دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1398 - 16:27

قطعنامه کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام قرائت شد

قطعنامه کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‎‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز قرائت شد.
کد خبر : 401082
download (2).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین کنفرانس بین‌المللی کنفرانس ملی آموزه‌های اسلامی و ظرفیت‌های راهبردی اسلام در هم‌زیستی مسالمت‌آمیز عصر دیروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به کار خود پایان داد.


این کنفرانس با حضور روحانیون و عالمان دینی و با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام به بررسی نقاط مشترک مذاهب مختلف در دین اسلام پرداخت و به دنبال از بردن اختلافات قومی، مذهبی و دینی در پایان کنفرانس قطعنامه‌ای صادر کرد. قطعنامه کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز به شرح زیر است.


قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسَیٰ وَعِیسَیٰ وَمَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ.


بگویید به خدا و آنچه ابراهیم اسماعیل اسحاق یعقوب و اخلاف آنان نازل شده و آنچه به موسی و عیسی وحی شده و آنچه به سایر انبیاء از پروردگارشان رسیده، به همگی باورمندیم و میان هیچ یک از آنان فرقی نمی‌گذاریم. سوره بقره آیهٔ 136


در واپسین لحظات تجربه ارزشمند نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم، افتخار هم‌نشینی با فرهیختگان و اندیشمندانی که خزانه‌های رشد و تعالی جوامع اسلامی هستند، شرف و اعتباری ویژه به این کنفرانس بخشیده و لذا شایان اظهار خرسندی و تقدیر و تشکر است.


در این قطعنامه گفته شده است: در برههٔ از زمان و مکان به سر می‌بریم که توجهات جهانی معطوف به آن‌ها است. از این نظر که خاورمیانه خاستگاه تاریخی ادیان ابراهیمی و مهد فلسفه و تمدن توحیدی است و در بطن و متن تاریخ، چشمهٔ جوشان معرفتی فرازمانی و فرازمینی بوده و هست و به‌تبع آن ثابت کرده ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در هدایت انسان از ژرفنای تیرگی جهالت و عداوت به افق‌های روشن تقوا و تعالی برای تمام عصرها و نسل‌ها را دارا است. اینک که فتنه و بحران اخلاق دنیا را در چنبرهٔ خود گرفته، توجهات بیش‌ازپیش معطوف به مکمل و متمم تمامی ادیان الهی یعنی اسلام گردیده است. اسلامی که انسان را همواره و امروز بیش‌ازپیش، به رجعت به‌سوی ذات پاک خویش فرامی‌خواند.


در قطعنامه کنفرانس اشاره شده است: امروز در جهانی که نیروهای طاغوتی خود و منافعشان را در مرکز جهان هستی می‌شمارند، در حال مجادله برای دنیایی عاری از ظلم و بی‌عدالتی، توسعه‌طلبی و خشونت‌گرائی هستیم. دولت‌های مداخله جوی بیگانه، همواره در جدال با اسلام و تعالیم رهایی‌بخش آن از قیدوبندهای تمامیت‌خواهی و استیلا جویی آن‌ها هستند. آن‌ها نگران‌اند تا مبادا روح اخوت و برادری و برابری که اسلام در کالبد انسان می‌دمد او را بی‌نیاز از ستیزه‌جویی و به‌تبع آن خرید جنگ‌افزارهای تولیدی این قدرت‌ها سازد.


در این قطعنامه تأکید شده است: مع‌الوصف تلاش‌های مذبوحانه آنان برای ممانعت از توسعهٔ روزافزون حوزهٔ نفوذ و محبوبیت اسلام هرچند ضربات سختی بر پیکرهٔ مظلوم اسلام حقیقی زد، اما باعث رشد و پویاتر شدن آن گردید. پروژهٔ آمریکائی- صهیونیستی فتنه تکفیری‌ها در منطقه شامات؛ ضمن مستهلک سازی قسمتی از ظرفیت عظیم مسلمانان، سعی نمود موج اسلام هراسی را نه‌تنها در میان ملت‌های مسلمان بلکه در کل جهان بشدت گسترش دهد و اسلام را مترداف با خشونت و تروریسم وانمود سازد.


صادرکنندگان قطعنامه یادآور شده‌اند: جبهه متحد ضد اسلامی غرب که خود مولد هر نوع نرم‌افزار و سخت‌افزار جنگ و ستیزند، برای دور کردن خطر اسلام از محدوده‌های تحت نفوذشان در تکاپو هستند، اما نیک می‌دانند که اسلام ناب محمدی به گواهی تاریخ، دین رحمت و عطوفت و صلح و همزیستی است. آن‌ها پروژه‌های عدیده‌ای جهت مخدوش کردن چهرهٔ رحمانی اسلام و دور کردن آن از کانون توجهات همزیستی‌خواهانه و مسالمت‌طلبانه اسلامی طراحی و اجرا کردند. تلقی تحجر آمیز «تکفیر مسلم» در حالی تئوریزه و ترویج شد که آموزه‌های اسلام حقیقی بر همزیستی و روامَداری نه‌تنها میان امت اسلامی، بلکه بین پیروان تمامی ادیان ابراهیمی و توحیدی تأکید دارد.


در ادامه این قطعنامه ذکر شده است: این درحالی بود که جبهه استکبار برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود به قلب ارزش‌ها و هنجارهای مسلمانان و قرآن عظیم رو آورد. پروژه‌هایی چون خاورمیانه جدید، معامله قرن و حوادثی چون کودتا علیه دولت برآمده از اراده مردم در مصر و تونس، جنگ در لیبی و سوریه و عراق و یمن همگی برنامه دشمنان تعالی و ترقی اسلام و مسلمین و در راستای تأمین امنیت اسرائیل، این غده سرطانی در بلاد اسلامی و همچنین تأمین‌کننده انرژی ارزان و فراوان برای اقتصاد استثماری و استعماری آنان بود.


در قطعنامه آمده است: همان‌گونه که باورمندان اسلام ناب محمدی که مبلغ همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح و صفاست، تجسم عینی شجرات طیبه هستند، دشمنان این همزیستی و مسالمت و صلح و صفا که منشأ قدرت خویش را در تولید و فروش سلاح و رواج جنگ و ستیزه‌جویی می‌بینند مصداق شجرات خبیثه‌اند. رشتهٔ خصومت آن‌ها و سعی باطلشان در تخدیش چهرهٔ صلح‌طلب اسلام که احترام به دگراندیشی و دگراندیشان را همواره توصیه نموده است به چهرهٔ غیرواقعی و متضاد از آن، ریشه‌ای به درازای عمر اسلام دارد. روزی که مسلمانان مجبور به اولین هجرت به مقصد حبشه شدند، اسلاف همین دشمنان قسم‌خورده اسلام عین این تهمت‌ها را همان روز هم به اسلام روا داشتند؛ اما نجاشی با دیدن احترامی که اسلام و مسلمین به ادیان دیگر و همزیستی مسالمت‌آمیز قائل بودند، چهرهٔ حقیقی اسلام مسالمت‌جو را دریافت و از آن حمایت کرد.


در این قطعنامه تأکید شده است: در پایان به چند پیام اساسی برآمده از مفاد دیدگاه اندیشمندان حاضر در کنفرانس اشاره شد: بر اساس نص صریح قرآن کریم و احادیث صحیح واصله از پیامبر (ص) و ائمه اسلام؛ تکفیر مسلمانان و اهل قبله حرام بوده و این امر یک اصل ابدی و لایتغیر در میان مسلمان ساری و جاری است، آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» اشاره مستقیم به وحدت میان امت اسلامی و اتحاد حول محور قرآن دارد.


در ادامه قطعنامه مواردی تأکید شده است: ما شرکت‌کنندگان در کنفرانس، تمامی رهبران، علماء و امت اسلامی را به داشتن وحدت عملی و سازنده برای مقابله با ترفندهای پیچیده و متراکم دشمنان فراخوانده و از حاکمان کشورهای اسلامی درخواست می‌شود با کنار گذاشتن اختلافات؛ رنج و مصیبت ملت‌های مظلوم و مسلمان را کاسته و برای رفاه و امنیت تمامی مسلمانان اهتمام بورزند.


1. قدس قبله‌گاه اول مسلمانان تا ابد جزئی از پیکره اسلام بوده و باقی خواهد ماند و هیچ قدرت استکباری خارجی یا دولت خائن منطقه‌ای اجازه تغییر در این معادله و هویت اسلامی را نخواهد داشت و در صورت ارتکاب چنین اشتباهی، سیلی سخت از مسلمانان غیرتمند و شجاع دریافت خواهد کرد و فرزندان برومند مسلمان با رهبری داهیانه علماء مستقل و دلسوز، سرنوشت این میدان تعیین خواهد شد.


2. بیداری اسلامی امر الهی و سرنوشت محتوم ملت‌های مسلمان است. شکست موقت و ظاهری جریان بیداری اسلامی در برخی کشورها، مایه عبرت دیگر جریانات و گروه‌های اسلامی خواهد بود تا با حفظ وحدت و عمل در چارچوب اسلام ناب محمدی (ص) و به‌دوراز افراط‌وتفریط، دوران مجد و عظمت اسلام عزیز را احیاء خواهند کرد. در این برهه حفظ امید در میان جامعه اسلامی علی‌الخصوص جوانان؛ کارویژه علماء و اساتید حوزه و دانشگاه است.


3. استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و انگلیس و اذناب منطقه‌ای‌اش اسرائیل و برخی کشورهای فاسد؛ دشمنان قسم‌خورده اسلام و مسلمانان می‌باشند. بصیرت و دشمن‌شناسی لازمه حرکت درست و صحیح در مسیر مقابله با دشمنان است. بر همین اساس تمامی امت مسلمان را به حفظ هوشیاری و دشمن‌شناسی دعوت کرده و گفتگو را تنها راه‌حل ممکن برای کاهش تخاصمات و ذهنیت‌ها می‌دانیم و از این منظر برگزاری این کنفرانس با محوریت دانشگاه تهران اقدامی برای تبیین نقشه راه درست و صحیح میان رهبران اسلامی است.


4. همزیستی مسالمت‌آمیز بر محور آموزه‌های اسلام مهم‌ترین راهبرد نجات مسلمانان و راه توسعه، پیشرفت، رفاه و امنیت جوامع اسلامی است. معتقدیم این راهبرد نقشه راه همه مسلمانان برای زندگی صلح‌آمیز در کنار یکدیگر است و تبیین، تبلیغ و ترویج آن وظیفه همه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی جهان اسلام است.


در پایان این قطعنامه تأکید شده است: شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، توطئه جدید استکبار را بنام معامله قرن در راستای جداسازی فلسطین به‌عنوان پیکره اصلی دنیای اسلام تلقی و آن را برخلاف همزیستی مسالمت‌آمیز می‌دانند. ازاین‌رو علما و اندیشمندان حاضر در کنفرانس این توطئه شوم صهیونیستی را محکوم می‌نمایند.


انتهای پیام/4100/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته