دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1398 - 10:16
طبق بررسی محققان؛

تغییرات آب و هوایی تمساح بزرگ امروزی را به وجود آورد!

کروکودیل‌ها از خانواده تمساح‌ها هستند که به گونه‌های تقسیم می‌شوند و در سراسر جهان به غیر از قطب جنوب زندگی می‌کنند. این خزندگان جز شکارچیان قدرتمندی هستند که معمولا حداقل 2 متر طول دارند و همه گونه‌های آن به یک شکل بوده و نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد.
کد خبر : 442418
c2ok_photo_2017-04-12_10-45-58.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و‌دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کروکودیل‌ها از خانواده تمساح‌ها هستند که به گونه‌های  مختلف تقسیم می‌شوند و در سراسر جهان به غیر از قطب جنوب زندگی می‌کنند. این خزندگان جز شکارچیان قدرتمندی هستند که معمولا حداقل 2 متر طول دارند و همه گونه‌های آن به یک شکل بوده و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را از هم تفکیک کرد.


با توجه به سابقه فسیلی‌، تمساح‌ها اشکال مختلفی داشته اند و اندازه بدن و تنوع اکولوژیکی بسیار قدیمی، تکامل این حیوان را در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش نشان می‌دهد.


سبک‌های زیستی و همچنین طول‌های مختلف بدن تمساح‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است اما دقیقا کدام فاکتورهای محیطی ممکن است در طول فرآیند تکامل، روی اندازه‌های بدن گونه‌ها تأثیر گذار باشد و آیا اندازه بدن آن‌ها چیزی در مورد انقراض گونه‌های ناشناخته گذشته نشان می‌دهد؟



برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان با گذشت زمان نقشه کاملی از اندازه بدن‌ پوسته‌های یافت شده طراحی و آماده کردند. اندازه بدن می‌تواند چیزهای زیادی درباره بیولوژی حیوانات در حال انقراض را نشان دهد.کروکودیلومورف‌های منقرض شده از نوع اشکال دریایی بودند که نسبت به گیاه‌خواران زمینی با دندان‌های بزرگ مانند آنچه که در پستانداران امروزی دیده می شود کاملا در آب زندگی می‌کردند. در یافته‌های فسیلی تنوع اکولوژیکی بسیار بیشتری نسبت به آنچه در تمساح‌های مدرن مشاهده می‌شود وجود دارد.


 



قدیمی ترین نوع تمساح‌ها در دوره تریاس زندگی می‌کردند که جسه کوچک آن‌ها به ندرت بیش از 1 متر طول داشت. سوابق فسیلی نشان می‌دهد که تمساح‌ها از شروع به مرور زمان جسه بزرگی به خود گرفته‌اند و این با یک روند کلی که زیست شناسان تشخیص داده‌اند متناسب است. تمامی حیوانات به مرور زمان در حال رشد هستند تا بزرگتر شوند و این الگو به عنوان قانون کوپ شناخته می‌شود؛ دانشمندان این گرایش را در پستانداران، دایناسورها و پتروسورها مشاهده کرده‌اند.



 


مطالعات در خصوص اندازه بدن حیوانات


محققان تقریباً 200 گونه از آن‌ها را برای مطالعه در مورد اندازه بدن جمع آوری کرده‌اند. از آنجا که دیرینه شناسان اندازه دقیق اکثر حیوانات در حال انقراض را نمی‌دانند و با این نوع مطالعه غالباً اندازه بدن را بر اساس اندازه گیری یک قسمت از حیوان تخمین می‌زنند؛ طول جمجمه را به عنوان یک پروکسی برای اندازه کل بدن استفاده می‌کنند.



دانشمندان در بررسی‌های دیگری داده‌های تقریباً 120 گونه را با اندازه گیری نمونه‌هایی از کلکسیون‌های موجود در موزه‌ها در سراسر جهان از آمریکای جنوبی تا چین جمع آوری کرده‌اند. در حالی که زیر گروه‌های مختلف تکامل یافته کروکودیل‌ها منقرض شده‌اند، محققان با سناریوی بسیار پیچیده‌تری چگونگی تغییر اندازه بدن در سبک‌های مختلف زیست را مورد بررسی قرار داده به سر نخ‌های بیار مهمی دست یافته‌اند.


دسته بندی تمساح‌ها


محققان تمساح‌ها را به سه دسته اکولوژیکی زمینی، نیمه آبی و کاملا آبزی تقسیم کرده‌اند. دریافتند که تمدن‌های زمینی بطور قابل توجهی کوچک‌تر از مناطق نیمه آبی و دریایی هستند. محققان دیگری یافته‌های مشابهی را برای پستانداران ثبت کرده‌اند که گونه‌های دریایی بزرگ‌تر از بستگان زمینی آن‌ها هستند. همانند شیرهای دریایی که بسیار بزرگتر از همنوعان خود مثل گربه ها، گرگ‌ها و سگ ها هستند.


عوامل محیطی تاثیرگذار در بدن موجودات 


دانشمندان بررسی کرد‌ه‌اند که عوامل محیطی، دما و توزیع جغرافیایی در اندازه بدن تمدن تأثیر داشته است. در ابتدا تجزیه و تحلیل‌های خود را با 195 تمساح انجام داده‌اند که هیچ پیوند محکمی بین این عوامل و اندازه پیدا نشده است. اما وقتی گونه‌ها را به زیر گروه‌های کوچکتر تقسیم کرده‌اند، به نتایج جالبی دست یافته‌اند.


یکی از این زیر گروه‌ها Crocodylia هستند که شامل کروکودیل‌های مدرن از نزدیک‌ترین بستگان منقرض شده است. آنها عمدتاً در دوران سنوزوئیک زندگی می‌کردند.


دوران سنوزوئیک


سنوزوئیک یا دوران جدید حیات از دو کلمه Kaincs به معنای جدید و Zoo به معنای حیات ساخته شده است. در این دوران پرندگان در هوا و پستانداران در روی زمین گسترش و تنوع پیدا کردند و زمین خود را برای فرمانروایی انسان آماده کرد. سنوزوئیک 65 میلیون سال اخیر از تاریخ زمین را در بر می‌گیرد و در طی همین زمان مناظر فیزیکی و اشکال حیاتی جهان امروزی ما بوجود آمدند.




دوران سنوزوئیک بخش بسیار کوچکی از زمان زمین شناسی را نسبت به دوران‌های پالئوزوئیک و مزوزوئیک، تشکیل می‌دهد. اگر چه طول زمانی دوران سنوزوئیک نسبتا کوتاه است. اما دارای تاریخ غنی می‌باشد، زیرا تاریخچه زمین شناسی با نزدیک شدن به زمان حاضر، کاملتر می‌گردد.



 


تغییرات آب و هوایی می‌تواند تکامل گونه‌ها را شکل بدهد و مطالعات قبلی آن را برای حیوانات دیگر نیز نشان داده‌است. در مورد تمساح‌ها، تغییر آب و هوا و دمای هوای خنک در طول سنوزوییک احتمالاً به پیدایش اندازه‌های نسبتاً زیادی از گونه‌های امروزی کمک کرده است. تمساح‌ها به مناطق گرمسیری محدودتر می‌شدند و این احتمالاً منجر به انقراض گونه‌های کوچکتر شده است.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته