دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 12:17

انتقاد یک فعال بازار کار از بی‌توجهی به مهاجرت تحصیل‌کردگان: جشنواره‌های کارآفرینی به معرفی رستوان‌های برتر اختصاص دارد

عضو هیات مدیره کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی با انتقاد از نادیده گرفته شدن معضلات بازار کار گفت: اگرچه صحبت‌ها بر سر نرخ بیکاری کماکان ادامه دارد، اما بیش‌تر مشکلات این بازار و جامعه هدف آن به صورت نهان باقی مانده است.
کد خبر : 41131

لیلی دانشمندی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه مردم مانند سابق تن به هر کاری نمی‌دهند، افزود: این امر خطرات جدی را در ماه‌های آینده به همراه خواهد داشت، چرا که از طرفی بازار کار بحران زده است و از طرف دیگر به علت پایین بودن ارزش پول ملی کم‌تر کسی حاضر به کار کردن در داخل کشور است.


وی تصریح کرد: اتباع هند و بنگلادش هم به علت بی‌ارزش بودن پول کشورشان، حاضر شده‌اند برای به دست آوردن پول به خارج از کشور سفر کرده و در آنجا به انجام پست‌ترین کارها رو بیاورند.


دانشمندی ادامه داد: ما در حال از دست دادن افراد خوب و نخبه بازار کار هستیم، در حالی که جایگزینی آنها کار بسیار سختی است.


این فعال بازار کار مدعی شد: طی چند سال اخیر نه تنها هیچ کارخانه جدیدی احداث نشده، بلکه واحدهای موجود نیز نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و به ازای هر 10 نفر که از کار خارج شده‌اند، تنها 3 نیروی جدید جایگزین شده است.


وی تاکید کرد: اشتغال واقعی زمانی در بازار کار لمس خواهد شد که ما شاهد احداث کارخانه‌های جدید باشیم.


عضو هیات مدیره کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی اظهار کرد: جشواره‌های کارآفرینی به معرفی رستوان‌های برتر اختصاص داده شده‌اند، در حالی که طرح‌های بسیاری در حوزه کارآفرینی با اشتغال‌زایی کلان و حداقل هزینه وجود دارند.


دانشمندی بیان کرد: آیا از تمام بهره فکری و توانمندی‌های اساتید مجرب دانشگاه در زمینه اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی استفاده کرده‌ایم و یا شورای مرکزی کارآفرینی برای معرفی ایده‌ها و طرح‌ها و بحران‌زدایی بازار کار تشکیل داده‌ایم؟


ما تنها هزینه تولید افراد نخبه را پرداخت می‌کنیم و به آنها مدرک می‌دهیم، این در حالی است که این افراد به علت نبود فضای مناسب کسب و کار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند

وی با بیان اینکه امروز به علت پدیده مهاجرت، بهترین نیروهای انسانی بازار کار را از دست می‌دهیم، یادآور شد: به طور مثال لغو تعهد تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ملی را در دستور کار قرار می‌دهیم، در حالی که افراد مراجعه‌کننده به کاریابی‌ها حاضر به کار کردن در داخل کشور نیستند.


دانشمندی تصریح کرد: ما تنها هزینه تولید افراد نخبه را پرداخت می‌کنیم و به آنها مدرک می‌دهیم، اما این افراد به علت نبود فضای مناسب کسب و کار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.


این فعال بازار کار با بیان اینکه ما ناخودآگاه برای کشورهای دیگر تولید علم می‌کنیم، گفت: این نشان می‌دهد که عملکرد ما در زمینه بازار کار نامناسب بوده است.


وی اظهار کرد: در دانشگاه، فرد بدون دریافت مشاوره‌های لازم تنها حس مدرک‌گرایی دارد و این طور می‌شود که لیسانس مکانیک بدون سابقه، حاضر به اشتغال در ردیف شغلی تکنسین نیست. با این حال همین فرد اگر به خارج از کشور مهاجرت کند، شاید حاضر به انجام پست‌ترین کارها نیز باشد.


دانشمندی با تاکید بر اینکه متاسفانه در زمینه بازار کار فرهنگ سازی صورت نگرفته است، بیان کرد:‌ چند همایش برای آگاه‌سازی مردم برگزار شده تا در رابطه با لزوم تصدی مشاغل پایین‌تر از تخصص و مدرک تحصیلی افراد به صورت موقت و در زمان بحران بازار کار فرهنگ‌سازی کند؟


عضو هیات مدیره کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی خاطر نشان کرد: امروز بازار صنعت با مشکل کمبود تکنسین مواجه است، اما به علت فرهنگ بسیار بد مدرک گرایی در بازار کار، کم‌تر فرد تحصیل‌کرده‌ای حاضر به تصدی این ردیف شغلی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته