دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذاکریان:

برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها از هر فرصتی باید استفاده کرد

مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها و به‌ویژه کشورهای همسایه از هر فرصتی باید استفاده کرد.
کد خبر : 406162
zakeriyan.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی ذاکریان در نشست بررسی روابط اقتصادی با سوریه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: در غرب آسیا همه دولت‌ها فکر می‌کنند که باید سیاست خارجی ادامه دهنده سیاست داخلی آنها باشد، به این معنا که اگر کشوری بر پایه ایدئولوژی باشد، تصور می‌کنند که سیاست خارجی آن نیز باید ایدئولوژی‌محور باشد. یا اگر کشوری لیبرال است، باید سیاست‌خارجی آن نیز لیبرال باشد. البته این تصور اشتباه است. کار اصلی سیاست خارجی نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر است و در این راستا ممکن است بعضی از سیاست‌های داخلی در سیاست خارجی نمود پیدا نکند.


وی افزود: سه رهیافت در سیاست خارجی مرسوم است.رهیافت اول، رهیافت قدرت بوده که بر مبنای استفاده از زور و اقدام متقابل بنا شده است. رهیافت دیگر مکتب انگلیسی است که تأکید می‌کند در صورت بروز اختلافات یا مشکلات باید به قانون و مجامع بین‌المللی رجوع کرد. رهیافت سوم اقتصاد سیاسی بین‌المللی است. در این رهیافت، همکاری اقتصادی با کشورها برای نزدیک کردن دو کشور استفاده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف تاریخی از هر سه رهیافت استفاده کرده است.


مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: روابط ایران با سوریه در هیچ دوره‌ای بر پایه منافع اقتصادی نبوده بلکه بیشتر دلایل امنیتی و سیاسی داشته است. رژیم سابق در برهه‌ای از تاریخ به دولت سوریه تسهیلاتی اهدا کرده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمان جنگ تحمیلی سوریه تنها کشور عضو اتحادیه عرب بود که حامی جمهوری اسلامی ایران بوده و مخالف صدام عمل کرد.


ذاکریان عنوان کرد: بهترین موضع‌گیری در روابط بین‌الملل ایفا کردن نقش بازیگر عقلایی است، به این مفهوم که از هر فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها باید استفاده کرده و اهداف اقتصادی مقدم بر سایر اهداف باشد. باید توجه کنیم که هیچ اتحاد سیاسی پایدار نبوده و سیاستمداران مختلف در برهه‌هایی از تاریخ تصمیمات متفاوتی می‌گیرند.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته