دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1398 - 08:52
برای پیشگیری از دیابت چه باید کرد؟

سم سفیدی که باعث ایجاد بیماری خطرناک می‌شود!

بیماری قند یا دیابت جزء بیماری‌های متابولیک ارثی است که در این بیماری هضم چندین ماده غذایی ازجمله پروتئین، قند و یا چربی در بدن نوزاد از زمان تولد با مشکل مواجه می‌شود.
کد خبر : 430374
دیابت.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیماری قند یا دیابت جزء بیماری‌های متابولیک ارثی است که در این بیماری هضم چندین ماده غذایی ازجمله پروتئین، قند و یا چربی در بدن نوزاد از زمان تولد با مشکل مواجه می‌شود؛ به این معنی که نوزاد نمی‌تواند از این ماده‌ها برای رشد و تکامل خود استفاده کند.


باوجوداینکه مواد غذایی مذکور برای سلامتی نوزادان مفید بوده و برای رشد نیاز اساسی به این مواد غذایی دارند در این شرایط سلامت کودکان را تهدید می‌کنند به صورتی که حالت سمی به خود گرفته و در اغلب اندام‌ها ازجمله مغز، کبد و قلب تأثیر منفی برجای می‌گذارد.



دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رایج در بین مردم است که از علائم آن می‌توان به بالا بودن میزان قند خون (120 میلی‌گرم در دسی لیتر) در حالت ناشتا اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری پرنوشی و پرخوری دارند که کاهش انسولین بدن باعث آن است. لوزالمعده با تولید قند موردنیاز بدن به سوخت‌وساز آن کمک می‌کند. به ادعای پژوهشگران 150 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند که 4.5 میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از 40 در صد افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.



دیابت نوع اول (1)


دیابت نوع اول در سال‌های گذشته به‌عنوان دیابت وابسته به انسولین شناخته‌شده است که هر سنی را نیز در برمی‌گیرد و در بین کودکان و جوانان بسیار شایع است. متابولیسم بدن این بیماران قادر به تولید انسولین کافی نبوده و باعث می‌شود سلول‌های بتا در پانکراس تخریب شود. دیابت نوع اول برخلاف دیابت نوع دوم تأثیرپذیری زیادی از وراثت ندارد. اصطلاح اسپورادیک یعنی بیماری به‌صورت تک‌گیر در افرادی رخ می‌دهد که سابقه خانوادگی از این بیماری داشته‌اند که بیش از 75% مبتلایان به بیماری نوع اول دیابت افرادی هستند که خویشاوندان درجه یک آن‌ها به این بیماری مبتلا نیستند.


افرادی که هاپلوتایپ دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع اول قرار دارند، یک هاپلوتیپ ممکن است شامل یک مکان، چندین مکان، یا یک کروموزوم کامل باشد که وابسته به تعداد بازآرایی‌ها (recombination) که بین مجموعه‌ای از مکان‌ها (loci) رخ می‌دهد، است. در این نوع دیابت پانکراس انسولین تولید نکرده و باعث کمبود آن در بدن بیمار می‌شود.



وجود انسولین در بدن این امکان را می‌دهد که گلوکز موجود در غذا به انرژی تبدیل شود و اگر قند خون وارد سلول‌ها نشود در رگ‌ها جمع شده و نتیجه آن باعث افزایش قند خون خواهد شد. بالا بودن قند خون باعث تأثیرات غیرقابل‌جبران بر روی اعضا مختلف بدن می‌‌شود. تشخیص به‌موقع دیابت نوع اول می‌تواند از مشکلاتی چون ناراحتی قلبی، نابینایی، مشکلات عصبی، افزایش فشارخون و مشکلات کلیوی جلوگیری کند. این بیماران باید در کنار انسولین به ورزش و رژیم غذای سالم نیز توجه داشته باشند.



دیابت نوع دوم (2)


نوع دیگری از این بیماری که به دیابت نوع دو معروف است به‌طورمعمول در سنین بالا (بالای 40 سال) دیده می‌شود که 3/2 بیماران دیابت نوع دوم چاق هستند و اضافه‌وزن دارند. خوردن غذاهایی که کالری بیشتری دارند و غیرمغذی هستند، نداشتن فعالیت بدنی و همچنین وراثت نقش اساسی در ابتلا به این نوع دیابت را دارد.



داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن یکی از راه‌های اصلی برای درمان و پیشگیری دیابت نوع 2 است چراکه 80 درصد از افراد مبتلا به این نوع دیابت مشکل چاقی دارند. کاهش وزن در مقدار کم نیز تأثیر زیادی برای کنترل این بیماری دارد که باید به همراه رژیم غذایی مناسب باشد.



انواع دیگر از بیماری دیابت


از دیگر انواع بیماری دیابت می‌توان به دیابت بارداری اشاره کرد، که هم‌زمان با بارداری در برخی از خانم‌ها خود را نشان می‌دهد و معمولاً بعد از تولد نوزاد علائم حاصل از نیز بهبود پیدا می‌کند و احتمال ابتلای این افراد به یکی از دو نوع ذکرشده در مراحل زندگی بیشتر است.


دیابت ثانویه نیز نوعی از دیابت است که به علت سایر بیماری‌ها مانند التهاب لوزالمعده و یا استفاده از داروهای خاص مانند داروی‌های استروئیدی به وجود می‌آید. 


افراد مبتلا به بیماری دیابت باید برای جلوگیری از تغییرات قند خون، به‌ جای سه وعده غذایی همان میزان غذا را در تعداد وعده‌های زیادتری مصرف کنند تا انسولين كم برای سوزاندن قند كمی كه در مقدار غذای كم خورده شده وجود دارد، کافی باشد. اگر قند خون بيمار كنترل نشده باشد قندهای ساده از رژيم غذايی شخص به‌کلی حذف شود.



رژیم غذایی بیماران دیابتی


مقدار فیبر دریافتی در افراد بیمار باید بین 30 الی 40 گرم و بیشتر از نوع فیبر محلول باشد. به این دلیل خوردن حبوباتی چون لوبیا و عدس، سبزی‌هایی چون نخودفرنگی، کلم بروکلی، پیاز، سیر، کرفس و میوه‌های کم شیرین مثل کیوی، آلبالو، توت‌فرنگی بهتر است. میوه‌ها و سبزی‌ها هم‌زمان با برداشتن حجم بیشتری از فیبر، حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A و عناصر مغذی گوناگون هستند که مصرف آن‌ها برای بیماران دیابتی لازم است.


بین 50 تا 60 درصد کل کالری روزانه از کربوهیدرات‌ها باشد که بهترین نوع کربوهیدرات‌ها، غذاهای نشاسته‌ای پرفیبر است قند موجود در غذاهای خورده شده با فیبر زیاد خیلی به‌کندی جذب روده‌ها می‌شود که در نان‌های سبوس‌دار مانند جو، سنگک و غلات کامل یافت می‌شود.


بیمارانی که در کنار رژیم غذایی قرص نیز مصرف می‌کنند برای جلوگیری از پایین افتادن قند خون، قبل از خواب یک میان وعده مثلاً 1 عدد میوه مصرف کنند. تا حد امکان از گوشت سفید مثل ماهی بجای گوشت قرمز استفاده کنند. مقدار دریافت نمک را در سطح پایین نگه‌ دارند.



تاثیر ورزش برای افراد مبتلا به دیابت  


مصرف چربی‌های غذایی باید به‌صورت کنترل‌شده و به مقدار کم باشد تا کمتر دچار بیماری‌های قلبی- عروقی شوند. در کل روزهای هفته همراه با رژیم غذایی مناسب، بعد از صرف غذا، ورزش متوسط یا سبک انجام شود. به‌طورکلی 30 دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط بعد از صرف غذا قند خون را تنظیم می‌کند. استرس، اضطراب و فشار روحی را در خود کاهش دهند، کمی آرامش فکری و استراحت داشته باشند، چون پژوهش‌های اخیر دانشمندان حاکی از آن است که یک استراحت 10 دقیقه‌ای بعد از وقت صبحانه یا ناهار در کاهش قند خون اشخاص دیابتی مؤثر است.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته