دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 15:33
صنعتی در گفتگو با آنا:

تعداد محدودی از دانشجویان خواجه نصیر از خوابگاه دولتی استفاده می‌کنند

دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر گفت: تنها 800 نفر از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از خوابگاه دولتی استفاده می‌کنند که در قبال تعداد کل دانشجویان محدود است.
کد خبر : 409996
636868830300954992_lg.jpg

علی صنعتی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: تنها 800 نفر از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از خوابگاه دولتی استفاده می‌کنند که در قبال تعداد کل دانشجویان محدود است و مابقی آن باید در خوابگاه های خودگردان اقامت داشته باشند که هیچ گونه امکانات ورزشی و رفاهی در اختیار دانشجویان مقیم خوابگاه‌های خودگردان وجود ندارد.


وی با اشاره به سایر مشکلات مربوط به خوابگاه دانشجویان خواجه نصیر افزود: برای ترم تابستان ظرفیت 700 نفری برای استفاده دانشجویان از خوابگاه در نظر گرفته‌شده بود که بیشتر از آن نیز گنجایش نداشت بر همین اساس اولویت‌بندی به‌ناچار برای ورودی‌های 96 و 97 (کارشناسی) خوابگاه خودگردان با نرخ آزاد تهیه شد. هیئت‌رئیسه به دلیل این‌که تابستان را به‌عنوان ترم رسمی قبول ندارد تصمیم گرفته است تا درآمدی از ترم تابستان داشته باشد و تمایلی به هزینه‌کرد در این فصل ندارد. برای دانشگاهی که 90 سال افتخار را یدک می‌کشد، «بودجه نداریم» معنایی ندارد.


صنعتی ادامه داد: دانشگاه خواجه نصیر بیش از هر موضوعی با مشکلات صنفی و رفاهی روبه‌رو بوده و دلیل آن به خاطر ناکافی بودن بودجه دانشگاه است. این‌که بگوییم به چه میزان بودجه دریافت می‌شود و به چه میزان خرج می‌شود و به چه میزان از آن برگشت داده می‌شود اطلاعاتی در دست نیست اما در پیگیری‌های به‌عمل‌آمده همیشه مشکلات مالی از طرف دانشگاه عنوان می‌شود.


وی ادامه داد: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بعد از مدت‌ها عدم فعالیت، سال پیش فعالیت خود را مجدداً آغاز کرده و برای رفع مشکلات و پیگیری مطالبات صنفی، آموزشی و رفاهی دانشجویان طبق آیین‌نامه قانونی تلاش می‌کند.


دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر افزود: عدم پیگیری از طرف دانشجویان و توجه نکردن دانشگاه به اهمیت این نهاد دانشجویی یکی از دلایل اصلی فراموش‌شدن لزوم فعالیت شورای صنفی دانشجویی برای سال‌های متوالی در دانشگاه خواجه نصیر بود. این‌که از فعالیت قانونی شورای صنفی به هر دلیلی در فضای دانشگاه ممانعت شود باعث پایمال شدن حقوق بسیاری از دانشجویان می‌شود.


وی با اشاره به وضعیت ساختمان‌های پردیس علوم افزود: با وجود اینکه آتش‌نشانی هشدار تخلیه ساختمان پردیس علوم را داده است ولی تابه‌حال هیچ توجهی به این هشدار داده نشده است. پردیس علوم وضعیت مناسبی ندارد و در زمان رژیم سابق ساخته‌شده و زیر آن آب‌انبار وجود دارد که احتمال ریزش آن بسیار زیاد است. دانشجویان در فیلم کوتاهی که به‌صورت مستند از وضعیت این ساختمان کارکرده‌اند نشان می‌دهد ملات بین آجرها خاصیت خود را ازدست‌داده و به‌راحتی می‌توان آجرها را از لای دیوار بیرون کشید.


این فعال دانشجویی اظهار کرد: مسئله‌ پولی‌سازی آموزش یکی از دیگر دغدغه‌های دانشجویان در ترم‌های گذشته بود که در اغلب دانشگاه‌ها گریبان‌گیر دانشجویان شده و رسیدگی به این موضوع جزء مهم‌ترین اولویت‌های شورای صنفی دوره قبل بود.


وی ادامه داد: وضعیت رفاهی ازجمله اسکان در خوابگاه‌های منطقه خاک‌سفید تهران‌پارس که سرویس رفت‌وبرگشت مناسبی نداشت برای دانشجویانی که به دانشکده‌های مکانیک و صنایع در ونک مراجعه می‌کنند بسیار سخت و دشوار بود که در دوره قبلی به همت پیگیری شورای صنفی دانشجویی این مشکل رفع شد. با رایزنی شورای صنفی دانشجویی خوابگاه‎های خودگردان داخل شهر که از دانشجویان روزانه هرماه مبلغ 250 هزار تومان دریافت می‌کرد از مهرماه امسال این هزینه طبق نرخ دولتی مصوب صندوق رفاه دانشجویان بین 10 الی 200 هزار تومان پرداخت خواهد شد که این نرخ مصوب سال 94 است.


صنعتی گفت: ازآنجایی‌که دانشگاه خواجه نصیر رتبه‌بندی علمی بالایی دارد و مدتی است به دلیل سیاست‌های غلط آموزشی این رتبه کاهش داشته است، انتظار می‌رود در حوزه صنفی و رفاهی نیز جزء دانشگاه‌های برتر باشد. این دانشگاه با داشتن 80 سال قدمت 80 درصد از این عمر خود را به دنبال تجمیع بوده است و امروزه این‌یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات دانشگاه محسوب می‌شود.


وی افزود: یکی از دلایلی که تابه‌حال دانشگاه خواجه نصیر نتوانسته تجمیع شود این است که از طرف دولت بودجه لازم و مناسبی اختصاص داده نمی‌شود و این موضوع از پردیس علوم این دانشگاه کاملاً قابل‌مشاهده است که از ریزش سقف خوابگاه‌ها گرفته تا رانش زمین و مشکلات دیگری که نباید در یک فضای علمی و نخبه‌پرور اتفاق بیافتد.


دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر افزود: وقتی نیاز اساسی دانشجو که حفظ امنیت جانی است تأمین نمی‌شود این به نظرم از بی‌دقتی مسئولان دانشگاه است. هرچند تجمیع دانشگاه برای رفاه دانشجو و اساتید و رشد رفاهی دانشگاه تأثیرگذار است اما برخی‌ها در دانشگاه با این طرح مخالف هستند چراکه با در نظر گرفتن منافع شخصی خودشان و تعدیل نیروهای مازاد به ضررشان است. در این شرایط در دانشکده به‌عنوان یک دانشگاه جدا حساب می‌شود از سلف‌سرویس اختصاص گرفته تا مسئول تأسیسات انحصاری که تماماً هزینه‌های سنگینی بر دوش دانشگاه قرار داده است.


این فعال دانشجویی تصریح کرد: باوجوداینکه پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیر وضعیت نامناسبی دارد و نمی‌توان آن را بازسازی کرد؛ به همین دلیل تنهاترین راه آن جابجایی به محل مناسب است سرپرست جدید دانشگاه قول همکاری داده است تا از اول مهر وضعیت پردیس علوم ساماندهی شود.


صنعتی در پایان گفت: شورای صنفی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر هرگز زیر بار بهانه‌هایی مثل نداشتن بودجه نخواهد رفت و تا دلیل منطقی نداشته باشد از مطالبه‌گری قانونی در خصوص حقوق دانشجویان دست بر نخواهد داشت. با توجه به شرایط اقتصادی که اغلب دانشجویان برای تأمین مخارج زندگی کمک‌حال خانواده خود هستند دراین‌بین افزایش 15 درصدی هزینه‌های دانشگاه بار سنگینی است باعث می‌شود دانشجو انگیزه خود را برای ادامه تحصیل ازدست‌داده و درنهایت منجر به انصراف از دانشگاه می‌شود.


انتهای پیام/4107/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته