علم باید اول در جامعه شناخته شده و سپس کاربردی شود
امیلیا نرسیسیانس در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره راهکارهای افزایش اثرگذاری اساتید و دانشجویان علوم اجتماعی گفت: برگزاری نشستهای تخصصی بهمنظور حل مشکلات اجتماعی برای دانشکدههایی که با عنصر انسان کار میکنند ازجمله علوم اجتماعی، میتواند بسیار مفید باشد؛ با توجه به اینکه گروههای متفاوتی در دانشکده علوم اجتماعی داریم، هرکدام از آنها به نحوی میتوانند مفید واقع شوند، بهخصوص در موضوع آسیبهای اجتماعی کودکان نیز میتوان اثرگذار بود.
وی افزود: دانشگاه میتواند در موضوع حل و شناخت انواع معضلات اجتماعی کمک کند و یکی از راههایی که این کمکها میتواند مفید واقع شود، همکاری با مؤسسات پژوهشی و اندیشکدههایی است که بهصورت خصوصی یا خارج از کالبد دانشگاه نیز میتوانند فعال باشند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: البته دانشگاه نیروی انسانی را تربیت میکند و از طریق همین نیروی انسانی میتواند کارهای علمی انجام دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحقیقات دانشگاهی قابل کاربردیشدن هستند، تصریح کرد: کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی حتماً ممکن است، اصولاً تمایل به کاربردی کردن پایاننامهها وجود دارد؛ من نمیگویم که ما کار تئوریک انجام نمیدهیم ولی اول باید آنچه را که بهصورت تئوریک وجود دارد، وارد جامعه کنیم تا شناخته شود، سپس به دنبال کاربردهایش بگردیم.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: برای نزدیک شدن تحقیقات دانشگاهی به واقعیات جامعه و افزایش امکان کاربردی شدن آنها سازمانهای مردمنهاد یا مؤسسات تحقیقاتی میتوانند خیلی کمککننده باشند.
نرسیسیانس اشاره کرد: برای مثال تاکنون درباره پدران و مادران، زندانیان و معتادان پایاننامه و پژوهش کار کردهایم ولی ممکن است در مورد بچهها کار نکرده باشیم و این قضیه مغفول مانده باشد؛ این ارتباط با مؤسسات مردمنهاد یا مراکز تحقیقاتی بینش و بصیرتی برای من ایجاد کرد تا راهنمایی پایاننامههایی را که با این دست از بچهها سروکار داشته باشند، برعهده بگیرم.
انتهای پیام/4107/4115/
انتهای پیام/