفت فانتزی علم با انتشار مقالات سطح پایین
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شمار مقالات ایرانی از هزار مقاله در سال 1997 به بیش از 50 هزار مقاله در سال 2018 رسیده که سهم 2.6 درصدی از تولید علم سالانه جهانی را برای ایران نشان میدهد. بررسیهای جمعیتی ایران نشان میدهد شمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو دهه گذشته 10 برابر شده است که رشد تولیدات علمی را نیز موجب میشود اما در مقابل تعداد اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران متناسب با رشد تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش نیافته که همین مورد به کیفیت آموزش و تحقیق در ایران ضربه زده است.
دانشگاهها به سبب سرمایهگذاری بزرگ در حوزه آموزش عالی، بهجای هدایت این ظرفیت عظیم بر انتشار مقالات متمرکزشده و برداشت اشتباه و فانتزی از پیشرفت علم موجب شده دستاوردهای علمی سهم بسیار کمی در بهبود رفاه مردم ایران داشته باشند و حباب انتشار مقاله با سطح علمی پایین به نام مدرنیته و توسعه شکل بگیرد.
ایرانیها طی دو دهه گذشته به بیست و یکمین کشور جهان در تولید علم تبدیل شدهاند و میزان انتشار سالانه مقالات در ایران رشد 50 برابری داشته درحالیکه روند جهانی حاکی از افزایش سه برابری انتشار مقالات بهصورت سالیانه است. تأکید بر انتشار مقاله، استخدام اعضای هیئتعلمی با این معیار، تأکید سیاستگذاران کلان بر این موضوع و عدم نگاه انتقادی در این موضوع، شرایطی را فراهم کرده تا اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تبدیل به ماشین چاپ مقاله شوند و اعضا و فعالان دانشگاهی ایران در چرخهای باطل تحقیقات خود را از نظر مواد و محتویات تحقیقاتی غیرقابلاعتماد کنند؛ اما فارغ از کیفیت مقالات تولیدی، نگاه و برداشت از واژه علم در این سیاست نشاندهنده عدم شناخت بیشتر سیاستگذاران این حیطه درباره این موضوع است.
علم (Science) در معنای اصطلاحی روشی است نظاممند درباره نگرش انسان به طبیعت که با روشهای معین بهدست میآید و هدف آن برقراری رابطه میان پدیدهها است. در یک نگاه کلی این مفهوم به دو قسمت تقسیم میشود. علم محض (Pure Science) و علم کاربردی (Applied Science). در علم کاربردی، از دانش علمی موجود برای ایجاد و توسعه استفاده میشود. در این بخش، اختراعات و فناوریهای نوین شکلگرفته که درنهایت میتوانند باعث بهبود رفاه در جامعه شده و منجر به تولید محصول شود. نکته مغفول در این تعاریف، عدم توجه به علم محض است. علاوه بر اینکه دادههای مورد نیاز برای انجام تحقیق و کاربردیسازی از دل این بخش بیرون میآیند، در این بخش ارضا حس کنجکاوی انسان در ارتباط با پدیدهها را موجب میشود. با استفاده از این مفهوم، میتوان علاقهمندی و توجه عمومی را به علم جلب کرد؛ اما این ارتباط با جامعه چگونه باید شکل بگیرد؟
تصور خود را از فردی به نام دانشمند (Scientist) تغییر دهید. دانشمند دیگر فردی با لباس آزمایشگاهی و مشغول به کار در آزمایشگاه نیست. یک دانشمند میتواند در حوزههایی مثل توسعهدهنده به معنای فردی که در توسعه محصول یا روش یا ایدهای که درنهایت منجر به تغییر در حیطه مشخصی شود و بهعنوان دانشمند توسعهدهنده شناخته شود. در یکی از تعاریف انواع دانشمند، مفهومی به نام مروج علم (Communicator Scientist) وجود دارد. یک مروج علم میتواند در تلویزیون، رادیو، روزنامه و یا از سایر روشهای ارتباطی با جامعه ارتباط برقرار کند و فهم عمومی از علم، انتقال ایدهها و یافتههای علمی و یا تصحیح گزارههای علمی رواج یافته بهصورت نادرست در جامعه را انجام دهد.
در کشور عزیزمان ایران، با گسترش دسترسی عامه مردم به رسانههای ارتباطی، لزوم وجود این نوع دانشمند بیشازپیش احساس میشود. مخاطبین بهصورت دائمی در معرض اخبار غیرعلمی و شبهعلمی قرارگرفته و جامعه دانشگاهی نیز در مواردی نمیتواند تفکیکی میان این اخبار انتشاریافته و واقعیات علمی داشته باشد.
برگزاری مسابقه UT-TED تلاشی از جانب برخی دانشجویان علاقهمند به این حوزه برای جلبتوجه دانشگاهیان و عامه مردم به ترویج علم و دانش و ارتقای سطح کیفی علاقهمندان برای پررنگتر شدن تلاش آنان برای فعالیت در این حیطه است.
* دبیر چهارمین دوره مسابقه UT-TED و دبیر گرامیداشت روز جهانی علم ۲۰۱۹ دانشگاه تهران
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/