گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را با طرح تحول کشاورزی آغاز کردیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در ادامه سفر دوروزه خود به استانهای گلستان و مازندران که به منظور بررسی و شناسایی ظرفیتهای استانی در حوزه کشاورزی انجام شد، در جلسهای صمیمانه با اساتید و مدیران گروه کشاورزی واحد قائمشهر دیدار کرد.
وی در این نشست با اشاره به عدم استقبال داوطلبان از رشتههای علوم انسانی و فنی و مهندسی، اظهار کرد: رفتار مردم باید ملاک عملکرد ما باشد، اینکه در مقابل 1700 استاد گروه کشاورزی، تنها 7 هزار دانشجوی کشاورزی داریم، به این معناست که آموزش عالی در حوزه کشاورزی رشد و نمو نداشته و نتوانسته جایگاه خود را نشان دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح چند پرسش از اساتید گروه کشاورزی، گفت: آیا غذا موضوع اول هزینه مردم نیست؟ آیا کشاورزی 18 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) و شغل 5 میلیون خانوار ایرانی را تأمین نمیکند؟ آیا تجارت اول استان مازندران صنعت کشاورزی نیست؟ بااینوجود چرا مردم برای تحصیل در رشته کشاورزی احساس نیاز نمیکنند و باور ندارند که اگر فرزندشان را برای آموزش در رشته کشاورزی به دانشگاه بفرستند، نمیتواند سه سال بعد اقتصاد خود را تأمین کند؟ اینها پرسشهایی است که اساتید گروه کشاورزی باید از خود بپرسند که چرا مردم به این نوع آموزش نمره مردود دادهاند؟ و دانش ضمنی و سنتی کشاورزی را به دانش و علم روز ترجیح میدهند؟
طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با عدم استقبال از رشتههای کشاورزی دو راه پیش رو دارد؛ یکی اینکه رشته کشاورزی را تعطیل کند، چرا که صرف هزینه 280 میلیارد تومان در سال برای حقوق اساتید این گروه، مبلغ کمی نیست که بتوان از آن چشمپوشی کرد و میتوان این هزینه را به توسعه رشتههای علوم پزشکی و ساخت و تجهیز بیمارستانها اختصاص داد، اما عقل و اندیشه حکم میکند که از این موضوع بهراحتی عبور نکنیم و برای اصلاح این وضعیت چارهای بیندیشیم.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: البته موضوع عدم استقبال از رشتههای کشاورزی تنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست و استقبال از این رشته در همه دانشگاههای کشور با کاهش تقاضا روبروست.
وی با تأکید بر اینکه گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را با طرح تحول کشاورزی آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر امروز از کشاورزی غفلت کنیم، در آینده نیازهای صنعت کشور از بذر و کود گرفته تا فناوری و ماشینآلات، باید از کشورهای خارجی وارد شود و به بیگانگان وابسته شویم. بههیچوجه نخواهیم پذیرفت ایران بهعنوان کشوری که چند هزار سال سابقه کشاورزی دارد، برای تأمین غذای مردم خود به واردات وابسته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بحران آینده کشاورزی ما کمآبی نیست، بلکه اگر روند کنونی ادامه یابد، بحران آتی فلج بودن عملی نسل آینده در حوزه کشاورزی خواهد بود، چرا که با روشهای فعلی نمیتوان مسائل کشور را حل کرد و نیاز به تحول است که این تحول باید از اساتید این حوزه آغاز شود.
طهرانچی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید پیشگام جامعه باشد و مسائل را حل کند، گفت: جامعه دانشگاهی وقتی آینده مردم را میبیند، باید خود را اصلاح کند. ابتدا باید بپذیریم که کشاورزی ما به تحول و بازمهندسی نیاز دارد و سپس وارد میدان عمل شویم. مردم در گذشته نسبت به توسعه علم و ایجاد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، حسن نیت خود را ثابت کردهاند و اکنون شایسته نیست که آنها را رها کنیم و به فکر اقتصاد شهر و توسعه هوشمند منطقهای نباشیم، بنابراین کارآمدی باید در نظام آموزش عالی محقق شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام آموزش عالی ما با منشأ تحول بودن فاصله دارد، تصریح کرد: کشاورزی در لبه دانش و درآمد جهان قرار دارد، بنابراین افراد باهوش باید جذب این رشته شوند تا تجربه موفقی را بتوان در این حوزه رقم زد.
وی با اشاره به برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برای تحولآفرینی در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: باید روش فعلی را که موفق و پاسخگو نبوده کنار بگذاریم. بدین منظور یک دوره پنجساله دکتری حرفهای کشاورزی را طراحی کردهایم که طی آن دانشجو 2 سال دوره آموزشهای پایه، یک سال دوره قبل از مزرعه و مزرعه و 2 سال (شامل 10 مرحله دوماهه) آموزش در مزارع آموزشی تولیدی دانشگاه را میگذراند. اساتید گروه کشاورزی نیز به دو دسته اساتید گروه علوم پایه و کشاورز استاد تقسیم میشوند که وظیفه گروه اول آموزش تئوری و وظیفه گروه دوم علاوه بر حضور در کلاسهای آموزشی، آموزشهای عملی در گلخانهها و مزارع کشاورزی است که بالطبع حقوق و مزایای این دو گروه نیز متفاوت خواهد بود.
طهرانچی افزود: برای تحقق این طرح، تیمهای متخصص تعیین شده است و شهر به شهر ظرفیتهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی و شناسایی میکنیم تا بتوانیم برنامهها را با اهداف از پیش تعیینشده محقق کنیم. بهعنوان نمونه دانشجویان کشاورزی را برای آشنایی با محصول برنج به قائمشهر، خرما به خرمشهر، آناناس به ایرانشهر، زعفران به تربتحیدریه و... اعزام خواهیم کرد تا دورههای دوماهه خود را بگذرانند. در فصل زمستان هم که کشاورزی نیمهتعطیل است، اساتید و دانشجویان میتوانند فعالیتهای پژوهشی انجام دهند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مزرعههای دانشگاه آزاد اسلامی باید لبه تکنولوژی باشند تا آموزش و پژوهش کشاورزی را نیز پشتیبانی کنند. تأکید ما این است که واحدها به جای آنکه یک مزرعه متوسط چندمنظوره داشته باشند، یک مزرعه تخصصی نمونه داشته باشند. جهتگیری خوب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه گلخانه و مزارع کشاورزی ما را امیدوار کرده است و میتوانیم برای شروع 10 مزرعه نمونه داشته باشیم.
وی در پایان پیشنهاد داد که اساتید گروه کشاورزی و منابع طبیعی استانهای مازندران، گلستان و گیلان برای ایجاد مزارع نمونه با نگاه ملی، مقوم آموزش بودن و اشتغالزایی جوانان، یک طرح عملیاتی را تا یک ماه آینده تدوین کرده و به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کنند.
انتهای پیام/4107/4116/پ
انتهای پیام/