نیروی انسانی مهمترین عامل تمدنسازی است
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سردار محمدحسین سپهر در دومین نشست هماندیشی مسئولان بسیج اساتید دانشگاههای کشور که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: نقش معلمی و تعلیم در اسلام، نقش بزرگی بوده و ادامه دهنده نقش الهی، انبیا و ائمه است؛ اولین آیات نازل شده بر پیامبر اسلام هم نشان میدهد که صفت تعلیم دادن به خداوند متعال نسبت داده میشود؛ در آیات و روایات مختلف تربیت و تعلیم انسانها نقش خداوند سپس انبیا و ائمه و در نهایت معلمان است.
وی افزود: مقام معظم رهبری خطاب به اساتید و دانشجویان آنها را پایهریز تمدن نوین اسلامی عنوان کرده و نیروی انسانی را مهمترین عامل تمدنسازی خطاب کردند.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: نقش اساتید و معلمان در لایهسازی تمدن نوین اسلامی، بیشتر و پیشتر از سایر اقشار است. برای پی بردن به وظایف اساتید و معلمان میتوان به چند بیانیه مهم و سخنرانی مقام معظم رهبری اشاره کرد. بیانیه اولین سالگرد و بیستمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه نخبگان و خواص در جمهوری اسلامی ایران است. مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان در سالهای 95، 96 و 97 بهصورت راهبردی وظایف بسیج را تشریح کردند.
سپهر عنوان کرد: با تحلیل بیانیهها و این سخنرانیها، به این نتیجه میرسیم که منظومه فکری مقام معظم رهبری در فرآیند انقلاب اسلامی بیشترین تکلیف نخبگانی، اجرایی و عملیاتی را بر عهده بسیج قرار داده است.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: بیش از 2 هزار توصیه، دستور و تذکر به بسیج درباره حل مشکلات و عبور از مشکلاتی که نهادهای دیگر در عبور از آنها کمتوان هستند، ارائه شده است. همه این توصیهها و تکالیف به این منظور است که تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم. امکان ندارد برای تحقق راهبردها و حتی برنامههای عملیاتی توصیه و نقشه راهی توسط مقام معظم رهبری بیان نشده باشد.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: وقتی معظمله میگویند 8 میلیون جوان پای کار داریم، پس هیچ دغدغهای نباید باشد، منظور این نیست که 8 میلیون تفنگدار داریم بلکه ایشان اولین عرصه نقشآفرینی جوانان را عرصه علمی میدانند. به این معنی که 8 میلیون جوان پای کار در همه عرصههای انقلاب وجود دارند که عرصه امنیتی و دفاعی یکی از آنها است.
سپهر تأکید کرد: اقتدار با علم حاصل میشود نه با توپ و تانک. ادوات نظامی تنها ابزاری برای اقتدار هستند اما مولد اقتدار، علم است.
وی با بیان اینکه دو اقدام اساسی برای تحقق تمدن اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری بیان شده است، اشاره کرد: تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی و تولید علم سرشار، دو اقدام مورد نظر مقام معظم رهبری برای تحقق تمدن اسلامی است. نقش طلاب، دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه در انجام این دو اقدام اساسی باید پاسخ داده شود. برای تحقق این اقدامها میبایست پژوهشگاههایی در هر دانشگاه با حضور استاد و دانشجوی بسیجی تشکیل شود. اگر مشکلاتی داریم، ناشی از کمبود نیروی انسانی تراز انقلاب است.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: دو اقدام کارکردی برای تنوعسازی از دیدگاه مقام معظم رهبری وجود دارد. اولین آنها تولید سبک زندگی و رفتار اجتماعی است. سبک زندگی نیز منحصر به طرز پوشاک و خوراک نیست بلکه 52 شاخص درباره سبک زندگی توسط مقام معظم رهبری معرفی شده است. حال باید این پرسش مطرح شود 600 پژوهشکده و اندیشکده در قم وجود دارد اما کدام پژوهشکده و اندیشکده در راستای هنجارسازی، گفتمانسازی و کاربردی ساختن شاخصهای سبک زندگی فعالیت موثری انجام دادند.
سپهر ادامه داد: نظامسازی بر اساس فقه و احکام اسلامی، دومین اقدام کارکردی برای تمدنسازی از منظر رهبری است. علاوه بر احکام جاری، باید تمام نیازهای موجود اجتهاد شود و برای کاربر ارائه شود.
وی در تشریح سخنان خود اظهار کرد: بهطور مثال با نگاه به نظام حقوق و دستمزد میبینیم که این نظام برگرفته از احکام اسلامی نیست و الگو گرفته از نظامهای غربی محسوب میشود. اگر مبنای اسلامی داشته باشد، تحول عظیمی در نظام کارگری و تولید رخ خواهد داد.
مسئولیت بسیج اساتید، امامت اقشار بسیج است
این مقام بسیج مستضعفین کشور اعلام کرد: مسئولیت امروز بسیج اساتید، امامت اقشار بسیج است. این مسئولیت اول بر عهده بسیج اساتید و سپس بر عهده بسیج دانشجویی است. این قشر بسیج باید خوراک تفکری و عملکردی به سایر اقشار ارائه دهد.
وی افزود: در سال گذشته و چند ماهه امسال، تفاهمنامه و توافقاتی با سازمانها و مراکز مهم تصمیمگیری و اجرایی کشور صورت گرفته. بسیج به دنبال کمک به غنیسازی طرحها و لوایح و کمک به کارآمدی قوانین کشور است. در این راستا تفاهمنامهای با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی آماده شده است. وظیفه بسیج اساتید هدایت و رهبری این توافقها است.
سپهر اذعان کرد: 740 کانون و هسته علمی پژوهشی توسط بسیج اساتید راهاندازی شده است. هر استان باید یک مسئله درون بسیج و یک مسئله خارج از سازمان بسیج را حل کند. به عنوان مثال 10 اردوگاه ترک اعتیاد و بازپروری معتادان متجاهر توسط سازمان بسیج مستعضفین راهاندازی میشود که با دستورالعملهای بومی فعالیت خواهند کرد. در درون بسیج نیز برای سازماندهی و ساماندهی 8 میلیون جوان بسیجی باید راهکار ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اینکه هسته اولیه تشکیل تمدن نوین اسلامی و امت اسلامی همین 8 میلیون جوان بسیجی است، افزود: نسخه تداوم انقلاب به تعبیر امام خمینی(ره) تشکیل هستههای مقاومت حزباللهی است که مصداق این هستههای مقاومت بسیج و تفکر بسیجی است.
سپهر تأکید کرد: باید با مدیریت جهادی به جنگ و حل مشکلات برویم. دو عنصر سبب میشود تا از مدیریت جهادی استفاده کنیم؛ یکی، وجود دشمن و دیگری، وجود موانع است. باید با مدیریت جهادی، موانع پیش رو را حل کنیم.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: به تعبیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، بنبستی در کشور نداریم. برای بنبستشکنی باید توسل و اخلاص داشته باشیم. در دفاع مقدس با توسل، توکل و اخلاص بسیاری از مشکلات را حل کردیم. البته تکالیفی هم بر عهده سازمان بسیج مستضعفین است که باید در حمایت از اقشار بسیج به ویژه بسیج اساتید انجام دهیم. اساتید نیز باید راهحلی برای عبور از مشکلات ارائه دهند و بعد از آن انتظار حمایت و پشتیبانی داشته باشند.
سپهر اعلام کرد: ما اعتقاد داریم هر دولتی که بر سر کار است، باید حمایت و کمک شود. پیروزی و موفقیت هر دولتی، موفقیت نظام و کشور است. عمل انقلابی و تفکر سیاسی خود را داریم اما معتقد و موظفیم به هر دولتی در کشور کمک کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: بدون جریانسازی و شبکهسازی امکان موفقیت وجود ندارد. مأموریت بسیج اساتید باید این باشد تا یکصد استاد تراز ملی برای تبیین، مناظره و بحث علمی و انقلابی تربیت کند و در این راستا با همه توان به بسیج اساتید کمک خواهیم کرد.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/