دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 06:45
صاحبان ایده بخوانند؛

برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق باید به چه نکاتی توجه کرد

امروزه استارت‌آپ‌ها عمدتاً به‌عنوان پیش‌رویداد کسب‌وکارهای نوین و زودبازده تلقی می‌شوند ولی سوال اینجاست که برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق به چه نکاتی باید توجه کرد.
کد خبر : 407514

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه استارت‌آپ‌ها عمدتاً به‌عنوان پیش‌رویداد کسب‌وکارهای نوین و زودبازده تلقی می‌شوند. بازار برگزاری استارت‌آپ‌ها داغ و تب حضور در این رویدادها از سوی صاحبان ایده بسیار بالاست. یکی از ابتدایی‌ترین اشتباهاتی که ممکن است هرکسی در راه اندازی استارت‌آپ خود مرتکب شود، جستجو برای جذب سرمایه‌گذار در شروع امر است.


زمانی که فرد فقط ایده‌ای خام در ذهن دارد، جستجو برای جذب سرمایه‌گذار فقط می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند. اولین کاری که یک استارت‌آپ باید بکند، راه‌اندازی نسخه اولیه کسب‌وکار خود (MVP) است تا بتواند مشتریان اولیه‌اش را جذب کند. استارت‌آپ‌هایی که سرمایه مورد نیاز خود را از مشتری تامین می‌کنند و در واقع برای رشدشان به جای سرمایه‌گذار به مشتریانشان وابسته هستند رشد سریع‌تری خواهند کرد چراکه مجبورند برای بقای خود مشتریان بیشتری جذب کنند و خدمات باکیفیت‌تری به مشتری ارائه دهند.
چرخ یک بنگاه کسب‌وکار با پول می‌چرخد. هرچند ممکن است انگیزه‌های دیگری هم وجود داشته باشند ولی اگر پول وارد سیستم نشود به تدریج دیگر انگیزاننده‌ها نیز از یاد می‌روند، چراکه همه اعضای تیم برای گذران زندگی روزمره خود نیازمند درآمد هستند.
اشتباه مهلک استارت‌آپ‌ها در اینجاست که به جای تمرکز روی شیوه درآمدزایی بر روی جزئیات و حواشی تمرکز می‌کنند. برخی صاحبان استارت‌آپ های ایرانی نیز بیشتر از اینکه زمان خود را صرف کار بر روی درآمدزایی و رشد خدمات خود بکنند، درگیر شرکت در همایش‌ها و رویدادهای مختلف می‌شوند و همین نیز مقدار زیادی از وقت‌ و تمرکزشان را از بین می‌برد.


مربی خوب اهمیت بسیار ویژه‌ای در رشد و موفقیت یک استارت‌آپ دارد. این همان مسئله استاد و شاگردی است که در فرهنگ سنتی‌مان نیز داشته‌ایم. ایده‌پرداز باید مدتی شاگردی کند تا به یک استادکار ماهر تبدیل شود. این تصور که من خودم همه فن حریفم و نیازی به کمک و نظرات دیگران ندارم، تصور مخربی است که متاسفانه اغلب ایرانی‌ها دچار آن هستند. بدیهی است که همه به مربیان حرفه‌ای در مراکز شتاب‌دهی دسترسی نداشته باشند ولی فضای مجازی و منابع آنلاین امکان آموزش را به‌خوبی فراهم کرده است. به یاد داشته باشید که اگر فکر می‌کنید باهوش‌ترین فرد در اتاق هستید، حتما در اتاق اشتباهی قرار دارید.


انتهای پیام/4107/4116/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته