دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1398 - 21:15
مسئول دوره طرح اعتلا در گفتگو با آنا:

بسیج دانشجویی از همه دانشجویانی که دغدغه حل مسائل کشور را دارند استقبال می‌کند

مسئول دوره دبیران طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: بسیج دانشجویی در طرح اعتلا از همه دانشجویانی که دغدغه حل مسائل کشور را دارند استقبال می‌کند.
کد خبر : 402407
systematic-problem-solving.png

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طرح تحول سازمان بسیج دانشجویی با هدف هدایت بدنه دانشجویی به سمت مسئله محوری و تلاش برای حل مسائل و مشکلات کشور در دست اجراست؛ به گفته حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی برای پیگیری این طرح دبیرخانه‌ای نیز از اعضای سابق بسیج دانشجویی در سازمان راه‌اندازی شده تا به‌صورت مستمر اجرای طرح تحول را رصد و پیگیری کند.


به همین منظور سازمان بسیج دانشجویی با راه‌اندازی طرح اعتلا به دنبال تشکیل و حرفه‌ای سازی هسته‌های دانش‌بنیان حل مسئله کشور است و در همین راستا نیز دوره‌ای دو روزه برای آشنایی دبیران استانی طرح اعتلا در سازمان بسیج دانشجویی کشور اجرا شد؛ این دوره دبیران استانی این طرح با نحوه تشکیل و فرآیند حرفه‌ای سازی هسته‌ها و گروه‌های مسئله محور آشنا شده و با نقد و بررسی تجربیات موجود در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به تدوین برنامه بومی استان خود می‌پردازند.


برای تشریح برنامه‌های سازمان بسیج دانشجویی در طرح اعتلا با محسن حبیبی، مسئول دوره دبیران طرح اعتلا گفتگویی داشتیم که ادامه آن را در زیر آمده است.


آنا: در مورد سرفصل‌های طرح اعتلا توضیح دهید؛ تاکنون چند هسته مسئله‌یابی تشکیل‌شده و وظایف آن‌ها چیست؟


حبیبی: اولین دوره دبیران طرح اعتلای کشور توسط سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، همه افرادی که در این دوره شرکت داشتند دبیران اعتلای هرکدام از نواحی استان‌ها هستند. بااینکه کار تقریباً مدت‌زمان کمی است که شکل‌گرفته ولی تقریباً در این فاصله زمانی کمی که دبیرخانه تشکیل شده است، حجم قابل‌توجهی از هسته‌هایی که قبلاً خواب کوتاهی داشته یا از بین رفته بودند و یا هسته‌هایی که جدید ایجاد شدند، سروسامان خوبی گرفتند.


الآن تقریباً با توجه به جمع‌بندی همه این هسته‌ها، تقریباً بیش از 100 هسته در حوزه‌های مختلف داریم که بخشی از هسته‌ها، هسته‌های سیاسی هستند، بخشی دیگر هسته‌های فرهنگی بوده و بخش بعدی هسته‌های اقتصادی و علمی هستند که شکل‌گرفته‌اند.


هسته‌های سیاسی عمدتاً در فضاهای مطالبه‌گری فعالیت می‌کنند به این شکل که یک مسئله خاصی در استانی مطرح بوده، برای مردم درد بوده و مشکلشان بوده، دانشجویان پای‌کار آمده‌اند که بتوانند آن مسئله را حل کنند، حداقل در بُعد مطالبه‌گری و در بُعد رفع و از میان بردن آن مشکل تلاش کردند.


هسته‌های فرهنگی‌ نیز عمدتاً سنخ حل مسائل فرهنگی و نگاهی بلندمدت‌تر داشتند، هسته‌هایی که تاکنون در این راستا شکل‌گرفته‌اند، مثل ایجاد مدرسه تراز انقلاب اسلامی، مهدهای قرآنی و مانند آن است که دغدغه‌مندان خاص خودش را داشته و برای آن‌ها جذابیت داشته است.


هسته‌های اقتصادی و علمی هم هسته‌هایی هستند که همان‌طور که از اسمشان مشخص است با توجه به رویکردهای خاص دانشجویان و مهارت‌های خاص فنی یا اقتصادی که دوستان داشتند شروع به شکل‌گیری کردند. الآن هسته‌های چند نمونه رباتیک داریم، هسته‌های داروسازی چند نمونه شکل می‌گیرند، حتی هسته‌هایی بعضاً به ما رجوع می‌کنند در حوزه صنایع دفاعی که دوستانی هستند که کار مطالعاتی داشتند، الآن به‌واسطه اینکه این عَلَم بلند شده، آمده‌اند و این درخواست‌ها را مطرح می‌کنند که ما در تعاملاتی که داریم، تلاش می‌کنیم که این دوستان را به بخش‌ها و حوزه‌های مربوطه وصل کنیم.


آنا: آیا محدودیتی در حمایت از تعداد هسته‌ها دارید یا هر تعداد که درخواست بدهند حمایت می‌کنید؟


حبیبی: اصلاً مشکلی در راه‌اندازی هسته‌ها نداریم، حتی اگر ازلحاظ بودجه‌ای یا مکانی مشکلی بخواهد پیش بیاید، با توجه به ظرفیتی که در دانشگاه‌ها داریم، هم جا در اختیارشان می‌گذاریم و هم با توجه به گستره شناختی که دبیران طرح اعتلا از ظرفیت‌های مختلف استان‌ها دارند، کمک می‌کنند که مشکلات مالی که بعضاً ناخواسته یا فراتر از انتظار هست هم برطرف شود.


آنا: دبیران طرح اعتلای استانی چگونه انتخاب شدند؟ معمولاً بعضی‌ها دغدغه دارند که افراد انتخاب می‌شود که شاید آشنایی و احاطه با مسئله‌یابی ندارند؛ آیا دبیران نیروی‌های رسمی هستند یا داوطلب؟


حبیبی: وجه ممیزه همه این دبیران طرح اعتلا در ابتدا غیرکارمند بودنشان است؛ علت هم این است که مشکلاتی که به‌هرحال کار کارمندی و فضای کارمندی برای افراد ایجاد می‌کند که تا یک‌زمان خاصی فعالیت می‌کنند و بعدازآن حضور ندارند را نداشته باشیم. همه دبیران طرح اعتلا کسانی هستند که باید آن‌ها را از کف دانشگاه‌ها پیدا کنید، یعنی بسیجی‌هایی که دائم این‌طرف و آن‌طرف تعامل می‌کنند و فعالیت دارند، با بدنه دانشجویی ارتباط خیلی خوبی دارند؛ این‌ها وجه ممیزه‌های خیلی خوبی است که داشتیم.


تقریباً بین این دوستانی که به این جمع آمده‌اند، کمتر کسی را می‌بینید که حداقل یک یا دو کار مدیریتی جدی نداشته باشد، یا یکی دو کار تشکیلاتی زیر 100 نفر نداشته باشد. این موضوع مهارت خوبی برای دبیران طرح اعتلا ایجاد کرده و خیلی به آن‌ها در شناخت افراد و نیروها کمک می‌کند و هم برای اینکه هسته‌هایی که شروع به فعالیت می‌کنند، بتوانند خوب شناسایی کنند و هم بتوانند کمکی بدهند که مسائل و مشکلاتشان دقیق‌تر حل شود و با توجه به گستره شناختی که از نواحی و استان‌ها دارند، بتوانند این افرادی را که مسئله دارند، وصل کنند به افراد متخصص‌تری که در آن حوزه‌ها شروع کرده‌اند فعالیت می‌کنند. این‌ها ویژگی‌هایی بوده که برای در نظر گرفتن یک دبیر اعتلا در هرکدام از استان‌ها در نظر گرفته‌ایم.


آنا: چه آموزش‌هایی به دبیران طرح اعتلا استانی داده‌اید؟


حبیبی: عصری که در آن هستیم با توجه به‌سرعت گردش اطلاعات که دارد، عصری است که فرصت آن‌چنانی برای تربیت نیروها را نداریم. نیروهایی که تلاش کردیم اینجا به کار بگیریم، نیروهایی بودند که یک تجربه‌های حداقلی قبلاً کسب کرده‌اند، یک‌سری مهارت‌های عمومی که این بین به‌عنوان ابزار می‌تواند کمک‌دست‌شان باشد باید دارا باشند. دوره برگزارشده نیز یک دوره کارگاهی تجربی بود. در این دوره حداقل چهار نفر از کارآفرین‌های برتر عرصه‌های مختلف برای دبیران استانی طرح اعتلا در حوزه‌های مختلف ارائه بحث کردند. از حوزه‌های بازاریابی دیجیتال، گرفته تا حوزه‌های فنی ساخت، تولید و فرهنگی ارائه شد.


در کنار آموزش‌های ارائه‌شده یک دوره کارگاهی هم در نظر گرفتیم، دوره‌ای که یک‌بار به‌صورت خیلی منسجم‌تر و قوی‌تر با فضای کارهای حل مسائلی که بعضاً در سطح خاص یک شرکت خصوصی کوچک پیش می‌آید، یک دور با این موارد مواجه می‌شوند. در کنار مهارت‌هایی که از قبل داشتند، تلاش می‌کنیم از طریق این فضاها، فضاهای کارگاهی یا فضاهای تجربی نیز ارائه کرده‌ایم.


آنا: چه ضمانت‌هایی برای کمک‌های استان‌ها وجود دارد؟ آیا واقعاً نیاز به کمک‌های همه‌جانبه وجود دارد یا بدون کمک هم می‌شود کارهایی را انجام داد؟


حبیبی: تقریباً ویژگی و وجه ممیزه همه فعالان دانشگاهی کل کشور دارند این است که به‌واسطه فضایی که بسیج دانشجویی داشته، تقریباً بودجه خاصی در اختیار دوستان قرار نمی‌گرفته و آن‌ها سعی می‌کردند با تعاملاتی که داشتند، در مجموعه‌های بسیج دانشجویی کار را به‌پیش ببرند. علت اینکه این افراد را انتخاب می‌کردیم، ویژگی اصلی‌اش همین بود که اگر روزی در فضایی به مشکل مالی یا تعاملی خوردیم، این دبیران با توجه به تجربه‌ای که در کارهای خودشان داشتند، بتوانند مشکلات را حل کنند.


همین الآن ازاین‌دست مشکلات در بعضی از استان‌ها و بعضی از مناطق داریم و با توجه به مهارت‌هایی که دبیران طرح اعتلا در این زمینه‌ها دارند، این مشکلات را برطرف می‌کنند؛ اما به‌هرحال آن چکی که می‌توانند تضمین‌کننده این کار هم باشد، ابلاغیه‌ای است که از طریق خود سپاه پاسداران برای طرح اعتلا صادرشده و همه نواحی و سپاه‌های استانی موظف شده‌اند که به این طرح کمک کنند تا مطالباتی که مقام معظم رهبری از مجموعه بسیج دانشجویی خواسته‌اند بتواند سریع‌تر محقق شود.


آنا: برای تعامل با سایر اقشار و سایر تشکل‌های دانشجویی، برنامه‌ای دارید یا فقط محدودیت است که اعضای بسیج دانشجویی در طرح اعتلا شرکت کنند؟


حبیبی: نه اصلاً، به‌هیچ‌وجه محدودیتی وجود ندارد؛ صحبتی که مقام معظم رهبری مدنظرشان بود که ما الآن تحت عنوان طرح اعتلا داریم آن را پیش می‌بریم، راه‌اندازی هسته‌های حل مسئله مبتنی بر ظرفیت نخبگان است. همه دوستانی که حاضر هستند پای‌کار حل مسئله انقلاب اسلامی بیایند، این بچه‌ها موظف هستند آن‌ها را کمک کنند، از هر قشری، از هر فضایی و از هر جمعی. همین الآن ما بعضی از هسته‌هایی که داریم، افرادی هستند که در تشکل‌های بسیج عضو نبودند.


دبیران استانی طرح اعتلا الآن دارند کمکشان را می‌کنند و کار را جلو می‌برند و اصلاً نگاه ما در مجموعه بسیج دانشجویی به این قضیه، نگاه شاید بعضی از VC ها یا بعضی از شتاب‌دهنده‌ها نیست که بخواهیم این کار را برای نفع خودمان انجام دهیم یا بخواهیم سهمی از فضای آن شرکت، استارت‌آپ و مانند آن را داشته باشیم. هدف ما فقط تسهیلگری است؛ بنابراین هم آن‌طرف، دانشجویان خیلی تعامل و استقبال به خرج می‌دهند که بیایند درون مجموعه و فعالیتشان را شروع کنند و هم این دبیران استانی طرح اعتلا به‌واسطه توجیه‌هایی که برای آن‌ها داشتیم، موظف هستند از همه ظرفیت‌های استان‌ها، اساتید، دانشجویان و حتی بعضاً کسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و در فضاهای دیگر کار می‌کنند، استفاده کرده، کار را جلو برده و بتوانند مسئله را حل کنند.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته