دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1398 - 11:39
به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛

نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود

نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به همت کارگروه حقوق و قانونگذاری مدیریت طرح‌های پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
کد خبر : 418035
4147185_341.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، احیای حقوق عامه از مواردی است که ذیل بند دوم اصل 156 قانون اساسی در زمره وظایف قوه‌قضائیه ذکر شده‌است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نيز این مهم را در فرمایشات خود در دیدار با رئیس قوه قضائیه کشور و حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه مورد تاكيد قراردادند و در اين خصوص فرمودند: «یک نکته این است که شما به قانون اساسی مراجعه کنید و وظایف قوّه را در «قانون» ببینید. وظیفه‌ی قوّه فقط قضاوت کردن و محکمه‌داری نیست؛ وظیفه‌ی قوّه فراتر از اینها است. در قانون اساسی احیای حقوق عامّه جزو وظایف قوّه‌ی قضائیّه است؛ احیای حقوق عامّه، خیلی دامنه‌ی وسیعی دارد؛ از مسئله‌ی اقتصاد تا مسئله‌ی امنیّت تا عرصه‌ی بین‌المللی، جایگاه حقوق عامّه است. دفاع از حقّ مردم در عرصه‌ی بین‌الملل چیز خیلی مهمّی است؛ این جزو وظایف شما است.»


در این راستا و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در نظر دارد نشستی با حضور آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، محمد اسحاقی معاون پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، فیروز اصلانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و سید محمد مهدی غمامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کند.


محورهای پنج‌گانه این نشست شامل احیای حقوق عامه در بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، احیای حقوق عامه و تحول در قوه قضائیه، مفهوم و مصادیق حقوق عامه در قانون اساسی، مفهوم احیای حقوق عامه، سازکارهای اجرای آن در قانون اساسی و احیای حقوق عامه و مرز صلاحیت‌های قوای سه‌گانه در قانون اساسی است.


نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی جمهوری اسلامی فردا هشتم مهرماه برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضائیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته