دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عوامل «مریخی» فضانوردان را در 400 کیلومتری سطح زمین سین جیم کردند/ «کتک‌کاری» و «وظیفه» توالت‌شویی خلبان + ویدئو

نشست پرسش و پاسخی که سازمان ناسا میان عوامل فیلم علمی-تخیلی «مریخی» و فضانوردان خود برگزار کرد، روز چهارشنبه در فضای مجازی منتشر شد.
کد خبر : 41616

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، عوامل فیلم «مریخی» (The Martian) که از امروز، پنجشنبه 1 اکتبر (9 مهر) در چندین کشور اروپا و آمریکای شمالی بر پرده رفته است و از فردا در ایالات متحده و چند کشور آسیایی و اروپایی دیگر به اکران عمومی می‌رسد، در نشست پرسش و پاسخی با دو فضانورد سازمان ناسا که در ایستگاهی در فاصله 250 مایلی (400 کیلومتری) سطح زمین شناور است، شرکت کردند.



به گزارش پایگاه اینترنتی space.com در این جلسه که ویدئوی آن روز 30 سپتامبر (8 مهر) منتشر شد، بازیگران و کارگردان فیلم «مریخی» سؤال‌هایی را مطرح کردند تا فضانوردان به آن جواب بدهند.


«مریخی» تازه‌ترین فیلم ریدلی اسکات، فیلمساز مشهور بریتانیایی نامزد سه جایزه اسکار و سازنده «بلید رانر»، «بیگانه»، «گلادیاتور»، «سقوط هلیکوپتر بلک هاوک»، «ملکوت آسمان» و «سِفر خروج: خدایان و پادشاهان» است. در فیلم «مریخی» که فیلمنامه‌اش را درو گودارد با اقتباس از رمانی به قلم اندی وایر نوشته است، مت دیمون نقش فضانوردی را دارد که در مأموریتی در مریخ به علت وقوع توفانی شدید ناپدید می‌شود و روی زمین همه تصور می‌کنند که او مرده است. با این حال او راهی برای زنده ماندن در شرایط دشوار و غیرممکن پیدا می‌کند و موفق می‌شود به زمین سیگنال‌هایی بفرستد.



جف دنیلز، جسیکا چاستین، کیت مارا، کریستن ویگ، شان بین، چیوتل اجیوفورث و مایکل پنیا از دیگر بازیگران این فیلم علمی-تخیلی هستند.



پرسش و پاسخ مت دیمون، مایکل پنیا، جسیکا چاستین، کیت مارا و چیوتل اجیوفورث بازیگران «مریخی» و همچنین ریدلی اسکات فیلمساز از دو فضانورد سازمان ناسا به نام اسکات کلی و کیل لیندگرن که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به سر می‌برند، دامنه گسترده‌ای از مسائل را در بر گرفت.


در نشست پرسش و پاسخ بین عوامل این فیلم و فضانوردان واقعی، مت دیمون بازیگر نقش اصلی فیلم «مریخی» که در فیلم مارک واتنی نام دارد، از دو فضانورد پرسید که این دو به‌منظور آمادگی برای مأموریت فعلی خود در ISS چه کارهایی انجام داده‌اند.


لیندگرن در پاسخ به مت دیمون توضیح داد که بعد از پذیرفته شدن در ناسا به مدت دو سال و نیم دانش و مهارت‌های اولیه پرواز فضایی را فرا گرفته است. بعد دو سال و نیم دیگر زمان برده است تا برای این مأموریت انتخاب شود و در این مدت بسیاری چیزها از جمله زبان روسی، سیستم‌های ایستگاه فضایی و روش راه رفتن در فضا را آموخته است.


وی گفت از ژاپن، کانادا، اروپا و روسیه افرادی در این مأموریت حضور دارند که باعث می شود بسیار مأموریت هیجان‌انگیزی باشد.






ویدئو پرسش و پاسخ عوامل فیلم «مریخی» با فضانوردان- فرمت: MP4 زمان: 4 دقیقه و 25 ثانیه- حجم 7.4 مگابایت


اسکات کلی در ماه مارس (فروردین) و کیل لیندگرن در ماه ژوئیه (تیر) وارد ایستگاه شده‌اند. کلی قرار است یک سال در ایستگاه بماند و آزمایش‌هایی از لحاظ اینکه سفر طولانی مدت به سیاره‌ای مانند مریخ چه اثر جسمی و روانی در فضانوردان بر جا می‌گذارد، روی او انجام شود. مأموریت لیندگرن شش ماهه است.


مایکل پنیا بازیگر در این مورد پرسید که آیا این افراد اینترنت، اینستاگرام و فیس‌بوک در فضا دارند یا نه. پاسخ فضانوردان مثبت بود ولی گفتند سرعت اینترنت آنها در فضا پایین است با این حال در شبکه و رسانه‌های اجتماعی حضور دارند.


کیت مارا، بازیگر دیگر «مریخی» پرسید آیا این افراد برای حضور در زمین دلتنگ شده‌اند یا خیر و پاسخ لیندگرن فضانورد این بود که برای بعضی از فعالیت‌های عادی روی زمین دلش تنگ شده است.


ریدلی اسکات در مورد این پرسید که آیا تاکنون پیش آمده است که اختلافی بین عوامل کشورهای مختلف پیش بیاید و به «کتک‌کاری» بین فضانوردان منجر شود.


کلی به او پاسخ داد که «هرگز با چنین چیزی مواجه نشده‌ام. ناسا و همکاران بین‌المللی آن کارشان را در ارسال افراد به اینجا خیلی خوب انجام داده‌اند و اینجا همه خوب هستند و خیلی راحت با هم کنار می‌آیند، مخصوصاً در این محیط.» با این حال او گفت که چنین اتفاقاتی افتاده است و خود وی هم شنیده است، «اما هرگز شخصاً تجربه نکرده‌ام.»


میخائیل کورنیکو، سرگئی وولکوف و اولِگ کونوننکو روس و کیمیا یویی ژاپنی در حال حاضر با این دو فضانورد آمریکایی همراه هستند.


چیوتل اجیوفورث بازیگر در این مورد پرسید که آیا این فضانوردان از کودکی دلشان می خواست فضانورد بشوند. پاسخ اسکات کلی این بود که البته چنین آرزویی داشته ولی به فعالیت‌های ورزشی عادی می پرداخته و بخت با او یار بوده که توانسته است چنین فرصتی پیدا کند.


جسیکا چاستین بازیگر «مریخی» پرسشی بازیگوشانه مطرح کرد که از یکی از دوستانش در ناسا شنیده بود. وی از کنجکاوی خود در مورد یک «وظیفه بدنام» که خلبانان شاتل‌های فضایی اکنون از دور خارج شده ناسا باید تکمیل کنند، سخن به میان آورد. (کلی قبلاً خلبان شاتل بوده است.)


کلی توضیح داد که خلبان‌های شاتل مسئول نگهداری دستشویی شاتل بوده‌اند. وی در توضیح اهمیت دستشویی افزود این وظیفه بسیار حیاتی بود، چون «بدون توالت به هیچ جا نخواهید رسید! بنابراین باید بااستعدادترین و تواناترین شخص سفینه فضایی را به این وظیفه بگمارید.»


فیلم «مریخی» با مشاوره متخصصان ناسا ساخته شده و قرار است فراتر از یک اثر در صنعت سرگرمی، برای آگاهی رسانی در مورد آغاز سفرهای فضایی در دهه 2030 به سیاره مریخ مورد استفاده قرار گیرد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته